پیام جنگ افروزی ۲۷ روزه آل سعود از دید لاریجانی | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
پیام جنگ افروزی ۲۷ روزه آل سعود از دید لاریجانی

رئیس مجلس در نطق پیش از دستور گفت: آیا براساس این استدلال که یمن موشک اسکات دارد باید به او حمله شود، آیا شما که انبار تسلیحات فرانسه و آمریکا هستید باید به شما حمله شود؟‬ با چه رویی حرف از احیای امید به یمنی‌ها می‌زنید؟

به گزارش "چغادک نیوز"، علی لاریجانی رئیس مجلس در نطق پیش از دستور اظهار داشت: بعد از حمله عربستان به یمن تعداد زیادی از زیرساخت‌های این کشور تخریب شد. نیروهای انقلابی انصارالله و ارتش یمن بر تعداد زیادی از استان‌ها مسلط گشتند حالا باید از دولت سعود سئوال کرد کدام یک از این سه موضوع جزء اهداف عملیات به اصطلاح طوفان قاطعیت بوده است و با این همه سر و صدا به چه رسیدید که در بیانیه خود اعلام می‌کنید به اهداف خود رسیدیم آیا مقصود شما از این عملیات کشتن مردم یمن بود یا تخریب زیرساخت‌های این کشور یا اینکه می‌خواستید مردم انقلابی یمن بر استان‌های این کشور مسلط شوند این رفتار نسنجیده هیچ سنخیتی با هویت یک کشور اسلامی ندارد.

وی گفت: ادعا کردند که چون موشک‌های اسکات در اختیار ملت یمن بود و این امر مضر به امنیت سعودی بوده است ما جنگ را آغاز کردیم این استدلال وقیحانه‌تر از دعاوی دیگر این کشور با این استدلال کشورهای دیگر نیز می‌توانند به شما حمله کنند چون شما با کمک آمریکا و فرانسه امکانات زیرنظامی زیادی انبار کرده‌اید و می‌تواند این امر برای امنیت آنها مضر باشد آیا این منطق درستی برای یک کشور اسلامی است؟ یا اینکه امکانات ملل مسلمان را پشتوانه همه امت اسلامی بدانیم این ضعف دیدگاه استراتژیک یک کشور اسلامی را نشان می‌دهد.

لاریجانی افزود: تأسف‌آورتر این است که دولت سعودی اعلام نموده است مرحله بازگرداندن و احیای امید به یمنی‌ها آغاز می‌شود به منظور عملیات سیاسی به نظر می‌رسد یک مرحله را جا انداخته‌اند و آن مرحله بازسازی روحی و روانی دولت سعودی در این شکست مفتضحانه می‌باشد.

رئیس مجلس اظها داشت: با چه رویی دولت سعودی سخن از احیای امید به یمنی‌ها می‌زند؟ مردم یمن با این همه خسارت جانی و مالی ذره‌ای امید به رفتار شما دارند؟ یا قلوب یمنی‌ها با این جنگ افروزی ناشیانه مملو از نفرت از شما است؟ همین توهمات بحران‌های متنوع منطقه را رقم زده است اسم چنین اقدام بی اصل و مبنایی را عملیات سیاسی گزارده‌اند. شاید تصور می‌کنند که با این اقدامات نظامی هیمنه‌ای برای خود ساخته‌اند که در چانه‌زنی سیاسی دست بالا داشته باشند این جنگ‌افروزی ۲۷ روزه و اعلام ختم آن یک پیام دارد و آن شکست عملیات کودکانه نظامی در یمن بود.

نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: پیروز این میدان ملت یمن هستند که با پایداری و استقامت متجاوزان را پشیمان نمودند. جمهوری اسلامی از ابتدای این جنگ‌افروزی آن را در راستای خواست رژیم صهیونیستی ارزیابی می‌نمود و بارها اعلام نمود دخالت بیگانگان در امور یمن خاصیتی جز فرسایش قدرت مسلمانان ندارد حالا باید عقلای سعودی از رفتار خود ارزیابی دقیقی داشته باشند که اینگونه روش‌ها نه تنها فایده‌ای برای امنیت آنها ندارد که حیثیت اسلامی آنها را به کلی بر باد می‌دهد و اگر آمریکا و برخی کشورها آنها را تحریک به چنین اقدامی کردند شاید به این دلیل است که به دولت سعودی بفهمانند شما قدرت لازم برای حل و فصل مسائل منطقه را ندارید و از این طریق آنان را بیشتر نیازمند خود نمایند.

لاریجانی گفت: تأسف‌آورتر وضع و حال آن رئیس جمهور نگون‌بختی است که کشور دیگر را تحریک به عملیات نظامی در کشور خود نمود و این جفای به ملت یمن هیچ مشروعیتی برای او باقی نگذاشت و حالا دولت سعودی و این فرد دم از مذاکرات یمنی می‌زنند آیا قبل از این عملیات خسارت‌بار مگر راه برای گفتگوی یمنی بسته بود؟ نتیجه تمام این جنگ‌افروزی بازگشت بر سر همان جای اولی است اما این بار انقلابیون انصار الله هستند که در پناه مجاهدت و ایستادگی دست بالا دارند.

رئیس مجلس در پایان خاطر نشان کرد: مجلس شورای اسلامی توفیق ملت یمن را در مبارزه با متجاوزان تبریک می‌گوید و امیدوار است در مذاکرات مصالح ملت را بر مبنای استقلال رقم بزنند و از وزارت خارجه و هلال احمر می‌خواهیم هر چه سریع‌تر برای مداوای مصدومین و کمک‌های انسان‌دوستانه به ملت یمن اقدام نمایند.

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false