شورای هماهنگی دشت‌ در استان بوشهر تشکیل شد | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
شورای هماهنگی دشت‌ در استان بوشهر تشکیل شد

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان بوشهر گفت: دشت‌های ۳۲ گانه استان بوشهر در حالت بحران و ممنوعه شدن قرار دارد که برای رسیدگی بیشتر به این دشت‌ها شورای هماهنگی دشت در نقاط مختلف استان بوشهر آغاز به کار کرده است.

به گزارش "چغادک نیوز"، شاپور رجایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم ،با بیان اینکه خشکسالی و کاهش بارندگی در سال‌های اخیر صدمات زیادی به سفره‌های زیرزمینی آب استان بوشهر وارد کرده است، اظهار داشت: در پی این خشکسالی و کمی بارندگی و ازآن طرف افزایش برداشت و بی رویه آب از چاهها، به سفرهای زیر زمینی آب استان بوشهر به شدت صدمه زده است بگونه‌ای که امکان برداشت از آنها غیرممکن کرده است.

وی با اشاره به اینکه استان بوشهر دارای ۳۲ دشت است گفت: در این دشت‌ها ۱۳ هزار و ۲۰۰ حلقه چاه آب قرار دارد که  5 هزار و ۲۰۰ حلقه چاه آن غیرمجاز است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان بوشهر با اشاره به اینکه بیش از شش دشت استان بوشهر ممنوعه شده گفت: اکنون بیش از ۶۰ درصد دشت‌های استان بوشهر در وضعیت بحرانی و ممنوعه شدن قرار دارد که طرح‌های مختلف تغییر روش‌های آبیاری و اصلاح الگوی کشت در حال اجرا است.

رجایی با اشاره به تشکیل شورای هماهنگی دشت در استان بوشهر تصریح کرد: برای جلوگیری از بحران در دشت‌ها، شورای هماهنگی دشت در شهرها و بخش‌های استان بوشهر تشکیل شده که بر اساس وضعیت دشت‌ها در نشست‌ با کشاورزان، مسئولان و کارشناسان تصمیم‌گیری می‌شود.

وی، تغییر روش کشت را مورد اشاره قرار داد و گفت: با توجه به اینکه وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی ونیرو سهمیه آب ورودی هر منطقه و استان تعیین کرده‌اند باید کشاورزان بر اساس این سهمیه شیوه‌های آبیاری خود را اصلاح کنند تا بتوان از آبهای موجود بهترین استفاده کرد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان بوشهر با اشاره به اینکه مدیریت آبرسانی از طریق شبکه‌های آبیاری و زهکشی نقش مهمی در کاهش هدر رفت آب دارد بیان کرد: بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی منوط به تشکیل تشکل‌های آبران و بخش‌های خصوصی در این حوزه است.

وی هدف از تشکیل این تشکل‌ها را تحویل و نظارت مردم بر حق آبه اعلام کرد و افزود: تعاونی‌های آبران برای ساماندهی مصرف بهینه آب توسط کشاورزان و بهره برداران که تحت پوشش شبکه‌های آبرسانی هستند تشکیل می‌شود.

انتهای پیام/ ب

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false