×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
افزایش ۱۷ درصدی هزینه‌های نظامی آل‌سعود

موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح در استکهلم با ارائه گزارشی اعلام کرد هزینه نظامی عربستان سعودی در سال ۲۰۱۴ افزایش ۱۷ درصدی داشته است که از نظر رشد سالانه بیشتر از ۱۵ کشوری است که بالاترین هزینه‌های نظامی در جهان را دارند.

به گزارش "چغادک نیوز"، «رویترز» نوشت: داده‌های گزارش موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح در استکهلم نشان می‌دهد هزینه نظامی عربستان سعودی در سال ۲۰۱۴، به میزان ۱۷ درصد یعنی ۸۰ میلیارد و ۸ میلیون دلار افزایش یافته است که از نظر رشد سالانه بیشتر از ۱۵ کشوری است که بالاترین هزینه‌های نظامی را در جهان دارند.

«سام پرلو- فریمن» رئیس پروژه هزینه‌گذاری نظامی موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح در استکهلم گفت: «به رغم اینکه هزینه‌های نظامی در جهان تغییر زیادی نکرده است ولی برخی مناطق مانند خاورمیانه و بخش وسیعی از آفریقا شاهد افزایش سریع هزینه‌های نظامی هستند که بار سنگین فزاینده‌ای را بر بسیاری از اقتصادها تحمیل کرده‌اند.»

این افزایش هزینه‌ها تا حدودی از وخامت اوضاع امنیتی ناشی می‌گیرد ولی در موارد بسیاری ناشی از فساد، منافع شخصی و حکومت استبدادی است.

موسسه مذکور افزود: هزینه نظامی در جهان طی سال گذشته به مرز ۱/۸ تریلیون دلار رسید که ۴ دهم درصد نسبت به سال پیش از آن کاهش داشت و این سومین کاهش طی سال‌های گذشته بوده است.

در بیشتر موارد، کاهش هزینه‌های ایالات متحده و اروپای غربی با افزایش آن در خاورمیانه در آسیا، اقیانوسیه، خاورمیانه، اروپای شرقی و آفریقا برابری کرده است. این هزینه در آمریکای لاتین ثابت مانده است.

طبق اعلام موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح در استکهلم، جنگ اوکراین بسیاری از کشورهای نزدیک به روسیه را واداشت که برخلاف رویکرد سابق که کاهش هزینه‌ها بود، به افزایش بودجه‌های نظامی متمایل شوند. اوکراین سال گذشته بودجه نظامی خود را ۲۰ درصد افزایش داد و قصد دارد این میزان را در سال ۲۰۱۵ افزایش دهد.
 
منبع: تسنیم

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false