×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
گلرو: مجلس به هیچ‌وجه بازگشت گام‌به‌گام به برجام را نخواهد پذیرفت/ دوره بازی‌های آمریکا گذشته است

به گزارش چغادک نیوز، «عباس گلرو» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس طی یادداشتی در روزنامه جام جم نوشت: آنچه مسلم است طرف ایرانی آمادگی حل مشکلات در زمینه برجام را دارد و مهم این است که طرف مقابل یعنی آمریکا و اروپا حسن نیت لازم را داشته‌باشند. این در حالی است که احساس می‌کنیم چنین حسن نیتی در آمریکا و اروپا وجود ندارد. حتی در نشست روز جمعه کمیسیون مشترک برجام نیز مواضع اروپایی‌ها تندتر از مواضع دولتمردان فعلی آمریکا بود.

چنین رویه‌ای نشان می‌دهد در پشت صحنه، اتاق فکری موضوع را مدیریت می‌کند که ادامه همان سیاست اخذ امتیاز حداکثری از سوی جمهوری اسلامی است. به این معنی که خواهان ادامه امتیازاتی هستند که در برجام به دست آورده‌اند، این در حالی است که این سیاست در دوره فعلی به‌واسطه تصمیم‌گیری کلان در حاکمیت ایران برای طرف مقابل محقق نخواهدشد و همان‌طور که رهبری به صراحت فرموده‌اند باید تمام تحریم‌ها لغو شود و در این زمینه سیاست گام به گام مورد تایید نیست.

در عین حال اگر آنها به‌دنبال چنین سیاستی هستند، بهتر است گام اول را با جدیت بردارند. به این معنی که تمام تحریم‌ها را لغو کنند و اروپا نیز روابط بانکی و اقتصادی خود را با ایران عادی کند. در این صورت، گام بعدی را جمهوری اسلامی برداشته و به تمام تعهدات هسته‌ای خود بازخواهد گشت. اما به نظر می‌رسد طرف مقابل درصدد امتیاز دهی به ایران نبوده و به‌واسطه شرط‌گذاری‌های خود درصدد اقناع افکار عمومی جهان به نفع خود است.

در این خصوص باید به این موضوع هم اشاره کرد که به هر میزانی در داخل کشور یکصدایی بیشتری وجود داشته‌باشد طبیعی است آمریکا و اروپا نیز در اتخاذ هر گونه مواضعی این موضوع را لحاظ می‌کنند. در غیر این صورت با مشاهده کوچک‌ترین اختلاف نظری، سوء استفاده کرده و درصدد امتیازگیری برخواهند آمد و سیاست گام به گام را که هدفش خرید فرصت است، در پیش خواهدگرفت.

بنابراین تاکید ما این است که مجلس، دولت و تمام نهادها مواضع واحد و یکپارچه‌ای داشته‌باشند و فهم مشترکی در کشور وجود داشته‌باشد. به این معنا که خواسته‌های طرف مقابل زیاده‌خواهی است و در چارچوب روابط بین‌المللی قرار نمی‌گیرد. باید تاکید کرد دوره چنین بازی‌های غیرمنطقی‌ای گذشته است و ما بر مواضع اصولی خودمان خواهیم ایستاد. باید از این مواضع خود حراست کرده و برآن تاکید داشته‌باشیم.

غربی‌ها این مساله را نیز باید مدنظر داشته‌باشند که مجلس شورای اسلامی بر اساس قانون اقدام راهبردی خود، به هیچ‌وجه مسائلی از جمله بازگشت گام به گام به برجام را نخواهد پذیرفت، چرا که تامین‌کننده منافع ملی کشور نیست./فارس

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false