×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
نمایش فیلم «سلما» در تمام دبیرستان‌های آمریکا

روز گذشته اپرا وینفری، بازیگر، مجری و تهیه کننده سرشناس آمریکایی در توییترش اعلام کرد که همه دبیرستان های آمریکا یک نسخه از «سلما» را دریافت می کنند.

به گزارش "چغادک نیوز"، چند سال است که اعتراضات سیاه پوستان در آمریکا شدت گرفته است. آن‌ها به آپارتایدی که در جامعه آمریکا نسبت به آنان وجود دارد، معترض‌اند. در جریان این اعتراضات تعدادی از سیاه‌پوستان معترض توسط پلیس آمریکا کشته شدند. پلیس آمریکا به دلیل این اقدامات متهم به «نژادپرستی» شده است. اوباما رئیس‌جمهور آمریکا یک سیاه‌پوست است و دلیل انتخاب او را مدیریت روانی اعتراضات مدنی در جامعه آمریکا می‌دانند.

در سال‌های اخیر نیز جایزه اسکار به چند فیلم با موضوع حقوق سیاه پوستان و ظلمی که در جامعه آمریکا به آن‌ها روا داشته شده، اختصاص یافته است. برخی این روند را در ادامه همان توجیه روانی و کاهیدن شدت اعتراضات تحلیل می‌کنند و برخی دیگر این را حرکت و تلاش برخی دولت‌مردان آمریکایی برای محترم شمردن این حقوق و از بین بردن نگاه تحقیرآمیز به سیاه پوستان در این جامعه تفسیر می‌کنند. البته بسیاری معتقدند که با برخورد جدی و عموماً خشونت‌آمیز پلیس آمریکا با سیاه پوستان که هر چند وقت یک بار سوژه جدی اعتراضات مردمی می‌شود، این اختلاف و اعتراض در حال شدت گرفتن است. مایکل بروان، اریک گارنر، داریوس سیمونز، تری وان مارتین و … تعدادی از این سیاه پوستان بودند، که به دلیل خشونت‌های پلیس آمریکا کشته شدند.

اعتراضات سیاه پوستان در تمامی این‌ سال‌ها رهبران و سردمدارانی همچون دکتر مارتین لوتر کینگ، مالکوم ایکس، رزا پارک و … را به خود دیده است و حتی جمعی از موزیسین‌های مطرح آمریکایی مانند مایکل جکسون موسیقی‌های اعتراضی در این زمینه ساخته بودند. نویسندگانی همچون الکس هیلی نیز با انتشار چندین کتاب در این باره با عناوین «ریشه‌ها»، «مصاحبه با مالکوم ایکس» و … روایت‌های متعددی درباره تبعیض موجود نسبت به سیاه پوستان در آمریکا منتشر کردند.

حالا و در راستای برنامه از پیش تعیین شده «سلما برای دانش آموزان»، کمپانی پارامونت برای تمام دبیرستان های دولتی و خصوصی ایالات متحده یک نسخه از دی وی دی فیلم «سلما» را ارسال می کند. آوا دوورنی، کارگردان این فیلم هم این خبر را در نشست پنجشنبه سازمان ملل اعلام کرد و گفت برای هر معلمی که بخواهد «سلما» را در کلاس تدریس کند هم یک نسخه ارسال خواهد شد.

فیلم سلما در مورد راهپیمایی عظیم مارتین لوتر کینگ از مونتگامری تا سلما است که نقطه عطفی در تاریخ سیاسی سیاه پوستان در کشور آمریکا را شامل می شود. مگان کالیگان مدیر کمپانی پارامونت هم در مورد این خبر گفت:« از آنجایی که خیلی از بچه های دبیرستانی باید سال آینده در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند، خوب است که شجاعت و شکیبایی و ثبات کسانی را که برای حق رای در سال ۱۹۶۵ جنگیدند را ببینند.»

فیلم «سلما» با بازی چهره هایی چون دیوید ایلووو، کارمن ایوگو، تیم راث، کامن و اپرا وینفری و کارگردانی آوا دوورنی سال گذشته در سینماهای جهان اکران شد. این فیلم توانست نامزد سه جایزه اسکار از جمله اسکار بهترین فیلم سال شود و در نهایت مجسمه طلایی بهترین ترانه را به خاطر ترانه «گلوری» با صدای جان لجند و کامن به خودش اختصاص داد.

 
منبع: تسنیم

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false