×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
موانع مزایده سوم واگذاری استقلال و پرسپولیس

قائم مقام پیشین باشگاه استقلال با اشاره به برگزاری سومین مزایده واگذاری سرخابی های تهران از مشکلات و موانع این واگذاری خبر داد و گفت: با بررسی شرایط موجود منطقی این است که فقط برند این دو واگذار شود.

به گزارش "چغادک نیوز"، هاشم ساعدی ضمن تشکر از وزارت ورزش و جوانان و سازمان خصوصی سازی که واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را به طور جدی پیگیری می کنند، به موانع و مشکلاتی که بر سر راه سومین مزایده این دو باشگاه وجود دارد اشاره کرد و توضیحاتی را در این زمینه ارائه کرد.

قیمت پایه و شرایط نامساعد اقتصادی
وی با اشاره به اظهارنظرهایی که قبلا در این مورد داشته است گفت: همانطور که قبلا نیز عنوان کرده بودم قیمت پایه ای که برای این دو باشگاه در نظر گرفته شده از نظر معنوی و ارزشی قیمت پایینی است. اما با توجه به مشکلات و شرایط اقتصادی، این قیمت از این حیث بالاست چرا که اشخاص حقیقی و حقوقی که تمایل به خرید این دو باشگاه دارند از نظر منابع مالی و شرایط اقتصادی در وضعیت مناسبی قرار ندارند.

اگر شرایط خوب بود کار به مزایده سوم نمی کشید
نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که اگر شرایط اعلام شده از سوی مسئولان واگذاری مناسب و مطابق با شرایط اقتصادی افراد خریدار و متقاضی بود، قطعا در دو مزایده قبلی خریداری برای این دو باشگاه پیدا می شد. بنابراین تاکید می کنم که شرایطی که برای سومین مزایده هم اعلام شده چندان با وضعیت موجود اقتصادی سازگاری ندارد و کار را برای پاپیش گذاشتن خریداران سخت و دشوار کرده است.

ابهام در موفقیت آمیز بودن سومین مزایده
عضو پیشین هیات مدیره استقلال افزود: در صورتی که در سومین مزایده هم اشخاص حقیقی و حقوقی حضور پیدا نکنند اوضاع این دو باشگاه برای واگذاری پیچیده تر خواهد شد. در این حالت ممکن است دست اندرکاران واگذار کنند شرایط را برای مزایده بعدی تغییر دهند. آنها یا قیمت پایه را تعدیل خواهند کرد یا اینکه مزایده را به صورت محدود و یا ترک تشریفات مزایده در دستور کار قرار خواهند داد.

ترک تشریفات یعنی اینکه مسئولان واگذاری مجوز و مصوبه ای را از مقامات بالا دستی دریافت خواهند کرد تا بتوانند خارج از مزایده با افراد و شرکت های متقاضی به صورت مستقیم وارد مذاکره شوند و شرایط را برای واگذاری به آنها بررسی کنند. البته این کار نیاز به مجوز از مقامات بالادستی دارد که باید اخذ شود.

ابهاماتی که خریداران را فراری می دهد
این مقام مسئول در ادامه گفتگو با تاکید بر اینکه اگر قرار بود این کار صورت بگیرد قطعا زودتر از اینها اتفاق می افتاد خاطرنشان کرد: تصمیمی که برای این واگذاری اتخاذ شده این است که دو شرکت استقلال و پرسپولیس واگذار نخواهند شد و تنها برند و زمین ها و ساختمان های این دو باشگاه واگذار می شود. اینکه شرکت فرهنگی ورزشی استقلال و یا پرسپولیس واگذار نمی شود به خاطر ابهامات زیادی است که در مباحث مالی و صورت های مالی این دو باشگاه وجود دارد. به همین خاطر خریداران نمی آیند با این ابهاماتی که وجود دارد در مزایده شرکت کنند.

سندهایی که به اسم استقلال و پرسپولیس نیست
در شرایطی که برای واگذاری این دو باشگاه اعلام شده است، زمین ها و دو ورزشگاه و دو ساختمان باشگاه نیز گنجانده شده است. این در حالی است که سندهای این سه متعلق به باشگاه نیست. به عنوان مثال ورزشگاه مرغوبکار و ورزشگاه درفشی فر سندی به نام این دو باشگاه ندارند. ضمن اینکه سند ساختمان های اداری این دو باشگاه هم برای فدراسیون فوتبال است. به همین خاطر متقاضیان حاضر نیستند با این شرایط پا پیش بگذارند.

فقط برند را واگذار کنند
در این شرایط منطقی است که اگر می خواهند واگذاری انجام شود باید فقط برند را واگذار کنند. در این صورت هم قیمت پایه پایین می آید و هم تعداد خریداران و متقاضیان برای حضور در مزایده افزایش خواهد یافت و اشخاص حقیقی و حقوقی با قدرت مالی پایین تر هم می توانند در مزایده شرکت کنند.

ساختمان ها و ورزشگاه را جدا بفروشند
برای اموالی که سند آنها به اسم استقلال و پرسپولیس نیست، پیشنهاد این است که این اموال را به صورت جداگانه بفروشند. قطعا افرادی که برای خرید برند استقلال و پرسپولیس چند ده میلیارد تومان هزینه می کنند، این توانایی را دارند که ساختمان اداری هم برای باشگاه خریداری و یا حتی اجاره کنند. ورزشگاه ها هم که تکلیفش مشخص است. مثلا ورزشکار مرغوبکار که اصلا برای استقلال کارایی ندارد و از آن استفاده نمی کند که خریدار بخواهد برایش هزینه بدهد.

استقلال و پرسپولیس منحل می شوند
سخنگوی پیشین باشگاه استقلال در ادامه گفتگویش خاطرنشان کرد: نکته ای که اینجا خیلی مهم است اینکه الان اگر الان بخواهند برند را واگذار کنند قواعد سخت تری وجود خواهد داشت. قبلا شرکت استقلال و پرسپولیس با سهامی خاص و عام با شماره ای خاص در ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است. بنابراین خریداران جدید اگر بخواهند هیات مدیره و اساسنامه جدید داشته باشند نمی توانند با اسم استقلال و پرسپولیس آنها را ثبت کنند چرا که قبلا دو شرکت فرهنگی – ورزشی به این اسم ثبت شده و قرار نیست شرکت ها به خریداران واگذار شوند.

بنابراین راه حل این است که این دو شرکت منحل شوند تا گروه جدید بتوانند از اسم آنها استفاده کنند. این انحلال هم زمان خواهد برد و حداقل دو تا سه سال طول می کشد تا اسم ها تغییر کند. دلیل این زمان بردن هم این است که مشخص شدن وضعیت بدهی ها و صورت های مالی دو باشگاه کار زیادی را می طلبد. لذا مسئولان باید مدیری را به عنوان مدیر تصفیه (صاف کردن) برای این امر در نظر بگیرند تا ابهامات مالی برطرف شود.

راه حلی برای قیمت فعلی
اگر قرار باشد واگذار کنندگان قیمت پایه را پایین نیاورند قاعدتا اشخاص حقیقی و شرکت‌ها توان مالی برای حضور در مزایده را ندارند. اگر قرار است این مبلغ باقی بماند بهترین راه حل حضور شرکت های بورسی در مزایده است. این شرکت ها چون توان مالی، تشکیلات قوی، نقدینگی بالای و تجربه حضور بورس را دارند و قوانین دست و پا گیری هم ندارد می توانند زمینه حضور استقلال و پرسپولیس در بورس را فراهم کنند. این به شرطی است که قیمت پایه همین بماند. ضمن اینکه باید اهلیت و صلاحیت لازم را نیز داشته باشند. اگر فقط بخواهند برند را واگذار کنند بسیاری از شرکت‌های بورسی و حقیقی می‌توانند در این مزایده شرکت کنند.

بسترهای لازم برای موفقیت خریداران فراهم نیست
اگر در دو مزایده قبلی متقاضیان برای خرید اقدام نکرده اند به این دلیل است که شرایط برای فعالیت و بهره برداری درست و سودده آنها فراهم نیست. به عنوان مثال قانون کپی رایت رعایت نمی شود و قانون مالکیت هم هنوز جا نیفتاده است. در این شرایط مشخص است افرادی که می خواهند در این دو باشگاه کار اقتصادی انجام دهند ضرر می کنند. اگر نمی خواهند این اتفاق بیفتد باید بلیت فروشی ، حق پخش تلویزیونی و … را به باشگاه بدهند. حتی باشگاه ها باید شبکه های خصوصی تلویزیونی داشته باشند. متقاضیان وقتی این مشکلات را می بینند قدم پیش نمی گذارند.

دقت در واگذاری مهمتر از سرعت است
هاشم ساعدی در پایان با تاکید بر اینکه با یک حساب سرانگشتی مشخص خواهد شد یا خریدار باید به طور میانگین ۹۰ میلیارد تومان(قیمت مزایده و هزینه جاری هرسال) برای هر یک از این دو باشگاه هزینه کند گفت: اکر شرایط و زمینه ها برای فعالیت اقتصادی سرمایه گذار فراهم نباشد و او از خریدن این دو باشگاه درامدزایی نداشته باشد، طبیعتا سرانجام خوبی در انتظارش نخواهد بود و ترجیح می دهد اصلا جلو نیاید. به نظرم با توجه به مشکلات موجود دقت در واگذاری از سرعت در واگذاری مهم تراست و مسئولان باید به این امر و مهمتر از آن به صلاحیت اشخاص حقیقی و حقوقی برای خرید این دو باشگاه توجه کنند چرا که میلیون ها نفر حامی و طرفدار استقلال و پرسپولیس هستند.
 

 
منبع: مهر

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false