×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
مشکل افزایش تعرفه صادرات گوجه حل می شود

به گزارش چغادک نیوز به نقل از تسنیم، جمعی از کشاورزان گوجه‌فرنگی کار استان بوشهر خواستار لغو افزایش تعرفه صادراتی محصول گوجه فرنگی شدند.

یکی از کشاورزان با اشاره به اینکه قیمت هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی شش هزار تومان در مزرعه به فروش می‌رسد اظهار داشت: تعرفه صادراتی هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۱۳ هزار تومان تعیین شده که برای صادرکننده مقرون به صرفه نیست.

علی افراسیابی با اشاره به اینکه در مدت سه روز گذشته تعرفه صادراتی بیش از ۲ برابر افزایش یافت خاطر نشان کرد: افزایش تعرفه صادرات گوجه فرنگی باید از قبل تعیین می‌شد تا کشاورزان بر اساس آن در تولید و صادرات برنامه‌ریزی کنند.

این کشاورز با اشاره به اینکه افزایش عوارض صادرات گوجه‌فرنگی در آغاز برداشت این محصول منطقی نیست گفت: حمایت دولت از کشاورزان به ویژه در فصل برداشت گوجه‌فرنگی خارج از فصل باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

یک کشاورز دیگر دیگر با اشاره به اینکه گوجه‌فرنگی روی بوته‌ها مانده گفت: در شرایطی که محصول گوجه فرنگی روی بوته‌ها مانده، وزارت جهاد کشاورزی یک باره عوارض صادراتی افزایش می‌دهد که سبب ضرر کشاورزان شده است.

رضا کرمی با اشاره به اینکه افزایش تعرفه صادراتی گوجه فرنگی آسیب جدی به تولید و صادرات زده است خاطر نشان کرد: اتخاذ تصمیم افزایش صادرات محصول گوجه‌فرنگی برای سال آینده باید اجرا شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر نیز در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه افزایش تعرفه صادراتی با تصمیم وزارت جهاد کشاورزی محقق شده است تصریح کرد: در پی تصمیم وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر افزایش ۱۰۰ درصدی تعرفه صادرات گوجه‌فرنگی برای کشاورزان این محصول مشکل ایجاد شده است.

علی باستین با بیان اینکه قیمت تمام شده این محصول اکنون بالا است خاطر نشان کرد: برای حل این مشکل ۲ راهکار از سوی وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و کشور و دستگاه‌های متبوع پیگیری شده است.

وی اضافه کرد: یکی از راهکارها این است که سازمان تعاون روستایی قیمت خرید محصول گوجه‌فرنگی استان بوشهر را مناسب تعیین کند که کشاورزان ضرر نکنند.

معاون امور اقتصادی استانداری بوشهر تصریح کرد: راهکار دوم اینکه تلاش می‌شود تعرفه افزایش یافته به حالت قبلی برگردد که کشاورزان متضرر نشوند تا بتوانند امر صادرات به خوبی انجام دهند.

باستین با اشاره به مذاکره با کشاورزان گفت: کشاورزان تحمل کنند تا ۳ روز آینده این موضوع پیگیری شود تا به نحو مطلوب نتیجه بگیریم و به سمع و نظر آنان برسانیم.

وی بیان کرد: تعرفه صادرات گوجه‌فرنگی از شش هزار تومان به ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان برای صادرات هر کیلوگرم افزایش یافته که سبب شده برای صادرکنندگان این محصول به صرفه نباشد و از طرفی وقتی صادرات صورت نگرفت گوجه فرنگی روی دست کشاورزان می‌ماند.

معاون استاندار بوشهر اضافه کرد: اگر می‌خواهیم از کشاورزان حمایت کنیم باید وزارت جهاد کشاورزی با قیمت مناسب محصول گوجه فرنگی از کشاورزان خریداری کند تا از ضرر کشاورز جلوگیری شود.

باستین بیان کرد: تعاون روستایی به عنوان زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی در راستای رضایت کشاورزان یا محصول گوجه کشاورزان با قیمت مناسب خریداری کند و یا اینکه بتوانیم تعرفه صادراتی که ۱۰۰ درصد افزایش یافته به حالت قبل برگردد تا صادرکنندگان بتوانند بخرند و روی دست کشاورز نماند.

وی اضافه کرد: تلاش می‌شود مشکل کشاورزان گوجه‌فرنگی کار برطرف شود و در این راستا کشاورزان باید تحمل و صبر کنند تا پیگیری‌ها به نتیجه برسد و رضایت آنان فراهم کند.

معاون امور اقتصادی استاندار بوشهر با تشکر از اعتماد کشاورزان به مسئولان استانداری برای پیگیری حل مشکلات گفت: اکنون فصل برداشت گوجه‌فرنگی خارج از فصل در استان بوشهر آغاز شده و تاکنون ۷۰ تا ۸۰ هزار تن گوجه فرنگی آماده برداشت و ارائه به بازار است.

باستین بیان کرد: سالانه افزون بر ۷۰۰ هزار تن گوجه فرنگی خارج از فصل در استان بوشهر تولید و بخشی صادر و بخشی هم وارد بازارهای داخلی می‌شود.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی هم از اعزام رئیس سازمان تعاون روستایی کشور به استان بوشهر خبر داد و خاطر نشان کرد: بر اساس وعده وزارت جهاد کشاورزی رئیس سازمان تعاونی روستایی کشور برای بررسی مشکلات کشاورزان گوجه‌فرنگی استان بوشهر وارد این استان می‌شود.

ابراهیم رضایی بر لزوم حذف تعرفه صادرات گوجه‌فرنگی و افزایش نرخ خرید محصول به‌صورت تضمینی تأکید کرد.

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false