برنامه ناسا برای درمان فضانوردان در فضا | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
برنامه ناسا برای درمان فضانوردان در فضا

همزمان با نزدیک شدن به زمان سفر نخستین گروه از انسانها به مریخ، ناسا در نظر دارد شیوه ها و فناوری های درمانی پیشرفته ای برای کمک به فضانوردان بیمار ابداع کند.

به گزارش "چغادک نیوز"، به نقل از مهر، فضانوردانی که برای حضور در مأموریتهای فضایی انتخاب می شوند، تقریبا نباید هیچ مشکلی از بابت سلامتی داشته باشند. این افراد باید بتوانند در سفرهای طولانی مدت فضایی فشارهای سنگینی را تحمل کنند. از این رو آنها در دوره های سنگین آموزشی شرکت می کنند تا پس از سالها کسب مهارت های لازم خود را برای مأموریتهای فضایی آماده کنند.

اما حتی فضانوردانی که در اوج سلامت جسمانی راهی فضا می شوند نیز ممکن است به هر دلیل مبتلا به بیماری یا هر نوع عارضه دیگری شوند. درحقیقت هیچ تضمینی وجود ندارد که حتی دوره های سخت آموزشی ناسا نیز مانع از بروز مشکلی برای وضعیت جسمانی فضانوردان در فضا شود.

دوریت داناول از دانشمندان ارشد ناسا در انستیتو ملی تحقیقات زیست پزشکی فضایی می گوید: هر اتفاقی که ممکن است روی زمین روی دهد، می تواند در فضا نیز برای فضانورد اتفاق افتد. درد ناشی از سنگ کلیه، سردردهای سخت و آزاردهنده و افزایش فشار بر مغز از جمله این موارد هستند. در فضا حتی امکان وقوع سکته قلبی نیز وجود دارد. از این رو ناسا همواره نگران وضعیت جسمانی فضانوردان در فضا است.

ایستگاه فضایی بین المللی، فضایی محدود با منابع مختصر است و به دلیل جاذبه ناچیز در آن عملا امکان انجام اعمال جراحی سخت وجود ندارد.

در حال حاضر تنها راه برای نجات جان فضانوردان در مواقع اضطراری انتقال فرد بیمار به زمین است که این کار هزینه سنگینی به همراه داشته و گذشته از آن زمان زیادی باید برای آماده سازی فضاپیما صرف شود.

هم اکنون محققان دانشگاه استنفورد در حال آزمایش شیوه هایی نوین برای درمان فضانوردانی هستند که درفضا دچار حمله قلبی می شوند. اما درباره وضعیت های غیرقابل پیش بینی تری نظیر آپاندیس چه می توان گفت؟

انستیتو ملی تحقیقات زیست پزشکی فضایی ناسا هزینه قابل توجهی به برخی شرکتهای متخصص در دانش زیست پزشکی می پردازد تا آنها محصولات تأثیرگذار برای درمان این نوع عوارض در فضا را ارایه کنند. به نظر می رسد این فناوری ها همزمان با نزدیک تر شدن به موعد سفر نخستین گروه از انسانها به مریخ که ممکن است ماهها و سالها به طول انجامد جنبه حیاتی تری پیدا کنند.

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false