علی زارعی | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
علی زارعی

هستند عزیزانی که در این استان فعالیت های علمی و تخصصی مختلف انجام می دهند و بعضا در سطح استان و کشور حائز رتبه هایی نیز می شوند، ولی متاسفانه در هیاهوی مسائل و مشکلات بوشهر گم می شوند و هیچ اثری از آنها در سطح رسانه ها نیست . لذا تصمیم گرفتیم به سراغ یکی از نخبگانی برویم که از قضا روزگاری دوران نخبگی را در جبهه های دفاع مقدس طی کرده و اینک در عرصه علمی حرفهای جالبی برای گفتن دارد.

به گزارش “چغادک نیوز”، وی در ابتدا به معرفی خود پرداخت و گفت: بنده علی زارعی هستم، از شهرستان دشتی که در زمان جنگ تحمیلی مدت ۴سال در جبهه های نبرد حق علیه باطل تحت عنوان سنگرسازان بی سنگر از جهادسازندگی وارد جبهه ها شدم.

ما را تحریم کردند خودمان دست به اختراع زدیم

زارعی در ادامه گفت: بعد از جنگ به استان برگشتم و به علت اینکه علاقه ی زیادی به کشاورزی داشتم و در استان هم زمینه های بروز استعداد نبود، به مشهد رفتم. در آنجا بعداز اینکه به کارهای گلخانه ای روی آوردیم یک نوع خاکی تحت عنوان کوکوپیت از خارج از کشور وارد مملکت می شد و هزینه هر بسته ۵ کیلویی آن حدود ۲۷ هزارتومان تمام می شد. ما برای تهیه کوکوپیت به مشکلاتی مواجه شدیم، چرا که در اثر تحریم ها این خاک را که در اختیار دبی و یکسری کشورها بود به ما نمی دادند.

وی ادامه داد: من از شرکت کوکوپیت به اصطلاح یک بازدید مجازی داشتم. به وب سایت این شرکت مراجعه کرده و از یکسری مسائلشان کپی برداری کردم و به ایران آمدم. در ایران شروع به تحقیق کردم و به این نتیجه رسیدم که درخت نخل نزدیکترین درخت به درخت نارگیل بوده که به آن کوکو می گفتند. ما از درخت نخل دست به ساخت نوعی کوکوپیت زدیم که البته نام آن را دیت پیت گذاشتیم که دیت همان درخت خرما و پیت هم فراورده آن است.

محصول ما بهتر از نمونه خارجی آن بود

 با مقایسه های که در دانشکده ی کشاورزی دانشگاه خلیج فارس بین دیت پیت و کوکوپیت صورت گرفت به نتایج جالبی رسیدیم. هر بسته ۵ کیلویی کوکوپیت، ۱۲ درصد رطوبت را نگه می دارد، اما دیت پیت از آنجا که از نخل گرفته شده و یک درخت سرسخت و خاص مناطق خشک می باشد، درصد نگه داری رطوبت آن بالا بود. بطوریکه در حال حاضر هر بسته ی ۵ کیلیویی کوکوپیتی که ما تحت عنوان دیت پیت اختراع کردیم، بیش از ۵۰ درصد رطوبت را به خودش جذب می کند و۲۷ روز در سخت ترین مناطق جنوبی و گرم، آب را در خودش حفظ میکند در صورتی که کوکوپیت فقط ۱۰ روز آب را در خودش حفظ می کند.

مسئولین جهت تجاری سازی این محصول حمایت نکردند

وی ادامه داد: بعد از اختراع و ثبت آن و گرفتن تأیید علمی از طریق دانشکده کشاورزی دانشکاه خلیج فارس، جهت گرفتن تسهیلات، زمین و امکانات وارد یک فرآیند اداری شدیم. اینجا متأسفانه به یکسری مقرارت دست و پا گیری برخوردیم. به طورمثال گفته شد، زمین باید دارای پروانه ی چاه باشد، من زمینی پیدا کردم که پروانه ی حفر چاه دارد ولی باطل شده است. بارها و بارها به اداره آب جهت تمدید پروانه فوق رفتم، اما به هیچ نتیجه ای نرسیدم.

پیشنهاد شرکت خارجی را رد کردم…

زارعی در ادامه گفت: شرکت کوکوپیت تنها شرکتی است که این محصول را تولید می کند و ما به عنوان رقیب سرسخت با این شرکت رقابت داریم. اینها چندین بار پیشنهاد کرده اند که ما برای آنها این محصول را در دبی تولید کنیم و این وعده را هم داده اند که همه امکانات را در اختیار ما قرار می دهند تا در نهایت محصول مشترکی تحت عنوان دیت کوپیت که هم دیت پیت ما باشد هم کوکوپیت آنها تولید بکنیم. اما از آنجا که آنها با ما دشمنی کردند و محصولشان را به دلیل تحریم در اختیار ما قرار ندادند و ما در حال حاضر به این محصول حیاتی و طلایی رسیدیم ، من پیشنهادشان را رد کردم وگفتم اگه شما چنانچه مایل هستید، در ایران سرمایه گذاری بکنید، ما حاضریم با شما وارد معامله بشویم. ولی اگر در ایران سرمایه گذاری نمی کنید و می خواهید در حوزه ی خلیج فارس یک کشوری را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید، ما تحت هیچ شرایطی پیشنهاد های رنگارنگ شما را نمی پذیریم. لذا بخاطر عشقی که به وطنم، به کشورم و به استانم داشتم  پیشنهادشان را رد کردم.

زارعی در ادامه گفت: با این تفاسیر و با توجه به اینکه این چیزی که ما اختراع کردیم، محصول اول دنیا است، همکاری مسئولین بسیار ضروری است. اگر بشود این را به تولید انبود رساند کمک بسیار زیادی به زیرساخته کشاورزی در استان می کند.

در ایران فقط ۱۰ درصد اختراعات مورد حمایت قرار می گیرد

وی ادامه داد: در سطح دنیا وقتی یک اختراعی صورت می گیرد، تمام قوا بسیج می شوند و حمایت می کنند تا این اختراع زمین نخورد و تجاری سازی بشود، ولی در کشور ما یکسری قوانین دست و پاگیری وجود دارد و البته این اختراعات مورد حمایت هم قرار نمی گیرد. بطوریکه فقط ۱۰ درصد اختراعات مورد حمایت واقع شده و به مرحله تولید و بهره برداری می رسد.

تولید پلاستیک ضدسایش از درختان وحشی بیابانی

این مخترع استان بوشهری در ادامه گفت: بنده ۳ اختراع داشتم. یکی همین خاک دیت پیت بود که در مورد آن توضیح دادم. یک اختراع دیگر پلاستیک ضد سایش بوده که سیلیکون نامیده می شود که در تولید آن از درختان وحشی بیابانی بهره گرفتم. از این محصول می توان در کابین هواپیماها و جاهای ضد ضربه استفاده کرد. چین در حال حاضر بزرگترین صادرکننده ی این پلاستیک در دنیا است.

وی افزود: در کشور ما این درخت به وفور دیده می شود، اما هیچ استفاده ای از آن نمی شود. اگرمسئولین همکاری بکنند تا بتوانیم این اختراع دوم هم به سرانجام برسانیم ان شاءالله حرفی در دنیا برای گفتن خواهیم داشت.

تولید محصولی از صاعقه

زارعی در ادامه با اشاره به اختراع سوم خود گفت: اختراع سوم سنگی است بنام ترومالین که در گن های لاغری ازش استفاده می شود و در دنیا در حال حاضر بر روی آن تحقیق می کنند. این سنگ درمانی است که از صاعقه بوجود می آید. صاعقه همان رعد و برقی است که به زمین برخورد می کند و کربن، الماس و ترومالین تولید می کند که ما قادر نیستیم الماسش را مهار کنیم چون به عمق نفوذ می کند. من ترومالینِ آن را  گرفتم. البته برای گرفتن الماسِ آن نیاز به یکسری فرآیندها و نیز دستگاهایی است که هزینه بر است.

به دلیل بدهی و عدم حمایت مسئولین اختراعاتم را کنار گذاشتم

وی در ادامه گفت: من حدود۶۰ میلیون تومان بر روی اختراع اولم سرمایه گذاری کردم تا توانستم به نتیجه برسانم و در حال حاضر حرف اول را در دنیا می زند. اما هنوز نیمی یا حتی یک سوم این پول نیز برگشت نداشته است. و لذا نتوانستم در اختراع دوم و سوم سرمایه گذاری کنم و انها را کنار گذاشتم. متأسفانه هیچ شخص یا نهادی هم برای پرداخت این بدهی همکاری نکرده است. اما اگر با من همکاری بشود تا حداقل اختراع اول را تجاری سازی بکنم، خواهم توانست هم بدهی ها بپردازم و هم بتوانم اختراعات دوم و سوم را تجاری سازی بکنم.

وی در پایان گفت: متأسفانه تا به حال جایی از ما حمایت نکرده است. تنها جاهایی که حمایت کرده اند، بنیاد نخبگان استان بوشهر بوده که بودجه تحقیقاتی را بدون هیچ چشم داشتی در اختیار من قرار داد و پارک علم و فناوری هم ۵ میلیون کمک کرده است.

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false