×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
نحوه رده‌بندی و اختصاص سهمیه لیگ‌های اروپایی در یوفا +جدول

در آغاز هر فصل اروپایی، یوفا امتیازات ۵ فصل اخیر هر لیگ را حساب می کند و جمع پنج فصل، امتیاز کلی لیگ برای سهمیه بندی در اروپا را مشخص می کند.

به گزارش "چغادک نیوز"، نحوه رده بندی لیگ ها در یوفا و سهمیه بندی، همیشه مورد سوال بسیاری از علاقه مندان به فوتبال قرار دارد. حال ثابت می کنیم که نتایج اسف بار تیم های انگلیسی در دو تورنمنت لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا، می تواند این لیگ را در آستانه سقوط به رتبه چهارم یوفا قرار دهد. 

در آغاز هر فصل اروپایی، یوفا امتیازات ۵ فصل اخیر هر لیگ را حساب می کند و جمع پنج فصل، امتیاز کلی لیگ برای سهمیه بندی در اروپا را مشخص می کند. این رده بندی بر خلاف تصور بسیاری از افراد، هر سال می تواند دست خوش تغییر شود. برای مثال، برای رده بندی لیگ ها برای فصل جاری، امتیازات هر کشور در فصل ۲۰۱۰، ۲۰۱۱، ۲۰۱۲، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ حساب شد. 

به همین شکل، برای فصل آینده مسابقات اروپایی، امتیازات پنج فصل ۲۰۱۱، ۲۰۱۲، ۲۰۱۳، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ که هنوز به اتمام نرسیده است، محاسبه می شود. این جدول برای فصل آینده فعلا به شکل زیر است:

لیگ ۲۰۱۱ ۲۰۱۲ ۲۰۱۳ ۲۰۱۴ ۲۰۱۵ مجموع
لالیگا ۱۸/۲۱۴ ۲۰/۸۵۷ ۱۷/۷۱۴ ۲۳ ۱۷/۲۱۴ ۹۶/۹۹۹
لیگ برتر ۱۸/۳۵۷ ۱۵/۲۵۰ ۱۶/۴۲۸ ۱۶/۷۸۵ ۱۳/۵۷۱ ۸۰/۳۹۱
بوندس لیگا ۱۵/۶۶۶ ۱۵/۲۵۰ ۱۷/۹۲۸ ۱۴/۷۱۴ ۱۵ ۷۸/۵۵۸
سری آ ۱۱/۵۷۱ ۱۱/۳۵۷ ۱۴/۴۱۶ ۱۴/۱۶۶ ۱۷ ۶۸/۵۱۰
لیگ پرتغال ۱۸/۸۰۰ ۱۱/۸۳۳ ۱۱/۷۵۰ ۹/۹۱۶ ۹/۰۸۳ ۶۱/۳۸۲

نکات جالب در مورد این رده بندی:

۱- چرا سهمیه انگلستان برای دو فصل آینده در خطر است؟

انگلیسی ها قطعا برای مسابقات فصل آینده، سهمیه ای را از دست نخواهند داد اما با فرض اینکه آلمان و ایتالیا به این روند ادامه دهند و انگلیس برای فصل آینده هم ناکام باشد، احتمال سقوط لیگ برتر به رتبه چهارم در دو فصل آینده، محتمل می شود.

سری آ دو فصل فاجعه بار را در دو سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ تجربه کرده است اما در رده بندی دو فصل آینده، فاکتور منفی ۲۰۱۱ حذف می شود و عملکرد این لیگ در سال ۲۰۱۶ به این مجموعه اضافه خواهد شد. فراموش نکنید که مثبت ترین فاکتور لیگ برتر یعنی سال ۲۰۱۱، برای دو فصل آینده حذف خواهد شد!

اگر برای فصل ۱۷-۲۰۱۶(دو فصل دیگر)، امتیاز چهار فصل ۲۰۱۲، ۲۰۱۳، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ را جمع بزنیم، اختلاف لیگ برتر و سری آ، تنها  5.095 امتیاز خواهد بود.  این در حالی است که ایتالیایی ها هنوز می توانند از مسابقات این فصل اروپا ۵ امتیاز دیگر بگیرند و انگلیس در این عدد متوقف شده است. به همین دلیل اگر لیگ برتر فصل آینده حتی با دوز کمتر نتواند به موفقیت باشگاه های ایتالیایی در اروپا برسد، باید به رتبه چهارم جدول یوفا دل خوش کند و سهمیه این لیگ برای لیگ قهرمانان اروپا، به سه تیم(۲ تیم مستقیم + یک پلی آف)، خواهد رسید.

۲- چرا بوندسلیگا می تواند در پایان فصل از انگلیس بالاتر باشد و به رتبه دوم برسد؟

آلمان ها که طی چند سال اخیر روند خوب و ثابتی را طی کرده اند، همان طور که در جدول مشخص است، برای سهمیه سال آینده لیگ قهرمانان، تنها ۱٫۸۸۳ امتیاز با انگلیس فاصله دارند. اگر بایرن مونیخ و وولفسبورگ بتوانند به نیمه نهایی دو تورنمنت مهم برسند یا یکی از آنها قهرمان شود، آلمان در تابستان آتی، لیگ دوم اروپا خواهد بود و لیگ برتر به رتبه سوم سقوط خواهد کرد.

۳- چرا لیگ اروپا اهمیت زیادی دارد؟

بر خلاف تصور بسیاری از علاقه مندان به فوتبال، با اینکه امتیازات کسب شده در لیگ اروپا نصف لیگ قهرمانان است، اما موفقیت در این تورنمنت هم از اهمیت زیادی برخوردار است. به طور مثال لیگ پرتغال با تکیه بر درخشش نمایندگانش در سال های گذشته در لیگ اروپا، توانسته لیگ فرانسه را پشت سر بگذارد یا لالیگا با درخشش سویا و اتلتیکو مادرید از سایرین فاصله گرفته است.

۴- چرا با وجود درخشش پورتو، امتیاز لیگ پرتغال در این فصل کم است؟

پرتغالی ها خیلی شانس آورده اند که پورتو توانسته موفقیت زیادی را در تورنمنت لیگ قهرمانان امسال، کسب کند. بنفیکا، دیگر تیم پرتغال در لیگ قهرمانان در مرحله گروهی حذف شده و نمایندگان این کشور در لیگ اروپا، از گروه خود بالا نیامده اند.

۵- چرا فرانسه هنوز تهدید مهمی حساب نمی شود؟

با وجود موفقیت دو تیم فرانسوی در لیگ قهرمانان اروپا که احتمالا می تواند جایگاه لیگ پرتغال را تهدید کند، حذف نمایندگان فرانسه در مرحله گروهی لیگ اروپا باعث شده که لوشامپیونه هم نتواند مانند سری آ در این فصل امتیاز جمع کند.

۶- چرا لالیگا دست نیافتنی به نظر می رسد؟

با ظهور اتلتیکو و سویا طی سالیان اخیر و درخشش این دو تیم در لیگ اروپا و لیگ قهرمانان، امتیازات اسپانیا در کنار دو غول رئال و بارسلونا، به بالاترین حد ممکن می رسد و لالیگا تا زمانی که سویا و اتلتیکو در اروپا موفق هستند، خطر خاصی حس نمی کند. سویا امسال هم یکی از مدعیان اصلی لیگ اروپا است و اتلتیکو تا هشت تیم برتر لیگ قهرمانان بالا آمده است.

 
منبع: طرفداری

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false