شاخص‌های جنگ حزب الله با تروریست‌ها | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
شاخص‌های جنگ حزب الله با تروریست‌ها

حزب ‌الله لبنان در اراضی داخلی این کشور و همچنین بلندی‌های قلمون خود را برای جنگ با تروریست‌های بین‌ المللی در دو جبهه قلمون سوریه و شرق لبنان آماده می‌کند.

به گزارش "چغادک نیوز"، پایگاه خبری الحدث نیوز در مطلبی با اشاره به عملیات منطقه جرود قلمون نوشت: شکی نیست که افق چالش‌های اولیه عملیات جرود قلمون با بالا رفتن تدریجی آمادگی حزب ‌الله لبنان در عملیات میدانی و لجستیک جهت مقدمه سازی در این جنگ تشدید شده و انتظار می ‌رود که حمله مذکور طی روزها و شاید ساعات آینده آغاز شود.

براساس این گزارش حزب ‌الله این بار این معرکه را در عرصه میدانی و از طریق فرماندهی نظامی خود آغاز خواهد کرد و مسئولیت پایان دادن به این شرایط استثنایی را برعهده می‌ گیرد. برنامه‌ های جنگی آماده شده و افسران میدانی نقشه ها برای آماده سازی جهت آغاز جنگ را دست ‌به‌ دست می ‌کنند. در عرصه میدانی نیز منطقه قلمون به عنوان منطقه عملیاتی معرفی شده و میزان آماده‌ باش نیروها در داخل روستاها بین ۵۰ در صد تا ۸۰ درصد است و در بلندی‌ها نیز این آماده‌باش حدود ۹۵ در صد بوده کرده است.

افسران میدانی نیروهای خود را در جریان این مأموریت که ممکن است تا یک ماه طول بکشد، قرار داده اند. علاوه بر این‌ها عناصر مبارز به سمت روستاهای قلمون در حرکت هستند. آماده سازی جهت عملیات نظامی در جرود از روش فعالیت ‌های میدانی حزب ‌الله لبنان مشخص است و این حزب یگان‌های پشتیبانی را نیز به سمت قلمون سوریه گسیل کرده است.

عملیات بهار که سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در سخنان اخیر خود در مورد آن صحبت کرد، آغاز شده است. آمادگی حزب ‌الله در داخل این کشور به ۸۰ درصد رسیده و مأموریت‌ها در تمامی ابعاد توزیع شده اند. این مأموریت‌ها جهت تأمین تمامی ملزومات حمله سرنوشت‌ ساز دنبال می‌ شود. حزب‌ الله لبنان خود را برای رویارویی با تروریست های چند ملیتی در دو جبهه مهیا می‌کند، جبهه اول شامل منطقه قلمون در عمق اراضی سوریه و جبهه دوم در مناطق سلسله جبال شرقی لبنان و خط مرزی این کشور در طول منطقه جرود است.

احزاب ملی‌ گرای داخل لبنان نیز از این روند دور نیستند ، آن‌ها آمادگی ‌های لازم جهت مهیا شدن حزب ‌الله لبنان برای پایان دادن به این غده سرطانی را فراهم می‌کنند، آن‌ ها براساس این مبدأ با حزب‌الله همکاری می‌کنند که "همه باید برای مقابله با خطر فرارو آماده باشند". به‌عنوان مثال حزب سوری قومی اجتماعی در جریان آماده سازی‌های حزب الله قرار گرفته و یگان‌های مبارزاتی خود را از طریق حزب‌الله لبنان در دشت های لبنان که مقابل منطقه جرود قرار دارد ، مستقر کرده است. همچنین تقویت استحکامات مواضع نظامی تأسیس شده برای مشارکت در جهت حمایت از منطقه در برابر هر اقدام ناگهانی نیز صورت گرفته است.

حزب‌الله لبنان در جبهه‌های متعددی فعال شده است، این حزب نیروهای خود را به‌ صورت کمی و کیفی به سمت مناطق سوریه اعزام کرده تا برای جنگ آماده باشند، به همین نسبت مبارزان حزب ‌الله برای تقویت مواضع حمایت از مرزهای لبنان در برابر مناطق جرود آمادگی دارند . استقرار گسترده نیروها از بلندی های بریتال آغاز شده و تا بلندی های منطقه نحله و رأس بعلبک تا بلندی های القاع و القصیر ادامه پیدا می‌ کند. به ‌این ‌ترتیب تمامی مناطق حساس از سوی نیروهای حزب ‌الله محافظت می‌شود تا تردد عناصر تروریستی که در نتیجه این حملات تحت فشار قرار می‌ گیرند، در مرزها به سادگی صورت نگیرد.

جبهه بلندی های عرسال در این عملیات ارتش لبنان واگذار شده است. بر اساس اطلاعات الحدث نیوز هماهنگی گسترده‌ ای بین ارتش و مقاومت در این زمینه به وجود آمده و ارتش در جریان آمادگی‌ های لازم و خطرات موجود از سوی تحرکات عناصر مسلح در بلندی های مرتبط با قلمون و عرسال و انگیزه‌های آن‌ها برای ورود به این منطقه قرارگرفته است. ارتش می‌ داند که تروریست ‌ها امکان دارد معرکه بلندی های عرسال را برای کاستن از شدت فشارها در قلمون آغاز کنند.

ارتش لبنان در مواضع استقرار خود در بلندی‌های عرسال و داخل این شهر به دنبال تأمین امنیت منطقه خواهد بود و آمادگی خود را جهت رسیدن به زمان موعود آغاز درگیری‌ها به پایان رسانده و مواضع خود را تقویت کرده و نیروهای بیشتری به منطقه گسیل کرده است.

با به صدا درآمدن طبل جنگ، حزب‌الله لبنان با ارتش سوریه نیز همکاری می‌ کند، مانورهای نظامی گسترده ‌ای در منطقه قلمون واقع در مجاورت مرزهای سوریه و لبنان انجام شده که تمامی مناطق تحت تسلط حزب الله و تمامی روستاها و بلندی های مجاور این مناطق را شامل شده است.

الحدث نیوز می افزاید این مانورها که یکی از آن ها ساعاتی پیش به پایان رسیده، در راستای آماده سازی نظامی حزب‌الله و ارتش سوریه برای آغاز درگیری‌ها در الجرود است. همچنین انتظار می‌ رود حزب ‌الله لبنان به صورت انفرادی نیز مانور ویژه ‌ای را در ساعت‌ های آینده برگزار کند که در آن از انواع تسلیحات خود و تعدادی زیادی از نیروهایش برای آزمایش شاخص های قدرت خود استفاده کند.

به این ترتیب منطقه مرزی لبنان و سوریه از بلندی های بریتال گرفته تا بلندی های نحله و بعلبک شاهد فعالیت گسترده حزب ‌الله لبنان بوده و این تحرکات در مناطق سوری قلمون نیز قابل مشاهده است.

وقفه ای که به خاطر برودت هوای زمستان ایجاد شد، حزب الله و ارتش سوریه این فرصت را پیدا کردند تا چندین عملیات پیشگیرانه انجام دهند که تا حد زیادی در محاصره تروریست های النصره و بستن راه به روی آنها از جنوب و شرق موثر واقع شد.

گذشته از محاصره شهر الزبدانی که عناصر مسلح جبهه النصره و جنبش احرار الشام و افراد مسلح محلی بر آن سیطره دارند، ارتش سوریه و حزب الله کنترل تپه های غربی الزبدانی را بدست گرفته‌اند تا جاده مواصلاتی بین این شهر سوری و مناطق کوهستانی القلمون و نیز تمامی گذرگاه های کوهستانی که افراد مسلح القلمون از آنها برای رسیدن به دو شهرک مضایا و سرغایا استفاده می کردند، مسدود کنند و به این ترتیب تنها راه شمال و شرق باقی ماند که تروریست های داعش بر آنها سیطره دارند.

ارتش سوریه همچنین طی هفته های گذشته تپه های جدیدی را در الجرود از ناحیه سوریه اعم از شعبه الخشیعه و تپه های الحمرا را به کنترل خود درآورده و پایگاه های خود که مشرف به گذرگاه های کوهستانی است، تقویت کرد همچنانکه گزارش شده است چهار بار تلاش جبهه النصره برای پیشروی به سمت شهرک سوری فلیطا ناکام مانده است که آخرین مورد آن نیز یک هفته قبل بود و به کشته شدن یکی از رهبران بارز جبهه النصره و ۱۲ نفر دیگر منجر شد.

این منابع همچنین اخبار مربوط به خروج داعش از القلمون به سمت الرقه و البادیه سوریه را در راستای «گمراه سازی رسانه ای» توصیف کردند و گفتند: اینکه گفته می شود داعش از الجرود شرقی لبنان خارج شده است در راستای ترویج این مسئله است که افراد مسلح از سمت شرق لبنان را تهدید نمی کنند همچنانکه برخی ها نیز این موضوع را ترویج می کنند که تروریست های النصره مستقر در مرز لبنان را هدف قرار نخواهند داد.

اطلاعات بدست آمده نشان می دهد که گروه داعش همچنان در جرود عرسال تا جرود مشاریع القاع و حتی تا داخل اراضی سوریه در مناطق کوهستانی الحسیاء و اطراف آن استقرار دارد و در دوره اخیر با پیشروی داعش در مناطق سوریه موازی با مشاریع القاع، خطوط کمک رسانی داعش به القلمون نیز رونق گرفته است.

 

 
منبع: تسنیم

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false