ناگفته‌هایی دربارۀ ایده‌پردازِ شکل‌گیری داعش | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
ناگفته‌هایی دربارۀ ایده‌پردازِ شکل‌گیری داعش

"تکخال ِ جنگ در شام"، برای نخستین بار اطلاعاتی محرمانه از مغز متفکر تکفیری‌های مسلح و ایده‌پردازِ شکل‌گیری داعش را منتشر کرد.

به گزارش "چغادک نیوز"، یکی از سرکردگاه پیشین النصره ملقب به "تکخال جنگ در شام"، برای نخستین بار اطلاعاتی از "سمیر الخلیفاوی" ملقب به "حجی بکر" منتشر کرد که از افسران سابق ارتش عراق در زمان صدام بود و به ایده پرداز تفکر تکفیری های مسلح تبدیل شد و سرانجام به عنوان عضو مجلس شورای داعش به فعالیت پرداخت تا این که در ژانویه ۲۰۱۴، توسط گروه موسوم به "ارتش آزاد" کشته شد.

"تکخال جنگ در شام"، که پیش از این از فرماندهان جبهه النصره در منطقه الشرقیه در سوریه بود، در پست هایی بر روی صفحه تویتر خود نوشت: من ده بار با حجی بکر دیدار کردم و او را مردی غیرعادی، باهوش، خبیث و نابغه یافتم.

به نوشته پایگاه خبری "عربی ۲۱"، این سرکرده سابق النصره، در توصیف حجی بکر تاکید کرد که وی "برنامه ریزِ راهبردی و بی نظیر، کم حرف و حساس به مسائل امنیتی بود به طوری که حتی به سایه خود هم شک داشت. شخصیتی بسیار پیچیده داشت، جز در چارچوب تخصص خود سخن نمی گفت و به شیوه ای هوشمندانه سعی می کرد علوم شرعی را بیاموزد بدون این که در قالب دانش آموز ظاهر شود. با این حال در آموزش و یادگیری حریص بود.

تکخال جنگ در شام افزود: با این که به اعتراف هواداران داعش، شناختی از علوم شرعی نداشت، اما همه کارمندان شبکه الجزیره را به این بهانه که از دشمنان خدا در برابر مجاهدان حمایت کردند، تکفیر کرد. از نظر او هر کس در انتخابات شرکت می کرد، کافر و غیرمسلمان بود، حتی اگر سواد خواندن و نوشتن نداشته باشد.

به نظر می رسد، دوره ای که تکخال جنگ در شام از آن سخن می گوید، مربوط به زمانی است که حجی بکر، در اوائل شکل گیری جبهه النصره، از مسئولانِ آن بود. به نوشته این سرکرده سابق النصره حجی بکر، شخصا راهبرد فعالیت نظامی جبهه النصره در حلب را برنامه ریزی کرد.

تکخال جنگ در شام در بخش دیگری از افشاگری های خود نوشت: یک روز، تصمیم گرفت که از مرزها عقب نشینی کند و به یورش های تهاجمی اکتفا کند. در همان روزها نشستی محرمانه برای بررسی نقشه ای سری جهت یورش به دمشق و رسیدن به مجلس الشعب (پارلمان) داشتیم. نقشه، اعجاب و شگفتی همه ما را برانگیخت و همه با آن موافقت کردیم و در این میان، فقط او با نقشه مخالف بود. او توانست همه ما را قانع کند که این نقشه، کاملا شکست خورده است و مهلکه ای بیش نیست. به همین سبب این نقشه لغو شد.

"تکخال جنگ در شام"، در توصیف حجی بکر همچنین نوشت: او ظاهر شدن در انظار عمومی را دوست نداشت و عاشق فرماندهی در پشت پرده بود. به شدت سنگدل بود. طرز تفکر او نظامی محض بود، تا جایی که یک بار یکی از برادران را فقط به این دلیل که هنگام صحبت دست هایش را تکان می داد، مجازات کرد و به دستانش دستبند بست.

وی علتِ کینه توزی حجی بکر به مردم حلب و گروه های مسلحی که در این شهر بودند را برخی درخواست ها مبنی بر برکنار کردن او از پست امیری حلب دانست، زیرا او به طاغوتی تبدیل شده بود و همین اتفاق هم افتاد و البغدادی دستور برکناری او را صادر کرد.

چهار ماه پیش از اعلام موجودیت داعش، زمانی که حجی بکر از سمتِ خود برکنار شده بود، سوگند یاد کرد که انتقام بگیرد، به همین سبب برنامه ریزی برای انتقام را آغاز کرد و مقری در تل رفعت ایجاد کرد تا این که داعش اعلام موجودیت کرد و او برای بازگشت به حلب با توسل به زور نقشه کشید. در این میان، مشکلاتی با گروه توفان شمال ایجاد شد و بهانه لازم برای اجرای نقشه او فراهم شد. اما شماری از میانجی گران با او دیدار کردند و گفتند آن ها حاضرند به شرع و شروطی که تعیین می کنی تن دهند، اما او به میانجی گران تاکید کرد: به هیچ وجه، به هیچ وجه چیزی جز جنگ با آنان را نخواهم پذیرفت.

"تکخال جنگ در شام"، وعده کرد که جزئیات بیشتری از اسناد و مدارکِ منتشر شده توسط روزنامۀ آلمانی اشپیگل را افشا کند. اشپیگل این اسناد را از عناصر ارتش آزاد که پس از کشتن حجی بکر وارد منزل او در حلب شده بودند، به دست آورد.

مهم ترین اطلاعاتِ موجود در این اسناد آن بود که حجی بکر، در سال ۲۰۱۰، ساختار تشکیلاتی داعش که درحال حاضر در عراق و سوریه حضور دارند را ترسیم کرده بود و سفارش کرده بود "خلیفه ای برای مسلمانان" تعیین شود که ابوبکر البغدادی با خلیفه خواندنِ خود، به این سفارش عمل کرد. وی همچنین توصیه کرده بود که در شهرها و روستاها گروهک های تجسس ایجاد شوند و برای زمینه سازی رسیدن به قدرت، عملیات ترور و آدم ربایی صورت بگیرد.

 
منبع: العالم

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false