×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
کلاهبرداری‌ در واردات کالاهای آی‌تی

مدیر کل اداره استاندارد استان تهران از کشف کلاهبرداری‌ها در واردات کالاهای IT توسط این اداره خبر داد.

به گزارش "چغادک نیوز"، مسلم بیات مدیر کل اداره استاندارد استان تهران، درباره قانون بازرسی استاندارد کالاهای وارداتی دربخش IT گفت: روش های متعددی برای ارزیابی و انطباق کالاهای وارداتی داریم که بخش IT نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی با بیان این‌که واردکنندگان می توانند برای تسریع در عملیات کالا، برند وارداتی خود را ثبت کنند، اظهار کرد: با این کار برای کالاهایی که این افراد به طور مستمر در طول سال وارد می کنند می توانند هزینه و زمان بازرسی از کالاهای خود را کاهش دهند.

بیات با بیان این‌که واردکنندگان با ارائه تعهد و برخی مدارک می توانند گواهی ثبت کالا و برند را به مدت یک سال دریافت کنند، گفت: با این کار کالای فرد دیگر در گمرک متوقف نمی شود و اگر هم نیاز به نمونه‌گیری باشد همزمان با ترخیص، این کار انجام می شود.

مدیر کل اداره استاندارد استان تهران افزود: این روش به واردکنندگان بسیار کمک می کند که کار خود را با سرعت بسیار بالا انجام دهند اما شاهدیم که همچنان کالاهای این حوزه به شکل سنتی و حمل مستقیم از کشور مبدأ صورت می گیرد و بعضا این کالاها فاقد گواهی تست ریپورت و گواهی از شرکت بازرسی از مبدأ هستند.

وی با بیان این‌که به صرف داشتن گواهی‌نامه ایزو ۹۰۰۰ نمی توانیم اجازه ورود به این کالاها را بدهیم، اظهار کرد: طبیعی است که در این گونه موارد باید تست های لازم مطابق با استاندارد از لحاظ ایمنی و عملکردی انجام شود.

بیات ادامه داد: در بررسی ها مشخص شد که آنچه روی کالا و به نام برند خاصی ثبت شده، ویژگی‌ها و مشخصات کیفی و ایمنی‌شان با استاندارد مغایر است و به جعلی بودن آن‌ها پی برده ایم.

مدیر کل اداره استاندارد استان تهران با بیان این‌که برای گوشی های تلفن همراه نیز این اتفاق می افتد، گفت: زمانی که آن ها را از لحاظ رم، ایمنی، تخلیه الکتریسیته ساکن و … تست می کنیم مشکلاتی مشاهده می‌شود که براساس وظیفه ذاتی خودمان نباید به آن ها اجازه ورود دهیم.

وی با بیان این‌که افراد در قبال ثبت کالای خود هیچ هزینه ای را به جز یک تضمین پرداخت نمی کنند، گفت: هزینه همان تضمین نیز به مراتب کمتر از هزینه های آزمایشگاهی مستمر روی کالای فرد است.

بیات با بیان این‌که مشکل کار این است که قبول مسئولیت برای افرد سخت است، افزود: ثبت کالا باعث پذیرش تعهد و مسئولیت در قبال کالای وارد شده می شود، چون وقتی کالایی وارد شود اگر برند آن ثبت شده باشد در صورتی که مردم با مشکلی مواجه شوند این کالا قابلیت ردیابی خواهد داشت و مردم می دانند به چه کسی مراجعه کنند اما زمانی که به شکل سنتی وارد شود این امر امکان پذیر نیست چون این کالا را افراد متعدد وارد کرده اند که محل و جایگاه مشخصی ندارند.

مدیر کل اداره استاندارد استان تهران ادامه داد: واردکنندگان تقریبا افراد ثابتی نیستند و دائما تغییر می کنند؛ به طوری که فردی که امروز گوشی وارد می کند تا سال دیگر هیچ وارداتی انجام نمی دهد درحالی که دراین مدت سری ساخت عوض می شود و برچسب چسباندن روی جنس ها نیز به قدری راحت شده که نمی توان مطمئن بود یک برند واقعی است.

وی با بیان این‌که زمانی که قطعات را چک می کنیم اکثرا مردود می شوند، گفت: بارها اتفاق افتاده که پس از باز کردن یک وسیله می بینیم اصلا هیچ سریال نامبری که روی قطعه نصب شده باشد در کیس وجود ندارد.

بیات واردات کالاهای ریفوربیشد (refurbished) که کالاهای نوسازی شده هستند، را براساس قوانین استاندارد ممنوع اعلام کرد و گفت: این کالاها شامل کالاهایی می شود که با استفاده از قطعات کار می‌کنند و مجددا سر هم بندی می‌شوند و در یک بسته بندی شکیل دوباره به فروش می رسند.

مدیر کل اداره استاندارد استان تهران افزود: استاندارد ورود این کالاها را ممنوع اعلام کرده چرا که زمانی که یکی از آن را تست می کنیم قابل تسری به نوع دوم نیست.

وی درباره چگونگی تست کالاهای وارداتی IT گفت:‌ ما آزمایشگاه های خوبی در دانشگاه امیرکبیر، مرکز تحقیقات انفورماتیک و چند جای دیگر داریم که می توانیم این تست ها را روی لوازم به خوبی انجام دهیم.

 
منبع: ایسنا

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false