میزان تولید و واردات ۵ قلم کالای اساسی | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
میزان تولید و واردات ۵ قلم کالای اساسی

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت از کاهش ۷ درصدی واردات کالاهای مصرفی در سال ۹۳ نسبت به سال قبل از آن خبر داد و گفت: واردات رسمی پوشاک ۶میلیون دلار و قاچاق ۲ میلیارد دلار است.

به گزارش "چغادک نیوز"، مجتبی خسروتاج در برنامه گفتگوی ویژه شبکه دو سیما گفت: چیزی نزدیک به ۵۲٫۵ میلیارد واردات بوده است که در مقایسه با سال ۹۲ کالاهای سرمایه ای چیزی نزدیک به ۲۸ درصد رشد داشته است و مواد اولیه و کالاهای واسطه ای مورد نیاز صنایع داخلی، ۴ درصد رشد و اقلام مصرفی ۷ درصد کاهش را نشان می دهد.

وی افزود: رشد اقلام سرمایه‌ای بیانگر حجم ماشین آلاتی است که برای طرح های جدید که در سالهای آینده شاهد تولید آنها باید باشیم وارد شده است.

قائم مقام وزیر صنعت: قدر مطلق این کالاها در مجموع کالاهای وارداتی ما بسیار ناچیز است از جمله در بخش پوشاک، آن چه که به عنوان واردات رسمی صورت گرفته بالغ بر ۶ میلیون دلار بوده در حالی که می دانیم براساس اعلام ستاد مبارزه با قاچاق، رقمی بالای ۲ میلیارد دلار برآورده شده است از این رو قدر مطلق کالاها بسیار ناچیز بوده است.

خسرو تاج درخصوص تجدید نظر بر روی دیوار تعرفه افزود : آمار واردات رسمی کالاها بسیار ناچیز است و آنچه در بازار بعنوان کفش و پوشاک مشاهده می شود هیچکدامشان به شکل رسمی وارد کشور نمی شود .

قائم مقام وزیر صنعت ، معدن و تجارت درباره ۵ قلم مهم وارداتی هم گفت : بطور مثال کنجاله از دانه های روغنی کنجاله تولید می شود و با توجه به اینکه کشور ما در تولید این محصول با مشکلاتی روبرو است امروزه بالای ۹۰ درصد دانه های روغنی خود را وارد می کنیم و در بخش ذرت هم با توجه به اینکه ۶ میلیون تن  مصرف داخلی داریم که از این میزان ۲٫۴ میلیون تن در داخل تولید و باقی وارد می شود ؛ برنج هم در کشور با توجه به سرانه مصرف ۲٫۳ میلیون تن مصرف سرانه آن ، ۱٫۸ میلیون تن آن در کشور تولید و بقیه آن وارد می شود .

خسرو تاج با توجه به رشد ۳۰ درصدی  واردات خودرو در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ هم افزود: مصرف کنندگان ما نیاز دارند که خودروی با کیفیت مصرف کنند . در حال حاضر در کشور هرکس که خودرویی وارد می کند به ازاء آن ۴ خودرو از رده خارج می کند و چیزی حدود ۱۰۰ در صد حقوق عوارضی و سایر هزینه ها را پرداخت می کند .

خسرو تاج هم درباره لطمات حاصله از قاچاق سامان یافته گفت : باید به مبادی ها کشور توجه داشت تا بررسی شود که در این مسیر چه کنترل هایی روی آن صورت می گیرد. مصرف کنندگان هم باید با تعصب ملی خود از خرید کالای قاچاق خودداری کند.

خسرو تاج هم گفت : هزینه کالای قاچاق باید بالاتر از کالای قانونی باشد تا با این روش از تولید داخل حمایت شود.

 
منبع: تسنیم

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false