×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
جزئیات جدید از فساد اخیر بانکی

رئیس سازمان حسابرسی با اعلام جزئیات جدید از فساد بانکی ۷۰ میلیارد ریالی، موضوع بابک زنجانی را زاییده تحریم دانست و گفت: قوه قضائیه اطلاعاتی برای پرونده "م.ه" از ما نخواسته است.

به گزارش "چغادک نیوز"، به نقل از مشرق ،مهدی سهیلی پور امروز درنشست خبری در وزارت اقتصاد به مناسبت دهه فجر، در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه سال گذشته اعلام کردید که هشداری پیش از وقوع فساد ۳ هزار میلیارد تومانی طبق حسابرسی های انجام شده داده بودید، آیا هشداری در مورد سوء جریان مالی ۱۲ هزار میلیاردی اخیر هم داده بودید یا خیر، گفت: میزان نقدینگی در ۱۵ سال گذشته ۳۰ برابر شده، این در حالی است که سیستم کنترلی نظام بانکی ما به این سرعت رشد نکرده است.

رئیس سازمان حسابرسی ادامه داد: در حال حاضر ۲۰ هزار شعبه بانکی در سراسر کشور وجود دارد که هر شعبه به طور متوسط دارای ۵ نفر کارمند است که مجموعا ۱۰۰ هزار نفر را شامل می شوند. این ۵ نفر در هر شعبه با حفره های اطلاعاتی بانکی کاملا آشنا هستند، بنابراین باید مکانیزمی طراحی شود که این حفره‌ها پوشش داده شود تا سوء جریانی اتفاق نیفتد.

وی با اشاره به اینکه حسابرسان در زمان رسیدگی نمی توانند ۲۰ هزار شعبه را رسیدگی کنند و بنابراین بیشتر به دنبال کنترل سیستمی هستیم، تصریح کرد: با توجه به اینکه طراحی سیستمی بانک‌ها متعلق به ۱۵ سال پیش است، کنترل‌ها به صورت فیزیکی و نه سیستمی انجام می شود، بنابراین در این شرایط سوء استفاده اجتناب ناپذیر است.

سهیلی پور گفت: بانک مرکزی فعالیت‌هایی را از جمله استقرار کربنکینگ آغاز کرده است در حالی که استقرار چنین سامانه هایی ۱۵ سال پیش باید انجام می شد.

وی در ادامه در مورد شرایط وقوع فساد جدید بانکی که از عنوان به عنوان فساد ۱۲ هزار میلیاردی یاد می‌شود، گفت: رقم صحیح آن ۷۰ میلیارد ریال بوده که در مراحل مختلف از یک حفره اطلاعاتی کوچک استفاده شده است. با توجه به اینکه زمان رفت و برگشت یک چک بانکی ۲ هفته زمان نیاز داشت، سوء استفاده کنندگان از این فرصت ۱۵ روزه استفاده کرده اند، بنابراین تمامی این سوء جریان به حفره اطلاعاتی مربوط بوده است.

سهیلی پور در پاسخ به سئوال دیگری درباره میزان دارایی های دولت طبق حسابرسی های انجام شده توسط سازمان حسابرسی، گفت: اطلاعات منسجمی در این زمینه وجود ندارد.

وی در مورد پرونده بابک زنجانی گفت: اتفاقی که در این زمینه افتاد، زاییده تحریم است و اگر تحریم نبود، پولی داده نمی‌شد و نقل و انتقالی انجام نمی گرفت، بنابراین اختلاسی هم به وقوع نمی‌پیوست، بنابراین می توان گفت که تحریم چنین آثاری را نیز در بردارد.

رئیس سازمان حسابرسی در پاسخ به این سئوال که آیا سازمان حسابرسی به پرونده "م.ه" هم ورود پیدا کرده است یا خیر؟ گفت: قوه قضائیه اطلاعاتی در این زمینه از ما درخواست نکرده و هیچ کمک کارشناسی نخواسته است.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا اخیرا در بخش بانک‌ها و بیمه ها سازمان حسابرسی به فساد و جرمی برخورد کرده یا خیر؟ تصریح کرد: براساس قانون، ما موظفیم اگر به فساد و جرمی برخورد کنیم، بلافاصله گزارش آن را به مجمع عمومی و مقامات قضایی ارائه کنیم اما اخیرا مورد خاصی برای اعلام نبوده است.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false