طفره وزارت خارجه از همفکری با منتقدان بیانیه لوزان | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
طفره وزارت خارجه از همفکری با منتقدان بیانیه لوزان

یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: گرچه افراد حاضر در نشست وزارت امور خارجه به عنوان موافق یا مخالف دسته‌بندی نشده بودند و فقط دو نفر نقدهای جدی در باب بیانیه سوئیس و بخش‌هایی از عملکرد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای مطرح کردند و باقی افراد یا صحبت‌ نکردند یا در تأیید و حمایت از تیم مذاکره‌کننده صحبت کردند.

به گزارش "چغادک نیوز"، یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: گرچه افراد حاضر در نشست وزارت امور خارجه به عنوان موافق یا مخالف دسته‌بندی نشده بودند و فقط دو نفر نقدهای جدی در باب بیانیه سوئیس و بخش‌هایی از عملکرد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای مطرح کردند و باقی افراد یا صحبت‌ نکردند یا در تأیید و حمایت از تیم مذاکره‌کننده صحبت کردند.

 

مهدی فضائلی گفت: در این نشست که از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای فقط آقای عراقچی حضور داشت فقط از حدود ۱۵ نفر دعوت شده بود و از آن میان، هیچ یک از منتقدان اصلی و جدی بیانیه سوئیس دعوت نشده بودند.

وی افزود: گرچه افراد حاضر در این نشست به عنوان موافق یا مخالف دسته‌بندی نشده بودند و فقط دو نفر نقدهای جدی در باب بیانیه سوئیس و بخش‌هایی از عملکرد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای مطرح کردند و باقی افراد یا صحبت‌ نکردند یا در تأیید و حمایت از تیم مذاکره‌کننده صحبت کردند.

فضائلی تصریح کرد: در مجموع این نشست به نوعی رفع تکلیف بود و مصداق و پاسخی به توصیه رهبر معظم انقلاب مبنی بر برگزاری نشست با مخالفان برای شنیدن نکاتشان یا متقاعد کردن آنان نبود.

این کارشناس مسائل سیاسی، صراحت نداشتن لغو همزمان و یکباره تحریم‌ها و منوط کردن آن به راستی‌آزمایی آژانس در بیانیه سوئیس، نظارت‌ها و بازرسی‌های پروتکلی و فراتر از آن، غیرعادی بودن پرونده ایران و نادیده گرفتن معاهده ان‌پی‌تی درباره ما و نبودن ضمانت بین‌المللی برای تأمین سوخت را از مهم‌ترین دغدغه‌های مطرح شده در این نشست برشمرد.

وی همچنین، انتقاد به رفتارهای رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و تاثیر منفی برخی شادمانی‌های سازماندهی شده و تاثیر آن بر مذاکرات را از دیگر مسائل مطرح در نشست مشترک برخی منتقدان با تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای برشمرد که آقای عراقچی هم آن را وارد دانست.

فضائلی گفت: در این نشست که خانم افخم نیز حضور داشت آقای عراقچی توضیحات مفصلی درباره محتوای بیانیه و چارچوب عملکرد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ارائه کرد.

وی درباره میزان پذیرش اظهارات منتقدان افزود: آقای عراقچی برخی نقدها را به صراحت پذیرفت، درباره برخی توضیحاتی ارائه کرد و برای رفع برخی دغدغه‌ها نیز وعده‌هایی داد اما در مجموع ضمانت مشخصی برای رفع دغدغه‌های منتقدان ارائه نشد.

در همین حال به گزارش فارس، در نشست مورد اشاره آقایان هانی‌زاده، فضائلی، مطهرنیا، مولایی، بهشتی‌پور، مرندی، بهروز، عمادی، جعفر محمدی، برزگر و ابوالفتح حضور داشته‌اند.

یادآور می‌شود رهبر معظم انقلاب در بیانات مهم پنج‌شنبه گذشته تأکید کردند: «من به خود مسئولین هم این را گفته‌ام. مسئولین باید بیایند مردم را و نخبگان را از جزئیات و واقعیات ]مذاکرات[ مطلع‌کنند. ما چیز محرمانه و مخفی نداریم. این مصداق همدلی با مردم است. همدلی یک چیز زورکی نیست، یک چیز دستوری نیست که کسی دستور بدهد که مردم همدلی کنند، مردم هم بگویید چشم. این همدلی نمی‌شود… یک عده‌ای مخالفند، یک عده‌ای اعتراض دارند. خیلی خوب، مسئولین ما که مردمان صادقی هستند، مردمان علاقه‌مند به منافع ملی‌اند، بسیار خب، یک جمعی از مخالفین را در آن افرادی که شاخصند دعوت کنند حرف‌های آنان را بشنوند، ای بسا در حرف‌های آنان یک نکته‌ای باشد که این نکته را اگر رعایت کنند، کارشان بهتر پیش برود. اگر چنانچه نکته‌ای هم نبود، آنها را قانع کنند؛ این می‌شود همدلی. این می‌شود یکسان‌سازی دل‌ها و احساس‌ها و به تبع آن عمل‌ها. به نظر من‌ بنشینند، بشنوند، بحث کنند. حالا ممکن است بگویند آقا ما سه ماه بیشتر زمان نداریم. خب حال سه ماه نبود چهارماه، آسمان که به زمین نمی‌آید؛ چه اشکالی دارد؟ کما اینکه آنها در یک برهه دیگر ۷ ماه زمان را عقب انداختند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false