×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
ظرفیت ذخیره‌سازی روان‌ آب در استان بوشهر افزایش می‌یابد

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، یکی از دغدغه‌های مهم استان ساحلی و جنوبی بوشهر تأمین آب در بخش شرب و کشاورزی است که در این راستا طرح‌های مهمی در عرصه سد سازی و اجرا شیرین‌سازی آب دریا اجرایی شده است.

اکنون به ظرفیت تولید ۱۵۰ هزار مترمکعب آب پروژه آب‌شیرین‌کن در شهرها و روستاهای استان اجرایی شده که بیش از ۴۰ هزار مترمکعب آب در مدار تولید و بهره‌برداری قرار گرفته است و سال آینده پروژه‌های مهمی وارد مدار تولید می‌شود.

اجرا طرح‌های سدسازی از دیگر برنامه‌ها در تأمین آب در استان بوشهر است که در این حوزه ۵ سد بزرگ و مهم در نقاط مختلف استان بوشهر در حال اجرا است.

ذخیره‌سازی ۵۷ درصد آب در مخزن سد رئیسعلی دلواری

استاندار بوشهر بر ضرورت افزایش بهره‌وری فیزیکی و اقتصادی آب در مصارف کشاورزی، صنعت و شرب تأکید کرد و اظهار داشت: شرایط اقلیمی استان بوشهر به گونه‌ای است که سال‌های به شدت خشکسالی و به شدت ترسالی تجربه می‌کنیم.

احمد محمدی‌زاده با اشاره به سد رئیسعلی دلواری به‌عنوان مهم‌ترین منبع تأمین آب کشاورزی استان بوشهر خاطرنشان کرد: با وجود پر بودن مخزن این سد به میزان ۵۷ درصد و وجود پایداری نسبی، در تابستان سال آینده، مصرف اصولی آب همچنان ضروری به نظر می‌رسد.

وی با بیان اینکه بهره‌وری و استفاده از آب در بخش کشاورزی مناسب نیست تصریح کرد: باید با استفاده روش‌های مختلف به سوی افزایش بهره‌وری فیزیکی و اقتصادی آب حرکت کنیم.

سد رئیسعلی دلواری ۴۰۰ میلیون مترمکعب آن به میزان ۵۷ درصد ذخیره دارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر نیز سد رئیسعلی دلواری را بزرگترین سازه آبی استان بوشهر دانست و خاطر نشان کرد: ظرفیت ذخیره‌سازی سد رئیسعلی دلواری ۶۹۵ میلیون مترمکعب است که اکنون ۴۰۰ میلیون مترمکعب آن به میزان ۵۷ درصد ذخیره دارد.

علی محمدی گفت: خوشبختانه در ۳ سال اخیر با کاهش بارش باران و مدیریت مناسب مخزن، شاهد کمترین تنش در شبکه پایاب این سد بوده‌ایم.

وی خشکسالی سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ و رسیدن حجم مخزن سد رئیسعلی دلواری به تراز پایداری ۷۰ میلیون مترمکعب را زنگ خطری برای پیش‌بینی افق آتی دانست و بیان کرد: در این راستا مدیریت مصرف آب این سد همواره در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای بوشهر قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر، کم آبی را بخشی از ذات اقلیم استان بوشهر دانست و اضافه کرد: با این وجود شاهد بد مصرفی در بخش‌های مختلف هستیم.

محمدی تصریح کرد: برداشت غیرمجاز از خطوط آب شرب، بهره‌وری پایین در بخش کشاورزی و عدم باز چرخاندن آب بخش صنعت مواردی است که بیشترین آسیب را به منابع آب استان وارد کرده است.

اجرا ۵ سد بزرگ در استان بوشهر

وی از اجرا ۵ سد بزرگ در استان بوشهر خبر داد و تصریح کرد: با تکمیل این ۵ سد ظرفیت ذخیره‌سازی روان آب در استان به بیش از یک میلیارد مترمکعب می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر افزود: تکمیل این ۵ سد در کنار بهبود شرایط مصرف و افزایش بهره‌وری منجر به ایجاد شرایطی پایدار و مطلوب در حوزه مدیریت منابع آبی استان بوشهر خواهد شد.

محمدی یکی از سدهای مهم استان را سد اخند در عسلویه دانست و بیان کرد: در سفر رئیس جمهور ۲۰ میلیارد تومان اعتبار از محل وزارت نفت برای تکمیل سد اخند مصوب شد که با تزریق این مبلغ این پروژه مهم تکمیل و راه‌اندازی می‌شود.

انتهای پیام

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false