گزارش کامل از مزایده سرخابی‌ها | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
گزارش کامل از مزایده سرخابی‌ها

سومین مزایده دو باشگاه استقلال و پرسپولیس برگزار شد. در این مزایده مشخص شد تنها مشتری استقلال پول قسط اول را نریخته اما پرسپولیس یک پیشنهاد ۳۰۰ میلیارد تومانی داشته است.

به گزارش "چغادک نیوز"،به نقل از ایسنا، پس عدم موفقیت در واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی در مزایده‌های اول و دوم، سومین مزایده واگذاری سرخ‌آبی‌های پایتخت در محل سازمان خصوصی‌سازی برگزار شد تا متقاضیان با ارائه پاکت‌های خود به رقابت بپردازند.

سه تقاضا برای پرسپولیس و یک تقاضا برای استقلال

در این مراسم که با حضور مسوولان سازمان خصوصی سازی و تقاضا‌کنندگان انجام شد، مجموعا چهار تقاضا برای خرید ارائه شده بود که سه تقاضا مربوط به باشگاه پرسپولیس بوده و یک تقاضا نیز برای باشگاه استقلال مطرح شده است.

اسامی متقاضیان خرید سرخابی مشخص شد

اسامی خریداران باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس اعلام شد. سازمان خصوصی‌سازی اسامی سه شرکت و یک شخص حقیقی را به عنوان خریداران دو باشگاه استقلال و پرسپولیس معرفی کرد اما اعلام کرد که برنده مزایده پس از تایید اهلیت خریدار اعلام می‌شود.

بر این اساس شرکت بهنام پیشرو کیش، شرکت استیل آذین ایرانیان و دکتر علیرضا معظمی‌نیا متقاضی خرید باشگاه پرسپولیس و شرکت شورایکو متقاضی خرید باشگاه استقلال اعلام شدند.

فردی که بیشترین پیشنهاد را ارائه داده باشد به عنوان برنده مزایده محسوب می‌شود، اما این مساله تضمینی برای واگذاری باشگاه به فرد برنده نیست چرا که هیاتی متشکل از نمایندگان وزارت ورزش و جوانان، وزارت اقتصاد و وزارت دادگستری باید اهلیت برنده را تایید کنند.

مالک باشگاه ملوان خرید پرسپولیس را رد کرد

مالک باشگاه ملوان خبر منتشر شده درباره شرکت در مزایده باشگاه پرسپولیس را رد کرد.

سیروس محجوب مالک باشگاه ملوان خبر شرکت در مزایده باشگاه پرسپولیس را تکذیب کرد و گفت که از طرف وی هیچ پاکتی تحویل شرکت خصوصی سازی نشده و او هیچ تمایلی به شرکت در این مزایده ندارند.

نگرانی عابدینی از شیوه‌های دوگانه پرداخت در مزایده سرخابی‌ها

امیر عابدینی در جریان مزایده در جمع خبرنگاران گفت که همه شرکت‌کنندگان در مزایده واگذاری سرخابی‌ها باید به یک روش پول‌شان را پرداخت کنند.

امیر عابدینی درباره حضورش در مزایده واگذاری باشگاه استقلال و پرسپولیس افزود: به عنوان نماینده پیشکسوتان در جلسه امروز حاضر شدم.

وی ادامه داد: تا شب گذشته هیچ دغدغه‌ای نداشتیم اما زمانی که فهمیدیم شرکت‌کنندگان برای پرداخت پول می‌توانند به دو شیوه عمل کنند، نگران شدیم. همه شرکت کنندگان باید به یک شیوه پول‌شان را پرداخت کنند.

پورحسینی: مشتریان سرخابی خودروسازان نیستند

رییس سازمان خصوصی‌سازی پیش از شروع مزایده گفت که در بین پاکت‌هایی که به این سازمان ارائه شده است، نام هیچ خودروسازی وجود ندارد.

میرعلی اشرف عبدالله پورحسینی ادامه داد: آنچه به تصویب مجمع رسید این بود که برند این دو باشگاه به همراه بخشی از دارایی‌هایی که در اختیار دارند، به برنده این مزایده واگذار شود. همچنین مجمع قیمت ۲۹۰ میلیارد تومان را برای برند این دو باشگاه در نظر گرفت. همچنین برای باشگاه استقلال زمین تلو نیز در کنار برند به عنوان دارایی در نظر گرفته شد.

وی ادامه داد: در مزایده اول قرار بود که ۴۰ درصد مبلغ در نظر گرفته شده به صورت نقدی پرداخت گردد و بقیه ظرف دو سال توسط خریدار پرداخت شود. یکی از دلایلی که مزایده اول متقاضی نداشت، این بود که آنها می‌گفتند پرداخت ۴۰ درصد سخت است و برای آنها مقدور نیست. با توجه به مشکلاتی که وزارت ورزش در بخش استادیوم‌های ورزشی داشت، هیات واگذاری اقدام به تسهیل شرایط اگذاری کرد.

رییس سازمان خصوصی‌سازی با بیان این که پس از تسهیل شرایط واگذاری، مقرر شد مبلغ اولیه از ۴۰ درصد به ۲۵ درصد مبلغ کل کاهش یابد، خاطرنشان کرد: این موضوع هم در مزایده دوم کافی نبود و متقاضی برای خرید این دو باشگاه پیدا نشد.

پورحسینی با اشاره به این که حق طبیعی متقاضیان بود که در شرایط مناسب در مزایده شرکت کنند، افزود: هیات واگذاری نسبت به آسیب‌شناسی شرایط در نظر گرفته شده اقدام و آسیب‌ها را بررسی کرد اما درباره پرداخت پول مشکلی وجود نداشت. یکی از مواردی که از سوی متقاضیان در مزایده اول مورد اعتراض قرار گرفت این بود که مالکان فعلی یک باشگاه یا خود این دو باشگاه نمی‌توانستند در مزایده شرکت کنند. با بررسی‌هایی که انجام شد این مشکل برطرف شد و مقرر شد که مجوز حضور متقاضیانی که در حال حاضر مالک یک باشگاه لیگ برتری هستند یا به عنوان مدیران این دو باشگاه فعالیت می‌کنند در مزایده صادر شود اما قرار بر این شد که برای سال آینده در صورتی که برنده مزایده شوند، باشگاهی که مالک آن هستند را به شخص دیگری واگذار کنند.

رییس سازمان خصوصی‌سازی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با دفاع از سازمان خصوصی‌سازی گفت: عده‌ای نسبت به رقم پیشنهادی که مجمع تصویب کرده بود، اعتراض داشتند و می‌گفتند که دولت تصمیم دارد با پیشنهاد این رقم کاری کند کسی به سوی خرید این دو باشگاه نیاید اما با اتفاقی که در مرحله سوم مزایده افتاد و استقبالی که صورت گرفته است، این فرضیه کاملا نقض شد.

وی ادامه داد: در وقفه بین مزایده دوم و سوم صحبت‌هایی مبنی بر تقاضای خودروسازان برای خرید دو باشگاه صورت گرفت و این شایعات مطرح شد که دولت با پیش آوردن نام خودروسازان قصد دارد پولی که برای خرید این دو باشگاه پرداخت می‌شود از این جیب به آن جیب کند اما من به ضرس قاطع می‌گویم در بین پاکت‌هایی که امروز باز شد نام هیچ خودروسازی وجود ندارد و بنابراین این صحبت‌ها به هیچ عنوان صحت نداشت.

وی در ادامه گفت: هیات محترم واگذاری تاکید کرده است که هر کس بالاترین قیمت را پیشنهاد داد، قرار نیست که حتما برنده مزایده باشد و باشگاه به او واگذار شود. هیاتی سه نفره از نمایندگان سه وزارتخانه ورزش و جوانان، اقتصاد و دادگستری بر اساس ضابطه‌هایی اهلیت متقاضی را تعیین می‌کنند. این ضابطه‌ها عدم وجود محکومیت کیفری، عدم محکومیت امنیتی و عدم بدهی بانکی است.

پوری‌حسینی ادامه داد: پس از این که بالاترین پیشنهاد مشخص شد، فرد متقاضی را به کارگروه معرفی می‌کنیم تا تاییدیه لازم را اخذ کند. به همین دلیل در جلسه امروز برنده مزایده اعلام نمی‌شود. همچنین در حضور رسانه‌ها پاکت‌ها باز نخواهند شد چون اگر پاکت‌ها باز شوند و مشخص شود که بیشترین پیشنهاد متعلق به چه کسی است اما به هزار و یک دلیل آن فرد برنده اعلام نشود، می‌گویند او مشکل داشته است.

وی افزود: پس از خروج خبرنگاران از جلسه پیشنهادها را اعلام می‌کنیم ولی تا زمانی که اهلیت پیشنهاد دهنده بیشتری مبلغ مشخص نشود، نام برنده را اعلام نمی‌کنیم. ذکر این نکته هم مهم است که اگر اهلیت فردی برای واگذاری این دو باشگاه تایید نشود دلیلی بر این نیست که این فرد دارای محکومیت امنیتی یا کیفری است. شاید سپرده وی کم بوده یا بدهی بانکی داشته است.

رییس سازمان خصوصی‌سازی نام متقاضیان خرید استقلال و پرسپولیس را به این شکل اعلام کرد: منصور عرفانی به عنوان نماینده شرکت بهنام پیشرو کیش، سید حمید عددی به عنوان نماینده شرکت استیل آذین ایرانیان و دکتر علیرضا معظمی‌نیا متقاضی خرید باشگاه پرسپولیس هستند. همچنین سید مهدی شقاقی به نمایندگی از شرکت شورایکو متقاضی خرید باشگاه استقلال است.

متقاضی خرید استقلال: روی درآمدهای باشگاه حساب کرده‌ایم

نماینده خریدار باشگاه استقلال می‌گوید شرکتش برای خرید این باشگاه تمام حساب و کتاب‌های لازم را کرده است.

سید مهدی شقاقی، نماینده شرکت شورایکو به عنوان متقاضی خرید باشگاه استقلال درباره حضور این شرکت در مزایده واگذاری سرخ‌آبی‌ها گفت: گفته‌اند درباره مزایده چیزی نگوییم. قطعا مسئولان تمام مسائل را اعلام می‌کنند اما جلسه خوبی بود و ما راضی هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کند شرکتش بتواند در مزایده پیروز شود، گفت: پاکت خود را ارائه داده‌ایم و به جز ما خریدار دیگری برای استقلال نیست. به هر حال تمام حساب و کتاب‌های لازم را کرده‌ایم و روی درآمدهای باشگاه حساب می‌کنیم.

عابدینی: خریدار استقلال پول اول را نریخته است

امیر عابدینی پس از جلسه مزایده باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به برگزاری این جلسه افتخار می‌کنم چون صداقت خوبی در گفتار و رفتار و عملکرد این مزایده از سوی مجلس محترم و همینطور دولت دیدم.

وی افزود: هیچ‌گونه نقطه ابهامی در این مزایده ندیدم و امیدوارم بر اساس قوانین، آن کسی که قیمت بهتری داده موفق باشد. برای پرسپولیس و استقلال این عدم تصدی‌گری دولت در فوتبال و واگذاری به بخش خصوصی میمون و مبارک باشد.

وی درباره اینکه شنیده شده برخی از شرکت کنندگان در مزایده،‌ پول سپرده را واریز نکرده‌اند گفت: همه مسائل دقیقا بررسی شد و با حساب و کتاب پاکت‌ها باز شد و دیده شد. آن کسی که اسنادش مخدوش بود یا مشکلی داشت اسنادش قابل قبول نخواهد بود.

او در پاسخ به اینکه چه شرکتی اسنادش مخدوش بود گفت: من نمی‌توانم اسامی شرکت‌ها را بگویم. فقط می‌توانم بگویم یکی از پاکت‌ها نباید باز می‌شد و قرار بود باز نشود اما دوستان گفتند که باز شود و همه چیز مشخص شود.

وی گفت: خریدار استقلال پول قسط اول را نریخته است.

ارائه پیشنهاد ۳۰۰ میلیاردی برای خرید پرسپولیس

یکی از متقاضیان خرید باشگاه پرسپولیس برای این منظور پیشنهاد ۳۰۰ میلیارد تومانی داده است.

دکتر معظمی‌نیا، به عنوان یکی از متقاضیان خرید باشگاه پرسپولیس پیشنهاد ۳۰۰ میلیارد تومانی به سازمان خصوصی‌سازی داده است. وی که در هنگام باز کردن پاکت‌ها در جلسه حضور نداشت، علت تاخیرش را معطلی در فرودگاه برای تبدیل ارز‌هایش به ریال عنوان کرد.

معظمی‌نیا پس از رسیدن به محل مزایده به اتاقی رفت تا با رئیس سازمان خصوصی‌سازی صحبت کند.

وی در ادامه گفت: پول من نقد است و آماده‌ام که آن را یکجا پرداخت کنم. قصد دارم پرسپولیس را به مردم

کرمانشاه تقدیم کنم. من از ترکیه آمده‌ام و به دلیل مشکلات پروازی به جلسه دیر رسیده‌ام.

معظمی در پاسخ به اینکه چرا از طریق شرکت خاصی در مزایده حضور نیافته است، خاطرنشان کرد: خودم سرمایه‌دار هستم و نیازی به شرکت ندارم. درباره زمان واریز سپره شرکت در مزلایده هم باید بگویم که ساعت ۱۴:۱۰ دقیقه امروز مبلغ را واریز کرده‌ام.

توضیح پورحسینی درباره خریدار ۳۰۰ میلیاردی پرسپولیس

رییس سازمان خصوصی‌سازی شرایط پاکت‌های متقاضی برای خرید دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را تشریح کرد.

پوری‌حسینی گفت: ۴ پاکت را با وجود اینکه محرز شده بود دو نفر از متقاضیان سپرده را به موقع واریز نکرده است، باز کردیم و خود این دو متقاضی نیز عنوان کردند که اقدام به واریز نکرده بودند.

وی ادامه داد: یکی از متقاضیان شرکت شورایکو بود که متقاضی باشگاه استقلال بود و به دلیل عدم پرداخت سپرده در مزایده شرکت داده نشد. اگر هیات واگذاری تصمیم بگیرد یک بار دیگر مزایده برای مدت کوتاهی انجام می‌شود.

رییس سازمان خصوصی‌سازی درباره متقاضیان باشگاه پرسپولیس نیز خاطرنشان کرد: در مورد پرسپولیس سه پیشنهاد مطرح شده بود که یکی از متقاضیان که معظمی نیا بود، پیشنهادش با مشکل مواجه بود اما دو پیشنهاد دیگر مطرح شده بود که یکی از آن‌ها رقم ۲۹۸ میلیارد تومان و دیگری ۲۹۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بود.

پوری‌حسینی ادامه داد:‌ از همین دو متقاضی نیز یکی سپرده را به موقع و در زمان مقرر واریز نکرده بود برای همین کنار گذاشته می‌شود. در هر حال بررسی‌ها را انجام خواهیم داد و برنده را نهایتا مشخص و در هفته آینده بین روزهای یکشنبه تا سه‌شنبه مشخص می‌کنیم.

وی درباره باشگاه استقلال خاطرنشان کرد: اگر هیات واگذاری تصمیم بگیرد یکبار دیگر و در فاصله زمانی کوتاهی که حدود ۱۰ روز است واگذاری باشگاه استقلال تکرار می‌شود.

رییس سازمان خصوصی‌سازی افزود: خریدار استقلال به دلیل اینکه فکر می‌کرد قرار است نقدی خرید کند نیازی به واریز سپرده ندارد.

پوری‌حسینی هم‌چنین درباره دیر رسیدن دکتر علیرضا معظمی‌نیا، متقاضی خرید باشگاه پرسپولیس گفت: شاید برای آقای معظمی نیا مشکلی پیش آمده باشد. در هر صورت اگر این فرد اثبات کند که سپرده شرکت در مزایده را در زمان مقرر پرداخت کرده است،‌ اصلا نیازی به حضور او در این جلسه نبوده است و حق او برای شرکت در مزایده اعاده خواهد شد. در غیر این صورت تنها یک راهکار برای او وجود دارد و آن این است که دو شرکتی که پیشنهاد ۲۹۶ و ۲۹۸ میلیارد تومانی داده‌اند،‌ نتوانند برنده مزایده شوند و آن موقع درباره پیشنهاد آقای معظمی‌نیا تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی درباره وضعیت متقاضیان خرید باشگاه استقلال نیز گفت: هفته آینده مزایده دیگری برای باشگاه استقلال در بازه زمانی کوتاه برگزار خواهد شد.

پوری‌حسینی همچنین درباره اعلام برنده مزایده سوم واگذاری سرخ‌آبی‌ها نیز خاطرنشان کرد: اگر کسی همه کارهایش برای شرکت در مزایده درست صورت گرفته باشد اما اهلیت آن توسط هیات وزرایی که این وظیفه را بر عهده دارند تایید نشود، قطعا برنده مزایده نخواهد بود. در حال حاضر نمی‌توانم درباره برنده مزایده هیچ نظری بدهم.

نتیجه مزایده

پرسپولیس سه خریدار دارد که هر سه متقاضی بر اساس قوانین مزایده عمل کرده‌اند و به احتمال فراوان با تایید اهلیت این خریداران باشگاه به یکی از این سه متقاضی یعنی شرکت بهنام پیشرو کیش، استیل آذین ایرانیان یا آقای دکتر معظمی نیا واگذار خواهد شد.

باشگاه استقلال نیز که تنها یک خریدار داشته است و این خریدار نیز مبلغ اولیه برای حضور در مزایده را واریز نکرده است و بر این اساس باشگاه استقلال در این مرحله واگذار نخواهد شد.

هرچند به گفته‌ی پورحسینی اگر شرایط فراهم شود امکان برگزاری مزایده برای استقلال در ۱۰ روز آینده فراهم است اما پیش از این امیررضا خادم گفته بود که اگر استقلال یا پرسپولیس فروخته نشوند وزارت ورزش با اجاره سه ساله این باشگاه به افراد متقاضی شرایط اداره این باشگاه را این‌گونه رقم خواهد زد و این یعنی این که پرسپولیس که فروخته شده و ماجرایش تمام شده ولی استقلال همچنان زیر نظر وزارت ورزش ادامه خواهد داد.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false