اقدامات دولت سیزدهم در راستای تحکیم پایه‌های اقتصادی | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
اقدامات دولت سیزدهم در راستای تحکیم پایه‌های اقتصادی

به گزارش چغادک نیوز به نقل از ایرنا، کارنامه عملکردی هر دولتی پس از گذشت یک سال، در دسترس است. این کارنامه شامل گزارش خود دولت و ارزیابی مردم است. تحلیلگران سیاسی، چه آنهایی که موافقند و چه آنهایی که مخالفند، هم تحلیل خود را خواهند داشت.

البته طبیعی است که نمی‌توان با فعالیت یک ساله، عملکرد دولت را قوی یا ضعیف دانست؛ چراکه در سال اول باید رئیس جمهور، وزرا، معاونین و سایر اعضای دولت، یک ارزیابی از محل خدمت خود به عمل آورده برای اداره کشور و برنامه‌ریزی کنند.

از طرف دیگر، اگر سیاست‌های دو دولتی که پشت سر هم روی کار می‌آیند با هم یکی باشد، مشکل چندانی وجود نخواهد داشت؛ اما اگر سیاست‌ها متفاوت از هم باشد، طبعاً نمی توان از این دولت در سال اول انتظار ویژه داشت. چراکه دولت قبلی، ممکن است همچون دولت دوازدهم، گرانی و نابسامانی‌های اقتصادی را بر ملت حاکم کرد که حل آن زمان‌بر و مستلزم برنامه‌ریزی‌های دقیق است.

برای مثال، همتی رئیس کل بانک مرکزی در دولت دوازدهم در زشت‌ترین اقدام دوران کاری خود دلار را به ۳۰ هزار تومان رساند و بعد از آن دائماً توجیه کرد که اگر من دلار را ۳۰ هزار تومان نکرده بودم، الان دلار به ۶۰ هزار تومان رسیده بود.

امروز، مشکلات فراوانی سر راه دولت قرار دارد تا نرخ ارز را کاهش دهد و طبعاً نمی‌توان یک مرتبه آن را پایین آورد. حتی اگر برجام هم بتواند اثر برخی از مزاحمت‌ها را رفع کند، نمی‌تواند کار اساسی از پیش ببرد؛ چرا که افزایش نرخ دلار یعنی گران شدن همه چیز.

هنوز که هنوز است آثار و تبعات گرانی مسکنی که دولت قبل ایجاد کرد، در زندگی مردم نمود دارد. همه مردم به ویژه اجاره‌نشین‌ها از این مساله رنج می‌برند و مسکن را به چیزی دست نیافتنی برای مردمی که قصد دارند اولین مسکن خود را بخرند، تبدیل کرد.

دولت در بخش‌های بسیار زیادی توانسته است موفقیت‌هایی کسب کند؛ مثل بهداشت و مهار کرونا. رئیس جمهور تا حد زیادی توانسته است این ویروس را مهار کند و زندگی مردم را به حالت عادی بازگرداند. دولت قبلی فقط می‌توانست از همه چیز جلوگیری کند.

دولت سیزدهم در زمینه سیاست خارجی نیز روابط را با کشورها به ویژه کشورهای همسایه گسترده کرده و توانسته با کشورهای مثل روسیه و چین روابط را احیا کرده و بهبود ببخشد.

عضویت در پیمان‌های اقتصادی منطقه‌ای و بین‌المللی مانند شانگهای و بریکس را به تحقق نزدیک کرده و تلاش دارد دیپلماسی اقتصادی مغفول مانده در دولت‌های قبل را با توسعه دهد.

دولت پس از روی کار آمدن، برای تحکیم پایه‌های اقتصادی دو کار بسیار مهم انجام داده است؛ اول اینکه در حال محکم کردن پایه‌های اقتصادی است و برای جلوگیری از ایجاد نقدینگی، طی این مدت هیچ گونه چاپ اسکناسی انجام نداده است و مساله مهم‌تر اینکه در حال خرج کردن محوریت دلار از اقتصاد است.

سفر استانی در هر سطحی از مسئولان بسیار مفید است. تفاوت سفرهای آقای رئیسی با دولت قبل در شکل برگزاری آن است. سفرهای استانی در گذشته بیشتر شکل تبلیغاتی و تشریفاتی داشت ولی سفرهای رئیسی کاری است و دیدارهای او با مردم و نشستن پای درد دل‌هایشان تأثیرات مثبتی مانند افزایش سطح اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی را به دنبال دارد.

البته دولت در بخش‌هایی مثل گرانی مسکن و معیشت مردم، ضعف دارد. اقشار کم‌درآمد به شدت در این بخش درگیر هستند و لازم است که رئیس جمهور و دولت در پایان این یک سال، این وضعیت را بررسی و در زمینه بهبود این شرایط نیز اقدام کنند.

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false