×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
چه مناطقی در هفت ماه گذشته در عراق آزاد شدند؟

طی ۷ ماه گذشته، بخشهای عمده‌ای از مناطق تحت سیطره تکفیری‌های داعش در عراق آزاد و پاکسازی شده‌اند و پیروزی‌های مستمر نیروهای مسلح عراقی، ابهت پوشالی تکفیری‌ها را در هم شکستند.

به گزارش "چغادک نیوز"، بعد از حملات گروه تروریستی داعش در بهار سال گذشته تا شهریور ماه سال ۱۳۹۳، نیروهای تروریستی داعش بر بخش‌های زیادی از مناطق غربی و شمال غربی عراق سیطره داشتند اما بعد از سامان یافتن اوضاع ملتهب سیاسی این کشور، انسجام دوباره نیروهای ارتش و ملحق شدن نیروهای مردمی عراق به جبهه های نبرد، سرعت پیشروی نیروهای تروریستی داعش به سمت مناطق تحت کنترل دولت متوقف شد.

در گزارش ذیل مهمترین دستاوردهای نیروهای ارتش عراق و نیروهای بسیج مردمی ( حشد الشعبی) در پاکسازی استان های غربی از گروه تروریستی داعش از بازه زمانی شهریور ۹۳ تا اوایل اردیبهشت سال ۹۴ را مشاهده می کنید.

استان بابل: منطقه مهم و استراتژیک جرف الصخر استانهای (بابل و الانبار و بغداد) را بهم مرتبط می‌سازد.این منطقه دارای مساحتی قریب به ۵۰ کیلومتر مربع و دارای جمعیتی بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار نفر است.منطقه جرف الصخر بعنوان یک مرکز اصلی داعش به شمار می آمد که در آبان ماه سال ۹۳ به صورت کامل پاکسازی شد و نام آن به «جرف النصر» تغییر یافت.در ادامه نیز مناطق راهبردی الاسکندریه و المسیب آزاد شدند.

استان بغداد: نیروهای ارتش عراق و نیروهای مردمی در استان بغداد نیز به موفقیت های چشمگیری دست یافتند و توانستند با عملیات های مختلف کمربند امنیتی بغداد را به طور کامل ایمن کنند و مناطق اللطیفیه،الیوسفیه،المحمودیه،ابوغریب،عرب جبور،التاجی،الطارمیه،المشاهده،النباعی، اطراف منطقه الرضوانیه و سلمان باک را پاکسازی کنند.

استان دیالی: استان دیالی در شرق کشور عراق و از استان های هم مرز با کشور جمهوری اسلامی ایران است. نیروهای تروریستی داعش در استان دیالی بر مناطق السعدیه،جلولاء،العظیم ، المقدادیه،المنصوریه،الخالص، بخشهایی از بعقوبه، حمرین و همچنین تا نزدیکی مناطق اداری مرزی با استان صلاح الدین سیطره کامل داشتند که در  طی هفت ماه گذشته نیروهای ارتش عراق به کمک نیروهای بسیج مردمی «حشد الشعبی» موفق به پاکسازی تمام مناطق ذکر شده شدند و می توان گفت که استان دیالی بطور کامل از وجود نیروهای تروریستی داعش پاکسازی شده است.

با  اشغال کشور عراق توسط نیروهای آمریکایی ،بخش اعظمی از این استان تحت اشغال نیروهای تروریستی القاعده و نیروهای بعثی بود و همچنین در طول سال گذشته نیروهای تروریستی داعش بخش اعظمی از این استان را تحت اشغال خود درآوردند اما پاکسازی تمام استان بدست نیروهای ارتش عراق و نیروهای بسیج مردمی از مهمترین دستاوردها در طول هفت ماه گذشته محسوب می‌شود.

استان صلاح الدین:پاکسازی شهرهای تکریت،الدور،سامراء،بلد،الضلوعیه،الاسحاقی،یثرب،الطوز،الدجیل،بیجی،آمرلی،سلیمان بیک،بنکجه،التاجی،الضلوعیه و همچنین مناطق العلم و المعتصم بدست نیروهای ارتش عراق و نیروهای بسیج مردمی از وجود نیروهای تروریستی داعش به عنوان نقطه عطفی در مبارزه با این گروه تروریستی به شمار می آید.

با پاکسازی مناطق ذکر شده تقریبا می توان گفت که ۸۵ الی ۹۰ درصد از استان صلاح الدین پاکسازی شده و آخرین نقاط باقی مانده آلوده به داعش نیز تا تنظیم این گزارش شاهد درگیری میان نیروهای مردمی با بقایای گروه تروریستی داعش است.

استان کرکوک: این استان تا حد زیادی تحت سیطره نیروهای ارتش عراق و نیروهای بسیج مردمی و نیروهای پیشمرگه کُرد می باشد و می توان گفت بعضی از مناطق اطراف کرکوک از جمله مناطق و روستاهای مهم الحویجه و البشیر تحت فقط در اختیار داعش است.

استان نینوا: نینوا در شمال کشور عراق و از مناطق نفت خیز عراق به شمار می آید.از مراکز و پایگاه های مهم نیروهای تروریستی داعش در عراق می توان به شهر موصل مرکز استان نینوا اشاره کرد که همچنان تحت تصرف نیروهای تروریستی داعش است.

 در طول ماه های  گذشته نیروهای عراقی(ارتش و پیشمرگه) توانسته اند منطقه مهم و استراتژیک سنجار واقع در غرب استان را پاکسازی کنند.

نیروهای پیشمرگه کرد نیز در استان نینوا مناطق الکویر،مخمور، بعیشقه و القوش را تحت کنترل خود دارند و از نفوذ داعش به این مناطق جلوگیری کرده اند.

استان الانبار: الانبار واقع در غرب کشور عراق و هم مرز با سوریه، عربستان،اردن و از مناطق مهم تحت نفوذ داعش به شمار می آید.

نیروهای ارتش عراق به کمک نیروهای بسیج مردمی توانسته اند مرزهای خود را با کشور عربستان و اردن را تحت سیطره خود درآورند اما از مرز سوریه نیروهای تروریستی داعش، مدام نیرو و تجهیزات جدید وارد عراق می کنند.

نیروهای ارتش عراق (گردان طلائی) به کمک نیروهای عشایر اهل سنت منطقه توانسته اند در طول مدت هفت ماه گذشته بر بخش اعظمی از شهر ها و مناطق مهم و استراتژیک  الرمادی،الفلوجه،حدیثه و هیت سیطره پیدا کنند.

درگیری ها در اطراف شهر ها و مناطق ذکر شده بین نیروهای عراقی با نیروهای تروریستی داعش همچنان ادامه دارد.از مهمترین دستاوردها در طول هفت ماه گذشته می توان پاکسازی مناطق العامریه واقع در اطراف شهر فلوجه و النخیب و بزودی منطقه الکرمه نام برد که منجر به تامین امنیت مسیر جاده ای بین استان الانبار با استان های کربلا،بغداد و نجف شده است.

نیروهای تروریستی داعش بجز مناطق ذکر شده درگیری با ارتش عراق (فلوجه و رمادی و …) تنها بر بخش بیابانی استان الانبار سیطره دارد که فاقد جمعیت و هرگونه اهمیت اقتصادی است.

* قابل ذکر است در بعضی از مناطق آزاد شده امکان دارد بصورت جزئی نیروهای تروریستی داعش وجود داشته باشند*.

 
منبع: فارس

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false