×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
۲۰ سال حبس در انتظار عامل افشای عملیات سیا

مقامات دولت آمریکا به دنبال صدور حکمی سنگین برای «جفری استرلینگ» عامل ادعایی افشای عملیات ضدایرانی موسوم به «مرلین» هستند.

به گزارش "چغادک نیوز"، یکی از عوامل آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) که از سوی دادگاه به درز اطلاعات محرمانه مربوط به یکی از عملیات‌های این سازمان متهم شده، در آستانه محکوم شدن به حبسی طولانی‌مدت قرار دارد.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، در صورتی که قاضی پرونده بر اساس قوانین فدرال تصمیم‌گیری کند، جفری استرلینگ ممکن است به تحمل ۲۰ سال زندان محکوم شود.

قرار است حکم استرلینگ ماه آینده در شهر «الکساندریا» صادر شود. در ماه ژوئن یک هیئت منصفه وی را در مسئله انتقال اطلاعات محرمانه عملیات سیا علیه برنامه هسته‌ای ایران، گناهکار شناخت.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، سیا در این عملیات قصد داشته است تا نقشه‌های معیوب و روش ساخت یکی از قطعات مهم مربوط به تسلیحات هسته‌ایی را از طریق یک مهندس روس با اسم رمز «مرلین» به دست ایرانی‌ها برساند.

استرلینگ ۴۷ ساله که در سال ۲۰۰۰ مسئول مافوق مرلین بوده، متهم است که اطلاعات طبقه‌بندی‌شده مربوط به عملیات خرابکاری آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران را در اختیار یکی از خبرنگاران روزنامه نیویورک‌تایمز به نام «جیمز رایزن» قرار داده است. رایزن این اطلاعات را در سال ۲۰۰۶ در کتابی تحت عنوان «دولت جنگ» منتشر کرد.

بنا بر اطلاعات منتشر شده در رسانه‌ها و اظهاراتی که در جریان بررسی پرونده در دادگاه مطرح شد، مرلین که یک مهندس هسته‌ای روس بوده، در سال ۲۰۰۰ برای انتقال اطلاعات غلط به ایران و خرابکاری در برنامه هسته‌ای ایران، ۶۶۰۰۰ دلار از سیا پول دریافت کرده است. به گفته مرلین، وی تلاش کرده است با نزدیک شدن به تیم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اطلاعاتی نادرست و مخرب را وارد برنامه هسته‌ای ایران کند.

به نوشته آسوشیتدپرس این اطلاعات مربوط به تسلیحات هسته‌ای بوده‌اند، اما تیم ایرانی هرگز آن‌ها را دریافت نکرده، تا جایی که این فرد مجبور شده است تا اطلاعات را در پاکتی قرار داده و به صندوق پستی تیم ایرانی در وین ارسال کند. با این وجود، ایران هرگز به این بسته و درخواست‌های وی پاسخ نداده و عملیات مرلین عملا با شکست کامل مواجه شده است. با این حال، مرلین در دادگاه عنوان کرد که او و سیا، این عملیات را موفق ارزیابی کرده‌اند.

موسسه ران پائول چندی قبل با انتشار گزارشی، نوشت هدف اصلی این عملیات جاسازی اطلاعات مربوط به برنامه نظامی هسته‌ای در برنامه ایران و پس از آن افشای آن‌ها با هدف اتهام‌زنی به ایران بوده است. (جزئیات بیشتر)

بازپرس‌های پرونده روز دوشنبه از دادگاه الکساندریا (اسکندریه) خواسته است تا حکمی سنگین برای استرلینگ صادر کند. آن‌ها به جزئیات این امر اشاره‌ای نکرده‌اند، اما گفته‌اند ارزیابی‌های اولیه صورت‌گرفته در مورد لزوم صدور حکم حبس بین ۲۰ تا ۲۴ سال برای استرلینگ، به درستی محاسبه شده است.

به گزارش فارس، دولت آمریکا با استناد به اظهارات مطرح‌شده از سوی کاندولیزا رایس مشاور اسبق امنیت ملی و وزیر خارجه اسبق آمریکا در دادگاه، که گفته بود عملیات مرلین یکی از معدود گزینه‌های واشنگتن برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران بود، خواستار صدور حکمی سنگین برای استرلینگ است.

رایس دی ماه سال گذشته در این دادگاه حضور یافت و با اشاره به اهمیت این عملیات برای آمریکا، گفت از لو رفتن طرح خرابکاری در برنامه هسته‌ای ایران، جا خورده است. (جزئیات بیشتر)

بازپرس پرونده مدعی است که استرلینگ که یک سیاه‌پوست است، به دلیل بدرفتاری‌های صورت گرفته با وی در سازمان سیا و خودداری مقامات از رسیدگی به شکایت وی در خصوص تبعیض نژادی، دست به افشای اطلاعات پرونده زده است.

با این حال، قاضی دادگاه مختار است که حکمی غیر از آنچه دولت و بازپرس پرونده می‌خواهند صادر کند. گروه‌های حامی آزادی اطلاعات و افرادی چون دسموند توتو کشیش مشهور و صلح‌طلب آمریکایی، از استرلینگ حمایت کرده و روند رسیدگی به پرونده وی را ناعادلانه توصیف کرده‌اند.

قرار بود حکم استرلینگ روز جمعه صادر شود، اما به دلیل تداخل با برخی برنامه‌های دادگاه، صدور حکم تا روز ۱۱ می (۲۱ اردیبهشت) به تعویق افتاده است.

 
منبع: فارس

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false