نحوه دستکاری آمریکا در قیمت نفت | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
نحوه دستکاری آمریکا در قیمت نفت

ارزان ترین قیمت برای فروش هر بشکه نفت در حالی در معاملات روز گذشته ثبت شد که با دستکاری‌های گاه و بیگاه آمریکا، بازار جهانی خود را برای نفت بشکه‌ای ۳۰ دلار آماده می‌کند.

به گزارش "چغادک نیوز"،

ارزان ترین قیمت برای فروش هر بشکه نفت در حالی در معاملات روز گذشته ثبت شد که با دستکاری‌های گاه و بیگاه آمریکا، بازار جهانی خود را برای نفت بشکه‌ای ۳۰ دلار آماده می‌کند.

با گذشت حدود یک هفته از درگذشت ملک عبد الله پادشاه عربستان سعودی، قیمت جهانی نفت نه تنها افزایش نیافت که در طول چند روز گذشته تاکنون شیب سقوط آزاد کاهش قیمت طلای سیاه تندتر از قبل شده است.
 
بر این اساس قیمت نفت در پایان معاملات روز گذشته (هشتم بهمن ماه) به کمترین سطح در ۶ سال گذشته رسید که این افت قیمت در واکنش به گزارش دولت آمریکا از افزایش سطح ذخیره سازی نفت در این کشور و بالا رفتن نگرانی ها از مازاد عرضه نفت در بازار به ثبت رسیده است.
 
اداره اطلاعات انرژی آمریکا با انتشار گزارشی اعلام کرد: سطح ذخیره سازی نفت خام این کشور در هفته گذشته ٩ میلیون بشکه افزایش یافت و به ۴٠٧ میلیون بشکه رسید، این بیشترین مقدار ذخیره سازی نفت آمریکا از سال ١٩٨٢ میلادی تاکنون به شمار می رود.
 
افزایش سطح ذخیره سازی طلای سیاه در ینگه دنیا بار دیگر فیتیله قیمت نفت در بازارهای چهار گوشه جهان را پائین کشید به طوری که قیمت نفت خام دبلیو تی آی آمریکا در پایان معاملات روز گذشته (چهارشنبه هشتم بهمن ماه) یک دلار و ٧٨ سنت یا چهار درصد کاهش یافت و به ۴۴ دلار و ۴۵ سنت برای هر بشکه رسید.
 
این کاهش قیمت دامن نفت برنت دریای شمال را هم گرفت و بهای نفت برنت دریای شمال هم در معاملات روز گذشته با یک دلار و ١٣ سنت کاهش یافت در سطوح ۴٨ دلار و ۴٧ سنت برای هر بشکه خرید و فروش شد.
 
صادرات نفت سبک آمریکا افزایش یافت
 
آمریکایی ها این روزها به عنوان مهمترین عامل تضعیف قیمت نفت در بازار جهانی نتبدیل شده اند به طوری که پس از تاثیر منفی افزایش ذخیره سازی نفت این کشور بر قیمت نفت، افزایش صادرات نفت سبک آمریکا به عنوان دومین عامل کاهش بیشتر بهای طلای سیاه در طول چند روز گذشته تبدیل شده است.
 
خبرگزاری‌های بین‌المللی جهان به نقل از منابع تجاری با انتشار گزارش هایی اعلام کرده اند: پس از قرارداد سالانه شرکت خط لوله اینترپرایز پروداکتز پارتنرز با دست‌کم دو شرکت بزرگ تجاری برای فروش نفت خام سبک، صادرات میعانات آمریکا افزایش قابل‌توجهی داشته است.
 
از این رو تولیدکنندگان نفتی برای لغو ممنوعیت ۴۰ ساله صادرات نفت خام آمریکا فشار آورده‌اند. در همین حال، وزارت بازرگانی آمریکا نیز در ماه دسامبر با شکستن سکوت یک ساله خود با چند درخواست فروش نفت سبک فرآوری‌شده به خارج کشور موافقت کرده است.
 
بر اساس این قرارداد، شرکت اینترپرایز روزانه ۴٠ هزار بشکه نفت سبک صادر می‌کند. این شرکت باید پیش از این که شرکت‌های دیگر مجوز صادرات میعانات تولیدشده از ذخایر شیل‌اویل را دریافت کنند، فروش این محصول را آغاز کند.
 
از سوی دیگر شرکت اینترپرایز در سال ٢٠١۵ میلادی ماهانه ١,٢ میلیون بشکه میعانات آمریکا را به شرکتهای پترو-دایاموند سنگاپور، بخش تجارت نفت شرکت میتسوبیشی، و شرکت ویتول، معامله‌گر مستقل نفتی، می‌فروشد.
 
با وجود کاهش قوانین ممنوعیت صادرات نفت آمریکا، به دلیل رقابت عرضه نفت این کشور با نفت خاورمیانه که با تخفیف زیادی عرضه می‌شود، فروش محموله‌ها در خارج آمریکا آسان نیست.
 
واکنش جدید عربستان به سقوط طلای سیاه
 
سقوط آزاد طلای سیاه پس از ماه‌ها با واکنش مقامات عربستان سعودی روبرو شد و مدیر عامل آرامکوی سعودی نسبت به کاهش بیش از این قیمت جهانی نفت خام هشدار داده است.
 
خالد الفالح مدیر عامل سعودی آرامکوی عربستان با بیان اینکه این مجموعه به دلیل کاهش قیمت های نفت در اجرای بعضی از طرح های نفتی عربستان بازنگری می کند، گفته است: به دلیل افت قیمت نفت مجبور است بعضی پروژه های خود را به تعویق بیندازد و درباره بعضی قراردادها دوباره مذاکره کند.
 
این مقام سعودی با اعلام اینکه عربستان باید خود را با واقعیت های امروز تطبیق دهد، اظهار داشت: انجام برخی از پروژه ها را به آینده موکول می کنیم، تعدادی از پروژه ها را آهسته تر از برنامه های تعیین شده جلو می بریم و در باره بعضی از قراردادها دوباره مذاکره می کنیم.
 
وی با یادآوری اینکه فکر می کنم که نفت ١٠٠ دلاری ما را بد عادت کرده است، به قدری تمرکزمان روی ایجاد ظرفیت بالاتر رفته بود که نتوانستیم ساختارهای مالی مان را تقویت کنیم، تاکید کرد: عربستان راهبردی دارد که به وسیله دولت و از راه وزارت نفت این کشور تعیین می شود، آنها نیز اعلام کرده اند که عربستان به تنهایی در بازار توازن ایجاد نکند.

بازار آماده نفت ۳۰ دلاری شود !
 
در ادامه سقوط آزاد قیمت جهانی نفت گری کوهن رئیس بانک گلدمن ساکس از احتمال کاهش قیمتهای نفت به ٣٠ دلار در هر بشکه خبر داده است.
 
کوهن با بیان اینکه افت قیمت های نفت ادامه می‌یابد و می‌تواند به ٣٠ دلار در هر بشکه نیز برسد، معتقد اس: خرید و فروش کالا بسیار بسیار جدی است زیرا موضع مصرف‌کنندگان و کشورهای تولیدکننده نفت با موضع آنها در چند سال گذشته متفاوت است.
 
این در حالی است که بانک گلدمن ساکس پیشتر اعلام کرده بود که قیمت نفت برای مدت بیشتری پایین خواهد ماند تا تولید کاهش یابد و عرضه بیش از حد این محصول به بازار متوقف شود.

 
منبع: مهر

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false