×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
۱۱میلیارد تومان برای ساخت سد “اخند” استان بوشهر پرداخت شد + تصاویر

به گزارش چغادک نیوز، در راستای تأمین آب شرب، کشاورزی و صنعت طرح‌های مهمی از جمله ساخت سد در استان بوشهر در حال اجرا است که این پروژه‌های در نقاط مختلف ساخته می‌شود.

ساخت سد در استان بوشهر در ۳ سال گذشته تسریع یافته به‌گونه‌ای که هم اکنون ۶ سد دالکی، دشت‌پلنگ، باغان، اخند، خاییز و ارغون در حال ساخت است که سال ۱۴۰۰ بخشی از آنها آبگیری و وارد مدار بهره‌برداری می‌شود.

سد اخند یکی از سدهای جنوب استان بوشهر در منطقه اخند عسلویه در راستای تأمین آب شرب، کشاورزی و کنترل سیلاب عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۹۷ آغاز شد.

معاون طرح و توسعه آب منطقه‌ای بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم روند اجرایی سد اخند را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: سد بتنی – وزنی اخند اکنون دارای ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی است که ساخت آن از کیفیت فنی بالایی برخوردار است.

جمشید تویل، حجم بتنی بدن سد اخند را ۳۲ هزار مترمکعب دانست و افزود: تاکنون به حجم ۲۱ هزار مترمکعب این سد ساخته شده و ۱۰ هزار مترمکعب دیگر باقیمانده است که در سال آینده تکمیل می‌شود.

وی، با اشاره به آبگیری سد اخند تا اردیبهشت سال ۱۴۰۰ بیان کرد: برای ساخت اخند تاکنون ۱۱ میلیارد تومان پرداخت شده و در صورت تامین مالی ، تراز نرمال «بتن بدنه سد» تا اردیبهشت ماه تکمیل و آماده آبگیری می‌شود.

معاون طرح و توسعه آب منطقه‌ای بوشهر اعتبار مورد نیاز برای تکمیل سد اخند را ۱۸ میلیارد تومان دانست و با اشاره به ساخت راه‌های دسترسی این سد خاطرنشان کرد: عملیات حفاری سد اخند با پیشرفت ۷۰ درصدی همراه است.

تویل ارتفاع سد اخند را ۴۲ متر از پی دانست و گفت: سد بتنی – وزنی اخند دارای حجم مخزن ۲ میلیون مترمکعب آب است که با تکمیل آن ضمن مهار سیلاب‌های فصلی رودخانه اخند و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، آب شرب و کشاورزی منطقه را تامین می‌کند.

منبع: تسنیم

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false