×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
قیمت دو برابری چای خارجی نسبت به ایرانی

رئیس اتحادیه چایکاران با اشاره به اینکه سالیانه ۱۱۰هزار تن چای از هند و سریلانکا وارد کشور می‌شود، گفت: قیمت چای خارجی دوبرابر چای ایرانی است اما به‌دلیل بسته‌بندی‌های زیبا‌تر خارجی، مصرف‌کنندگان بیشتر از چای خارجی استقبال می‌کنند.

به گزارش "چغادک نیوز"، ایرج هوسمی رئیس اتحادیه چایکاران ، درباره مصرف چای خارجی گفت: متأسفانه حجم قابل توجهی چای به‌صورت قاچاق وارد می‌شود که عموماً‌ فاسد هستند اما  مصرف کننده از آنها اطلاعی ندارد و شواهد نشان می‌دهد که جلوگیری از قاچاق این محصول به‌راحتی امکان پذیر نیست.

 وی با بیان "سال گذشته طبق آمار اعلام شده حدود ۱۴هزار تن تولید چای خشک داشتیم و حدود ۱۱۰هزار تن چای از هند و سریلانکا به‌صورت رسمی و غیررسمی وارد کشور شد که قیمتش بیش از دو برابر چای ایرانی است" گفت: اما از آنجایی که با اسانس های غیربهداشتی عطردار شده است، مصرف کننده تمایل به خرید آنها دارد.

هوسمی با اعلام اینکه به‌دلیل عدم استقبال مردم و عدم استقبال دولت تولید چای از ۷۰هزار تن در سال به ۱۷هزار تن در سال کاهش یافته است، افزود: در حال حاضر بسیاری از باغهای بزرگ از دور تولید خارج شده‌اند. میزان تولید چای به‌اندازه ظرفیتی که در این بخش وجود دارد نیست. از آنجایی که قیمت واقعی برای چای در گذشته پرداخت نشده است، مرغوبیت چای کاهش یافته است. در سال‌های گذشته به‌دلیل بی‌توجهی به تولید داخلی چای بسیاری از باغات رها شد.

 رئیس اتحادیه چایکاران ادامه داد: در حال حاضر حداکثر ۱۵هزار تن چای خشک در داخل تولید می‌شود و بقیه نیاز کشور از طریق واردات تأمین می‌شود که بخشی از آن به‌شکل قانونی و بخش دیگر به‌شکل غیرقانونی وارد می‌شود.

هوسمی درباره قیمت چای ایرانی و چای خارجی گفت: بخش زیادی از چای خارجی کیفیت مطلوبی ندارد اما قیمت آن چند برابر چای داخلی است و به‌دلیل تبلیغاتی که برای چای خارجی می‌شود و اینکه بسته‌بندی‌های زیبا‌تری دارد مصرف‌کنندگان بیشتر از چای خارجی استقبال می‌کنند. این در حالی است که چای‌های ایرانی مرغوب‌تر هستند و کیفیت بهتری دارند.

هوسمی با بیان اینکه هند و سریلانکا کشور‌های اصلی صادرکننده چای به ایران هستند، گفت: دولت باید همکاری لازم را با چایکاران داشته باشد. سال قبل به قیمت برگ سبز حدود ۵۰درصد افزوده شد، امسال نیز ۲۱درصد به آن ۵۰درصد اضافه شده، یعنی طی دو سال گذشته ۷۱ درصد به قیمت چای افزوده شده است. سال گذشته قیمت خرید هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک ۲۰۰۰ تومان و هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه دو حدود ۱۲۰۰ تومان بود که امسال ۲۱ درصد نسبت به این قیمت افزایش خواهیم داشت، تا کنون سابقه نداشته تا این اندازه به چای و چایکاری توجه شود.

وی اضافه کرد: سال گذشته چای خارجی حدوداً کیلویی ۵۰ تا ۶۰هزار تومان و چای ایرانی ۲۰ تا ۲۵هزار تومان بوده است که به قیمت چای ایرانی حدود ۲۱ درصد افزوده شده است.

 
منبع: تسنیم

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false