بازی خوف و رجا با فیلم‌های حاشیه‌دار | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
بازی خوف و رجا با فیلم‌های حاشیه‌دار

انتهای سال گذشته خبر پروانه نمایش فیلم «نهنگ عنبر» ساخته سامان مقدم منتشر شد ولی اکنون اکران یا عدم اکران این فیلم که گفته می‌شد در اردیبهشت ماه اکران می‌شود، در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. این بار نیز مشخص نیست چرا فیلم‌های حاشیه‌دار پروانه اکران می‌گیرند.

به گزارش "چغادک نیوز"، انتهای سال گذشته خبر پروانه نمایش فیلم «نهنگ عنبر» ساخته سامان مقدم منتشر شد ولی اکنون اکران یا عدم اکران این فیلم که گفته می‌شد در اردیبهشت ماه اکران می‌شود، در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. این بار نیز مشخص نیست چرا فیلم‌های حاشیه‌دار پروانه اکران می‌گیرند. 

سازمان سینمایی این بار نیز بازی خوف و رجا را برای فیلمسازانی که فیلم‌هایشان حاشیه‌دار یا حاشیه‌ساز بوده، آغاز کرده است و این بار بازی بودن یا نبودن در اکران بر سر«نهنگ عنبر» آمده است. 
سامان مقدم تلاش داشت تا «نهنگ عنبر» را به جشنواره فیلم فجر برساند. اما این فیلم بنا به دلایلی از جمله آنچه کارگردان فیلم«حساسیت و دقت فنی و کیفی» عنوان کرده بود به جشنواره نرسید. اما اخبار غیر رسمی همگی از حذف این فیلم از جشنواره خبر می‌دهند. مسئولان جشنواره فیلم فجر تمایلی برای حضور این فیلم نداشتند، دلیل آن را هم می‌توان در مضمون این فیلم دانست. 
سامان مقدم که فیلم توقیفی «صد سال به این سال‌ها» را با موضوع مرور خاطرات تاریخ معاصر ساخته است. با این تفاوت که در «صد سال به این سال‌ها» نقش اول را یک زن و در «نهنگ عنبر» زندگی یک مرد میانسال ۵۰‌ساله‌ای به نام ارژنگ صنوبر (با بازی رضاعطاران)، همراه می‌شود و اتفاقات زندگی وی را در چند دهه اخیر به تصویر می‌کشد. 
سازمان سینمایی مدتی است بازی خوف و رجا را با فیلم‌های مسئله‌دار آغاز کرده است؛ از طرفی با اعطای مجوز به آنها این نگرانی را به وجود می‌آورد که اکران عمومی چنین فیلم‌هایی که اکثراً خطوط قرمز اخلاقی یا هنجار‌های جامعه را زیر پا گذاشته‌اند، تبعات منفی را در پی داشته باشد و از طرفی با عدم تعیین تکلیف فیلم‌های اینچنینی در زمان اکران، فیلمسازان را نسبت به خود بدبین می‌کند. 
پیش از این نیز «خانه دختر» از سوی شورای صنفی نمایش، پروانه اخذ گرفت اما بعد از آن خبر توقیف این فیلم منتشر شد. این بار نیز مشخص نیست با وجود برخی سکانس‌ها در فیلم سامان مقدم، آیا «نهنگ‌عنبر» می‌تواند در اکران اردیبهشت‌ماه به سینما‌ها بیاید یا خیر؟!
قاعده تساهل در برابر فیلم‌های مسئله‌دار هم می‌تواند به رشد قارچ‌گونه تولید چنین فیلم‌هایی بینجامد و هم از طرف دیگر کار نظارت بر آنها را سخت کرده و قبح اکران آنها را می‌شکند.
منبع: روزنامه جوان

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false