تردید زائران برای تشرف به حج ۹۹ موجب اعلام اولویت‌های جدید شد | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
تردید زائران برای تشرف به حج ۹۹ موجب اعلام اولویت‌های جدید شد

به گزارش چغادک نیوز: با وجود اینکه کمتر از دو ماه تا آغاز عملیات حج تمتع سال جاری باقی مانده است، همچنان حدود ۲۵ درصد ظرفیت کاروان‌های حج تمتع ۹۹ خالی است.

آغاز نام‌نویسی حج ۹۹ از ۹ اسفند

این امر در حالی است که نام‌نویسی اولویت‌های حج تمتع از نهم اسفندماه آغاز شد؛ به طوری که ودیعه‌گذاران تا پایان فروردین ۸۶ به عنوان زائر اصلی مشمول تشرف به حج تمتع بودند.

ثبت‌نام اولین اولویت ذخیره حج ۲۱ اسفند آغاز شد

همچنین از ۲۱ اسفندماه اولویت دیگری برای زائران ذخیره حج تمتع ۹۹ اعلام شد و بر اساس آن دارندگان فیش حج تمتع تا نیمه اردیبهشت ۸۶ برای ثبت‌نام در کاروان‌های حج ۹۹ به عنوان زائر ذخیره فراخوانده شدند.

تا پایان سال گذشته حدود ۵۵ درصد ظرفیت کاروان‌های حج تمتع تکمیل شد، اما امسال با فراگیر شدن ویروس کرونا و اعلام سعودی‌ها برای عدم برنامه‌ریزی حج از سوی کشورهای اسلامی، بسیاری از افراد که هنوز برای ثبت‌نام مردد بودند، از نام‌نویسی در کاروان‌ها منصرف شدند.

خالی بودن ظرفیت کاروان‌ها و اعلام دومین اولویت ذخیره حج

بر همین اساس، بسیاری از ظرفیت کاروان‌ها خالی بود؛ تا جایی که به گفته اکبر رضایی سرپرست معاونت حج و عمره سازمان حج و زیارت، حدود ۳۵ درصد ظرفیت کاروان‌ها خالی باقی مانده بود. به همین دلیل سازمان حج و زیارت اولویت ذخیره دیگری اعلام کرد و مقرر شد تا دارندگان فیش حج تا پایان خرداد ۸۶ نیز امکان نام‌نویسی در کاروان‌های حج تمتع ۹۹ داشته باشند و به این ترتیب برای دومین بار اولویت ذخیره حج تمتع اعلام شد.

با وجود اعلام اولویت‌های جدید از اواسط فروردین‌ماه، همچنان حدود ۲۵ درصد ظرفیت کاروان‌های حج تمتع ۹۹ خالی مانده است و ودیعه‌گذاران به دلیل شیوع کرونا یا شاید افزایش بیش از ۵۰ درصدی هزینه حج تمتع رغبتی به نام‌نویسی ندارند.

سازمان حج و زیارت برای سومین بار اولویت ذخیره جدید اعلام کرد

با توجه به وجود ظرفیت خالی کاروان حج تمتع آن هم کمتر از دو ماه قبل از آغاز اعزام‌ها، سازمان حج و زیارت دوباره اقدام به اعلام اولویت‌های ذخیره جدید کرده است تا از این طریق ظرفیت کاروان‌های حج تمتع ۹۹ تکمیل شود. البته اولویت‌های جدید به جای ۱۵ روز و یک ماه، به ۳ ماه افزایش یافته است.

بر همین اساس، دارندگان فیش حج تمتع در تیرماه ۸۶ نیز می‌توانند در کاروان‌های حج تمتع ثبت‌نام‌کنند. همچنین ودیعه گذاران‌حج تمتع در مرداد ۸۶ از دوشنبه نیمه اردیبهشت‌ماه و ودیعه‌گذاران حج تمتع در شهریور ۸۶ از ۱۷ اردیبهشت ماه امکان ثبت‌نام در کاروان‌های باقی مانده حج تمتع را دارند.

ودیعه‌گذاران تا پایان شهریور ۸۶ مشمول تشرف به حج ۹۹ شدند

با این روند، ودیعه‌گذاران تا پایان شهریور ۸۶ به عنوان مشمولان تشرف به حج تمتع ۹۹ به شمار می‌روند که تمام این افراد قبل از ثبت‌نام در کاروان‌ها، باید اطلاعات خود را بروزرسانی کنند.

ثبت‌نام دارندگان فیش حج تمتع بر اساس اولویت‌های اعلام شده، امکان نام‌نویسی در کاروان را دارند و پس از تکمیل ظرفیت کاروان‌ها، عملیات ثبت‌نام پایان می‌پذیرد.

به گزارش فارس، امسال به دلیل شیوع کرونا در جهان و تعطیلی اماکن مقدس، وضعیت حج تمتع مشخص نیست و سعودی‌ها نیز هنوز اظهارنظری در این باره نکرده‌اند، اما همچنان برنامه‌ریزی ایران برای تشرف به این سفر معنوی ادامه دارد.

انتهای پیام

منبع: فارس

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false