آخرین اخبار در خصوص ایجاد منطقه آزاد بوشهر | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
آخرین اخبار در خصوص ایجاد منطقه آزاد بوشهر

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور از موافقت اولیه با ایجاد مناطق آزاد جاسک، بوشهر و اینچه برون خبر داد و گفت: ایجاد مناطق آزاد سیستان و بانه نیز در دست بررسی است.

به گزارش "چغادک نیوز"،  به نقل از سپاس اکبر ترکان در حاشیه بازدید از منطقه آزاد انزلی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سیاست راهبردی در مورد مناطق آزاد این است که این مناطق سرپل تجاری بین المللی کشور باشند.

وی گفت: از جمله مناطق آزادی که تاکنون در مورد آن موافقت های اولیه حاصل شده، «جاسک» با امکان ارتباط با حوزه مکران، «بوشهر» برای حوزه خلیج فارس و «اینچه برون» برای تجارت با ترکمنستان است.

مشاور عالی رییس جمهوری افزود: از جمله مناطق آزادی که در دست بررسی است می توان به «سیستان» برای ارتباط با افغانستان و «بانه» برای ارتباط با شمال عراق اشاره کرد.

ترکان یادآور شد: بر اساس همین رویکرد مناطق آزاد اروند با عراق، ماکو با ترکیه، انزلی – ارس با قفقاز و همچنین انزلی با حوزه خزر، چابهار با پاکستان، قشم و کیش با حوزه خلیج فارس در ارتباط هستند.

مشاور عالی رییس جمهوری خاطرنشان کرد: توسعه مناطق آزاد با این راهبرد و ایفای نقش تجاری متقابل پی گیری می شود.

ترکان همچنین تاکید کرد که تقویت راهکارهای اقتصادی در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری در حوزه مناطق آزاد دنبال می شود.

وی با اشاره به بازدید خود از محدوده منطقه آزاد انزلی اظهار داشت: بندر کاسپین در منطقه آزاد انزلی می تواند یک نقطه قوت باشد چراکه با توجه به قرار گرفتن بندرگاه انزلی در محدوده شهری اتصال راه آهن به این بندرگاه دشوار به نظر می رسد ولی به راحتی به بندر کاسپین قابل اتصال است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ظرفیت پیش بینی شده تخلیه و بارگیری در بندرگاه کاسپین، دو برابر بندرگاه انزلی است.

ترکان در مورد روابط با مناطق آزاد کشورهای حاشیه خزر گفت: خوشبختانه سازمان منطقه آزاد انزلی تقویت روابط با این کشورها را به جد دنبال می کند و برگزاری اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه خزر در اردیبهشت ماه سال آینده نیز در همین راستا است.

وی ادامه داد: این اجلاس می تواند موجب نقش آفرینی منطقه آزاد انزلی در حوزه خود و منطقه و ایجاد روند ثمربخشی برای تقویت ارتباط متقابل باشد.

ترکان با تاکید بر این که مناطق آزاد باید سر پل تولید، صادرات و فناوری باشند، گفت: با توجه به سیاست های اصلی مناطق آزاد، کوشیده ایم مناطق آزاد به سمت تولید و صادرات سوق داده شوند.

به گزارش ایرنا، دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور امروز از محدوده منطقه آزاد انزلی و پروژه های در دست اجرا در این منطقه از جمله موج شکن و اسکله های در حال ساخت بندر کاسپین بازدید کرد.

ترکان در این بازدید در جریان ساخت بندر کاسپین، طرح ساحلی و شناگاه منطقه آزادانزلی ، محدوده بوجاق، هتل در حال ساخت، پست برق، شهرک صنعتی حسن رود و تعدادی از کارخانجات تولیدی، تقاطع غیرهم سطح ، پروژه مرکز همایش ها، ساختمان اداری و مجتمع ورزشی قرار گرفت.

وی روند اجرای پروژه ها را مثبت ارزیابی و ابراز امیدواری کرد که منطقه آزاد انزلی به اهداف ایجاد مناطق آزاد در زمینه توسعه صادرات و کسب درآمدهای ارزی و جذب سرمایه گذار دست یابد.

اکبر ترکان مشاور عالی رییس جمهوری و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد کشور، خردادماه امسال نیز از طرح های توسعه و پروژه های عمرانی سازمان منطقه آزادانزلی بازدید کرده بود.

منطقه آزاد انزلی از مناطق آزاد هفت گانه ایران و تنها منطقه آزاد حاشیه دریای خزر است. کشورهای حاشیه دریای خزر، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند.

معافیت مالیاتی ۲۰ ساله بر درآمد و دارایی از تاریخ بهره برداری هرگونه فعالیت اقتصادی، امکان فعالیت بانک ها و موسسات مالی بیمه ای در این منطقه، علاوه بر مزایای قانونی چون امکان مالکیت و مشارکت سرمایه گذاران خارجی تا میزان ۱۰۰ درصد در منطقه، از اقدامات سازمان در خصوص خلق مزایا و معافیت های جدید برای فعالان اقتصادی تولیدی ، فعال سازی پروژه های راکد عمرانی ، بورس کالای منطقه، رونق فضای تجاری با اجرای مصوبه کالای همراه مسافر اقدامات موثری انجام داده که زمینه ساز رونق فضای کسب و کار در محدوده منطقه شده است.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false