×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
لزوم حضور تولیدکنندگان ایرانی در بازارهای جهانی با تغییر رویکرد

به گزارش چغادک نیوز به نقل از ایرنا، سیاوش صادقی با اشاره به اهمیت صنعت رنگ، رزین و پوشش‌های صنعتی و نقش آن در تولید ناخالص ملی، اظهار داشت: رنگ، رزین، کامپوزیت، آبکاری و پوشش‌های صنعتی، نقش مهمی در صنعت هر کشور ایفا می‌کند و سهم زیادی از درآمد ناخالص کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

وی به سهم ۲۰ درصدی صنعت رنگ و رزین در سایر صنایع اشاره کرد و گفت: محصولات این صنعت در ۲۰‌درصد از صنایع دیگر مانند پوشاک، ساختمان، خودرو، کشتیرانی، محصولات مصرفی و صنایع غذایی کاربرد دارد.

به گفته این تولیدکننده صنعت رنگ و رزین کشور، تولید داخلی محصولات پایین‌دستی صنایع پتروشیمی در سال‌های اخیر با پیشرفت چشمگیری همراه بوده که در نتیجه منجر به کاهش واردات شده است.

این فعال صنعت رنگ و تولیدات شیمیایی به چالش های رنگ، رزین و پوشش های صنعتی نیز اشاره کرد و بیان‌داشت: این صنعت با چالش‌های متعددی روبه‌روست و بزرگ‌ترین چالش که سایر صنایع را دربرگرفته، بی‌ثباتی در نرخ ارز است. باتوجه به این‌که تولیدکنندگان برای تولید و توسعه به برنامه‌ریزی بلندمدت نیاز دارند، تکانه‌های ارزی و نوسان قیمت، برنامه‌ریزی‌های بخش تولید را با اختلال مواجه می‌کند.

صادقی، کاهش قدرت خرید را چالش دیگر این صنعت برشمرد و گفت: تورم، قدرت خرید مشتریان را کاهش داده و این موضوع به یکی از چالش‌های بزرگ تولیدکنندگان تبدیل شده است که برنامه‌‎های تولید را مختل می‌کند. همچنین رشد نرخ تورم سالیانه، یکی از عوامل موثر در کاهش مزیت رقابتی تولیدکنندگان داخلی در بازارهای جهانی است.

وی با اشاره به اینکه سومین مشکل این صنعت تحریم است، ادامه‌داد: تحریم‌های اقتصادی غرب، حضور شرکت‌های ایرانی در بازارهای جهانی را دشوار کرده و نتیجه آن افت شدید صادرات محصولات است.

این فعال صنعت رنگ و مواد شیمیایی به سایر مشکلات نیز اشاره کرد و افزود: در حالی که جهان موج چهارم انقلاب صنعتی را پشت سر می‌گذارد، صنعت رنگ و رزین ایران از نظر فناوری وضعیت مناسبی ندارد.

این فعال صنعتی تصریح‌کرد: ورود تجهیزات مدرن و تکنولوژی روز به کشور مستلزم صرف هزینه و سرمایه‌گذاری‌های کلان است، درحالی‌که تولیدکنندگان داخلی همچنان با روش سنتی و موج سومی به تولید محصول ادامه می‌دهند و این مشکل، موجب افت کیفیت و کاهش بهره‌وری می‌شود و بازارهای منطقه‌ای را هم از دست می‌دهیم.

صادقی در پاسخ به این پرسش که مزیت کشور ما در صنعت رنگ چیست، یادآور شد: مزیت تولید به هزینه منطقی نیروی انسانی، دسترسی آسان به مواد اولیه مورد نیاز، فناوری و مواردی از این دست وابسته است. در ۱۰ سال اخیر، تولید مواد اولیه این صنعت در داخل رشد چشمگیری کرد و دسترسی شرکت‌ها به مواد اولیه تسهیل شد. اما باید در آینده نگاهمان را به صنایع تغییر دهیم، در غیر این صورت از رقابت در عرصه‌های بین‌المللی و بازارهای منطقه‌ای عقب می‌مانیم.

این فعال اقتصادی در خصوص اینکه برگزاری رویدادهای تخصصی چه نقشی در توسعه و رشد صنایع کشور دارند، گفت: برگزاری رویدادها و نمایشگاه‌های تخصصی در توسعه و رشد صنایع از جمله صنعت رنگ و رزین نقش موثری دارد. نمایشگاه‌های کشور هر سال تخصصی‌تر می‌شوند و این مولفه در نمایشگاه‌های صنعت ما نمود و تمرکز بیش‌تری دارد.

وی به برگزاری بیست و دومین نمایشگاه تخصصی رنگ، رزین و پوشش‌های صنعتی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: سال گذشته این نمایشگاه دستاوردهای ارزنده‌ای به همراه داشت و امیدواریم نمایشگاه امسال نیز در تولید ملی ثمربخش باشد.

به گزارش ایرنا، بیست و دومین نمایشگاه بین المللی رنگ، رزین، پوشش‌های صنعتی، مواد کامپوزیت و صنعت آبکاری با تمرکز بر افزایش صادرات تولید داخل از تاریخ ۹ لغایت ۱۲ آذر در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می‌شود.

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false