پاسخ مشاور کروبی به ادعای خفقان اصلاح‌طلبان | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
پاسخ مشاور کروبی به ادعای خفقان اصلاح‌طلبان

مشاور سابق کروبی در واکنش به اظهارات دبیر کل کارگزاران تصریح کرد بسته شدن فضا برای اصلاح‌طلبان به خاطر نقش‌آفرینی آنها در آشوب بوده است.

به گزارش "چغادک نیوز"، اخبار ویژه یکشنبه ۶ اردیبهشت به شرح ذیل می باشد:

پاسخ مشاور سابق کروبی به ادعای خفقان اصلاح‌طلبان
مشاور سابق کروبی در واکنش به اظهارات دبیر کل کارگزاران تصریح کرد بسته شدن فضا برای اصلاح‌طلبان به خاطر نقش‌آفرینی آنها در آشوب بوده است.

داریوش سجادی در یادداشتی نوشت: غلامحسین کرباسچی در مصاحبه با روزنامه شرق به منظور اثبات حسن تدبیر دولت حسن روحانی در باز کردن فضا و آزادی‌ها گفته: «بی‌انصافی است اگر فضای فعلی را بهتر از فضای دولت قبل ندانیم. در فضای گذشته اصلاً کسی حق جلسات در دانشگاه‌ها نداشت… در آن دوره جلو تجمعات دانشجویان را می‌گرفتند و وزارت علوم و دانشگاه‌ها مجوز صادر نمی‌کردند». اظهارات کرباسچی استثنا نیست و بعضاً چنین اظهاراتی مبنی بر دهشتناک بودن فضای سیاسی در دولت قبل و بهجت‌زا بودن فضای سیاسی فعلی، بیت‌الغزل عموم منسوبین به شهر آشوبی‌های سال ۸۸ است.
همکار سابق نشریات اصلاح‌طلب می‌افزاید: دوستانه و برادرانه می‌گویم مهم نیست از ناکامی جنبش سبز دلخور باشید؛ از حاکمیت متنفر باشید یا خیر، اما مهم است که برای حصول کامروائی در سیاست دو کار را حتماً انجام دهید؛
– هرگز به خودتان دروغ نگوئید!
– بدون لحاظ «کینه و نفرت» و «علقه و الفت» برخوردار از تحلیل واقع‌بینانه از وضعیت باشید ولو آنکه وضعیت به کام و مرادتان نباشد.
سجادی خاطرنشان کرد: حال این که مدام به خود و تبعاً مخاطب خود بدون بیان دلیل وضعیت امنیتی ناشی از شورش‌تان در ۸۸ و تبعات آن تا ۹۲ بگوئید حجم آزادی‌ها اکنون با فضای خفقان و امنیتی در دوران احمدی‌نژاد در دانشگاه‌ها و تعطیلی احزاب قابل مقایسه نیست! اگر «عوام‌فریبی» نباشد؛ قطعاً «خود فریبی» می‌تواند باشد!
وی خطاب به کرباسچی نوشت: نبود یا کمبود آزادی‌ها در مقطع مورد اشاره محصول آشوب امنیتی خودتان بود که از جانب حکومت بصورتی تبعی پاتک شد. آشوبی که با «فریب تقلب» از تهران آغاز شد و بسرعت دامنه‌اش و مدیریت‌اش به کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا و اسرائیل و انگلستان رسید!
سجادی در پایان نوشت: چنین ناله‌های جگرسوزی به بهانه نبود آزادی در دوره قبل مانند اشک تمساح گروه رجوی است که مدام به برخوردها و سرکوب‌های گسترده و فضاهای امنیتی دهه ۶۰ ارجاع می‌دهند بدون آنکه به مخاطب بگوید فضای امنیتی دهه ۶۰ واکنش طبیعی نظام به فعالیت ضد امنیتی «ما» علیه حکومت از طریق جنگ مسلحانه و بازی کثیف ترور بود.

تأیید و تکذیب حذف یارانه در دولت اعتدال
«حذف یا عدم حذف یارانه‌ نان سنگ محک دولت راستگویان خواهد بود».

سایت تابناک با طرح این موضوع نوشت: این روزها زمزمه‌های حذف یارانه‌ نان شیوع پیدا کرده و هر روز اخبار ضد و نقیضی در این رابطه شنیده می‌شود. باید در هفته‌ها و ماه‌های آینده دید آیا اظهارات مسئولان که می‌گویند دولت به هیچ وجه قصد ندارد، یارانه نان را حذف کند، اثبات می‌شود یا دولت بعد از مدتی بدون سر و صدا به اجرای حذف یارانه نان اقدام خواهد کرد؟! دولت ابتدا در واکنش به این خبر در اقدامی شگفت‌آور ضمن تأیید تلویحی حذف یارانه نان فقط در ارتباط با طول زمان اجرای این مصوبه تشکیک کرد. در همین زمینه، مهدی کاظم‌نژاد، مدیرکل امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در واکنش به اظهارات رئیس اتاق اصناف ایران مبنی بر حذف یارانه نان تا سه ماه آینده گفت: حذف یارانه نان، از برنامه‌های دولت است؛ اما قطعا تا سه ماه آینده انجام نمی‌شود. وی با بیان اینکه حذف یارانه نان تدریجی و با دستور رئیس‌جمهور انجام می‌شود، تأکید کرد: شاید رئیس‌جمهور یکباره دستور به حذف یارانه نان دهد.
در همین زمینه، مجتبی خسرو تاج معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت پیرامون شایعات حذف یارانه نان اظهار داشت: در سال گذشته در آذرماه، هیئت محترم وزیران مصوبه‌ای را داشت که آن مصوبه اشاره می‌کند که برای جبران هزینه‌های نانوایی‌ها، در کارگروه‌هایی که در استانداری‌ها تشکیل می‌شود، بتوانند قیمت نان را تا سقف ۲۰درصد اصلاح کنند تا جبران هزینه‌های نانوایی‌ها که بیشتر به آرد برمی‌گردد باشد.
تابناک اضافه کرد: این اظهارات در حالی ارائه می‌شود که مردم با سردرگمی در میان اظهارات متناقض از سوی مسئولان مواجه هستند. در همین راستا امروز نیز محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در واکنش به خبر حذف یارانه نان گفت: «دولت هیچ برنامه‌ای برای حذف یارانه نان ندارد و مانند روش قبل اقدام می‌کند. البته در هر شهر حداکثر ۲۰ درصد آزادپز نیز حضور داشته باشند تا با کیفیت و آنچه مشتری‌طلب می‌کند نسبت به خواسته مصرف‌کنندگان اقدام کنند».
تابناک می‌نویسد: پرسش اینجاست که آیا موضوع گسترش آزاد‌پزی شروع و آزمایشی برای آزادسازی قیمت نان نیست؟ همچنین در حالی سخن از آزادپزی ۲۰ درصد از نانواها مطرح می‌شود که مشاهدات میدانی نشان می‌دهد در بعضی مناطق نانواهایی که با آرد یارانه‌ای نان را می‌پزند، کمیاب شده است.
تابناک با بیان اینکه این ماجرا سنگ محک دولت راستگویان است می‌افزاید: در واقع باید در هفته‌ها و ماه‌های آینده دید، آیا اظهارات مسئولان که می‌گویند دولت به هیچ‌وجه قصد ندارد، یارانه نان را حذف نماید اثبات می‌شود یا دولت بعد از مدتی بدون سر و صدا به اجرای حذف یارانه نان اقدام خواهد کرد؟!

طرف‌های مذاکره ایران از خلع سلاح هسته‌ای گریزانند
دارندگان تسلیحات اتمی برخلاف مفاد ان‌پی‌تی به خلع سلاح هسته‌ای تن نمی‌دهند.

خبرگزاری فرانسه با اشاره به کنفرانس بازنگری در ان‌پی‌تی نوشت: قدرت‌های هسته‌ای روز دوشنبه به همراه کشورهای غیرهسته‌ای در کنفرانسی در ارتباط با منع تکثیر تسلیحات هسته‌ای شرکت کردند. این نشست تحت تاثیر توافق هسته‌ای با ایران قرار دارد و هیئت‌های حاضر در آن در عین حال درباره کند بودن روند خلع سلاح هسته‌ای آمریکا و روسیه هشدار داده‌اند.
جان‌کری وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانسی سخنرانی خواهد کرد که به بازنگری معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای -ان‌پی‌تی- خواهد پرداخت. او ممکن است در حاشیه این نشست با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود درباره توافق نهایی هسته‌ای با ایران گفت‌وگو کند.
این گزارش می‌افزاید هیئت‌های بیش از ۱۵۰ کشور جهان حاضر در این کنفرانس با وجود استقبال از توافق اولیه هسته‌ای با ایران نشستی یک ماهه را با حس عدم پیشرفت در روند خلع سلاح و طرح به بن‌بست رسیده ایجاد خاورمیانه‌ای عاری از تسلیحات هسته‌ای آغاز کردند. آمریکا و روسیه از سال ۲۰۱۱ گام‌های کوچکی در ارتباط با کاهش ذخایر هسته‌ای خود برداشته‌اند.
آنگلا کین نماینده ارشد سازمان ملل متحد در امور خلع سلاح هسته‌ای در آستانه برگزاری این نشست اعلام کرد:‌«ما در مسیر ایجاد جهانی عاری از تسلیحات هسته‌ای با موانعی روبه‌رو شده‌ایم.»
به گزارش فرانس‌پرس معاهده ان‌پی‌تی- که در سال ۱۹۶۸ حاصل شد- یکی از بزرگترین معامله‌ها بین پنج قدرت هسته‌ای- انگلیس، چین، فرانسه،‌روسیه و آمریکا- و کشورهای غیرهسته‌ای است که توافق کرده‌اند جاه‌طلبی‌های خود را در زمینه تسلیحات هسته‌ای در ازای وعده‌های مرتبط با خلع سلاح رها کنند. اما ۴۵ سال پس از اجرایی شدن معاهده ان‌پی‌تی، کشورهای غیرهسته‌ای به صورت فزاینده‌ای احساس ناامیدی می‌کنند و اجماع جهانی در این باره که چگونه باید به سوی جهانی عاری از تسلیحات هسته‌ای گام برداشت، به شدت روندی تیره و تار به خود گرفته است.
آنگلا کین همچنین گفت: «کشورهای مسلح به تسلیحات هسته‌ای به تعهدات خود پایبند نیستند.» هیئت‌های حاضر در کنفرانس در حال کار کردن بر روی «سندی» هستند که شامل اولویت‌هایی برای پنج سال آتی است اما برخی دیپلمات‌ها این موضوع را رد نکرده‌اند که اختلاف‌نظرهای موجود در این ارتباط ممکن است به از هم پاشیدن مذاکرات منجر شود.
خبرگزاری فرانسه نوشت: این بدبینی‌ها همچنین برای طرح یک تریلیون دلاری واشنگتن برای مدرنیزه کردن نیروهای هسته‌ای خود متمرکز است که سبب بروز نگرانی‌هایی در این باره شده است که آمریکا با جدیت به سوی کاهش میزان ذخایر هسته‌ای خود گام برنمی‌دارد. یکی دیگر از موارد مورد اختلاف، طرح پیشنهادی ایجاد خاورمیانه‌ای عاری از تسلیحات هسته‌ای است که با وجود ارائه طرحی در نشست قبلی ان‌پی‌تی برای آغاز مذاکرات درباره این طرح در سال ۲۰۱۲، جامه عمل به خود نپوشیده است.
آمریکا به خاطر حمایت از اسرائیل مانع تصویب طرح مذکور شد. بنابر اخبار غیررسمی رژیم‌صهیونیستی صدها کلاهک اتمی دارد.

حضور ژنرال سلیمانی کمک به ارتش و مردم عراق است
مشاور سابق امنیت ملی عراق گفت نباید در حالی که صدها افسر و چهار هزار نظامی آمریکایی در عراق حضور دارند، نسبت به حضور یک ژنرال ایرانی حساسیت ایجاد کرد.

موفق‌الربیعی در مصاحبه با شبکه المیادین درباره مخالفت دولت عراق با تهاجم عربستان سعودی به یمن گفت: موضع دولت عراق در برابر جنگ شورای همکاری خلیج فارس به فرماندهی عربستان علیه یمن آن است که این جنگ هیچ توجیهی ندارد. خشونت و بی‌ثباتی گسترده‌ای در منطقه وجود دارد و این جنگ باعث تشدید آن می‌شود. منشور اتحادیه عرب بر این مسئله تأکید می‌کند که کشورهای عربی نباید با یکدیگر بجنگند.
الربیعی افزود: ما معتقدیم حمله به یمن به نفع القاعده و تکفیریهاست و باعث تقویت آنها در این کشور خواهد شد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا ایران نقش فعالی برای متوقف کردن جنگ علیه یمن ایفا می‌کند؟ خاطرنشان کرد: حفظ ثبات منطقه از جمله عراق، سوریه و یمن به نفع ایران است. تهران از همه توان سیاسی، امنیتی و نظامی خود برای برقراری ثبات در منطقه و متوقف کردن این کشتار ملت یمن استفاده می‌کند. هراس‌افکنی درباره ایران به مسئله‌ای رایج تبدیل شده است. اگر یک ماهی در رودخانه نیل بمیرد هم جمهوری اسلامی ایران را مسئول آن معرفی می‌کنند.
الربیعی درباره انتقاد از نقش ایران و حضور سردار قاسم سلیمانی در عراق گفت: حدود چهار هزار نظامی آمریکایی از جمله صدها افسر آمریکایی در عراق حضور دارند و به آموزش و تجهیز ارتش عراق کمک می‌کنند. فقط یک ژنرال ایرانی است که گاهی اوقات به درخواست مقامات عراقی وارد کشور می‌شود تا به نیروهای مردمی در جنگ علیه داعش کمک کند. به اعتقاد من العبادی نباید از حضور قاسم سلیمانی در عراق انتقاد می‌کرد، زیرا سلیمانی به نیروهای مردمی و نیروهای مسلح عراق کمک می‌کند و در آموزش و تجهیز نیروهای عراقی مشارکت دارد.

انتقاد نماینده اصلاح‌طلب از فرافکنی دولت در حذف یارانه پردرآمدها
حذف یارانه ثروتمندان به عهده دولت است و نباید مسئولیت این موضوع را متوجه مجلس کرد.

غلامرضا تاجگردون از معاونان سازمان مدیریت‌ و برنامه‌ریزی در دولت اصلاحات و رئیس فعلی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مصاحبه با تابناک و در واکنش به اظهارات سخنگوی دولت اظهار داشت: آقای نوبخت به کمیسیون آمد و در این باره با وی بحث‌هایی شد. باید گفت، اینکه مجلس بودجه را دیر یا زود به دولت داده، ربطی به آیین‌نامه اجرایی ندارد و این کار باید به وسیله دولت انجام شود. اگر دولت می‌تواند یارانه‌ ثروتمندان را قطع کند و این کار را نمی‌کند، یعنی نمی‌خواهد انجام شود.
محمدباقر نوبخت در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره خبر برخی رسانه‌ها، مبنی بر حذف پنج گروه یارانه‌بگیر اظهار داشته بود: روز گذشته، برخی رسانه‌ها این کشف جدید خود را رسانه‌ای کردند؛ بنابراین، من احساس می‌کنم این داستان هیچ‌گاه فراموش نخواهد شد.
وی با بیان اینکه در تبصره ۲۱ قانون بودجه ۹۴ چگونگی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مشخص شده است، مجلس را مخاطب قرار داده و اظهار داشته به دلیل اینکه مجلس بودجه را دیر داده، ما نتوانستیم آیین‌نامه حذف یارانه این افراد را به موقع ارائه دهیم.
تاجگردون گفت: به هر حال دولت در حال حذف برخی ثروتمندان است و فعلا افراد خارج از کشور در اولویت قرار گرفته‌اند و دولت در حال شناسایی این پنج گروهی است که اعلام شده؛ اینها به طور کلی در اختیار دولت است و به هر نحو ممکن باید این کار را انجام دهد.
وی در کسری بودجه دولت نیز گفت: اگر دولت یارانه ثروتمندان را قطع نکند با کسری بودجه مواجه خواهد شد و ممکن است دست‌کم ۳۰۰۰ میلیارد کسری داشته باشد؛ بنابراین، دولت باید این را اجرا یا با افزایش قیمت‌ها آن را جبران کند.

منبع: روزنامه کیهان

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false