عقب‌نشینی «داعش» از یرموک | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
عقب‌نشینی «داعش» از یرموک

منابع آگاه میدانی مستقر در اردوگاه آوارگان فلسطینی «یرموک» در جنوب دمشق با اشاره به عقب‌نشینی «داعش» از این اردوگاه تاکید کردند که عملیات بیرون راندن داعش تا پاکسازی کامل اردوگاه ادامه خواهد یافت.

به گزارش "چغادک نیوز"، از زمان حمله گروه تروریستی تکفیری «داعش» به اردوگاه آوارگان فلسطینی «یرموک» در جنوب دمشق با هدف نفوذ به پایتخت سوریه، این گروه تلاش کرد، اینگونه وانمود کند که حضور گسترده و قدرتمندی در یرموک دارد و نبردهایی که در استان دمشق انجام می‌دهد، به تصرف شهر دمشق و براندازی نظام سوریه منتهی می‌شود و تصرف یرموک گام اول در این راه است.

اما مقابله گروه‌های مقاومت فلسطینی، داعش را وادار به عقب نشینی به سمت منطقه «الحجر الاسود» کرد، با این هدف که با ایجاد شکاف در دو منطقه یلدا و ببیلا زمینه نفوذ به این دو منطقه را فراهم کند.

این تاکتیک که با عقب نشینی داعش از یرموک همراه بود، موجب شد، عناصر جبهه النصره و گروه تروریستی موسوم به «گردان العز» که با داعش بیعت کرده بودند، در خط مقدم درگیری‌ها که در میدان الریجه و خیابان لوبیه جریان داشت، به حال خود رها شده و در صحنه تنها بمانند.

از سوی دیگر و از اردوگاه آوارگان فلسطینی «فلسطین» نیز گزارش می‌شود که فرماندهان میدانی جنبش «فتح الانتفاضه» که بخش اعظم کنترل این اردوگاه را در دست دارند و مانع نفوذ بیش از پیش داعش به این اردوگاه می‌شوند، داعش را به محاصره خود درآورده‌اند، در حالی‌که توپخانه ارتش سوریه مستقر در دو شهرک یلدا و ببیلا در کنار دیگر گروه‌های مسلح مستقر در این دو منطقه، در حمایت و پشتیبانی از گروه‌های فلسطینی به شدت مواضع داعش در این اردوگاه گلوله باران کردند.

اما همکاری ارتش سوریه با گروه‌های مسلح مستقر در دو شهرک یلدا و ببیلا به دو دلیل صورت می‌گیرد، اول آنکه این گروه‌ها از جمله گروه‌های درگیر با داعش به شمار می‌آیند و ارتش سوریه از هرگونه درگیری بین گروه‌های مسلح استقبال می‌کند و آن را به سود خود می‌داند، دوم آنکه گروه‌های مسلح این دو منطقه در آستانه امضای توافقنامه آتش بس و آشتی ملی با ارتش و دولت سوریه هستند و در این میان حمایت ارتش سوریه و قرار گرفتنش در کنار آنها موجب اعتماد سازی نزد این گروه‌ها می‌شود و آنها را سریع‌تر به آغوش وطن باز می‌گرداند و در عملیات‌های آتی علیه داعش می‌تواند از وجود آنها استفاده کند.

در این ارتباط یک منبع آگاه میدانی مستقر در اردوگاه فلسطین تاکید کرد که تعدادی از عناصر گروه موسوم به «اکناف بیت المقدس» به اضافه ۴۰۰ نفر از عناصر گروه موسوم به «گردان الانفال» که جدایی خود از «ارتش آزاد» و پیوستن به ارتش سوریه را اعلام کردند، روز گذشته در خط مقدم رویارویی با داعش در دو اردوگاه یرموک و فلسطین باقی ماندند.

براساس اطلاعات ویژه به دست آمده داعش برای تصرف اردوگاه فلسطین ۳ هزار تروریست را فراخوانده بود،‌ اما جنبش فتح الانتفاضه و نیروهای دفاع ملی سوریه با حمایت توپخانه و نیروی هوایی این حمله را دفع کردند.

دفع این حمله داعش را وادار به عقب نشینی در چندین محور از جمله محور میدان الریجه کرد. در این خصوص منابع میدانی حاضر در اردوگاه فلسطین تاکید کردند که داعش درحال عقب نشینی مستمر از دو اردوگاه یرموک و فلسطین است و نیروهای فلسطینی تا بیرون راندن کامل داعش از این دو اردوگاه به عملیات‌های خود ادامه خواهند داد.

این درحالی است که گزارش شده،‌ عناصر داعش این روزها همانند گذشته پایبند به ایده «جهاد» نیستند و همین موجب شده تا بسیاری از محورهای درگیری در یرموک شاهد فرار عناصر داعش از عرصه رویارویی و تسلیم خود به نیروهای فلسطینی و نیروهای امنیتی و ارتش سوریه در منطقه باشد.

۱۴ نفر از این عناصر فراری در اعترافات خود افشا کردند که داعش تلاش می‌کند، در مساجد مناطق تحت تصرف خود اقدام به جذب انتحاری کند و جوانان ساده لوح این مناطق را با این عنوان که راه بهشت برای آنها با کشتن هواداران نظام سوریه هموار و باز می‌شود، فریب می‌دهد.

عملیات گروه‌های فلسطینی در دو اردوگاه فلسطین و یرموک درحالی ادامه دارد که از ۲ محور کوی‌های القدم و سبینه ارتش سوریه خطوط پشت جبهه داعش را گلوله باران می‌کند و تاکنون موفق شده است، ضربات سنگینی را به داعش در این دو محور وارد کند.

 
منبع: فارس

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false