واکنش وزیر بهداشت به افزایش قیمت کلیه | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
واکنش وزیر بهداشت به افزایش قیمت کلیه

وزیر بهداشت ضمن ابراز نارضایتی از نظارت‌هایی که بر حوزه غذا اعمال می‌شود در عین حال به برخی اخبار مبنی بر افزایش چند میلیونی تومانی قیمت کلیه در بازار خرید و فروش اعضا پاسخ داد.

به گزارش "چغادک نیوز"، دکتر سیدحسن هاشمی در حاشیه نشست مشورتی بررسی مولفه‌های اجتماعی موثر در سلامت که همزمان با نخستین روز هفته سلامت برگزار شد، در پاسخ به سوالی درباره افزایش قیمت کلیه در بازار خرید و فروش اعضا گفت: این موضوع را ما هم از رسانه‌ها شنیده‌ایم که البته امری آزاردهنده است. بر این موضوع ما اکنون برسر دو راهی قرار داریم؛ اینکه مانع خرید و فروش کلیه شویم که در این میان عده‌ای از بین می‌روند و یا اینکه اهدای عضو را ترویج کنیم.

۲۵ هزار نفر در انتظار پیوند کلیه

وی اظهار کرد: در حال حاضر حداقل ۲۵ هزار نفر در انتظار پیوند کلیه هستند. آیا می‌توان افرادی را که حاضرند هزینه کرده و جان خودشان را نجات دهند، محروم کرد؟ به نظر می‌رسد در این زمینه همچنان مجبوریم سکوت کنیم، چراکه در غیراینصورت برخی از هموطنان از بین می‌روند. از طرف دیگر از رسانه‌ها تقاضا داریم که در جهت ترویج اهدای عضو تلاش کنند.

به گفته وزیر بهداشت، متاسفانه هستند افرادی که به دلیل گذران زندگی مجبور به فروش برخی از اعضایشان می‌شوند و به همین دلیل است که پدیده خرید و فروش کلیه را شاهد هستیم. این در حالی است که در صورت ترویج فرهنگ اهدای عضو، امکانات لازم برای پیوند سریع بیماران وجود دارد.

وی تاکید کرد: این موضوع ناپسند است که خانواده‌ای بیماری داشته باشد اما هیچ کدام حاضر نشوند یک کلیه به وی اهدا کنند. در صورت ترویج فرهنگ اهدای عضو از مرگ مغزی و همچنین کمک سایر اعضای خانواده، می‌توان بساط خرید و فروش کلیه را جمع کرد. چراکه بحث پیوند کلیه با سایر پیوندها نظیر پیوند قلب و ریه متفاوت است. هرچند گاه و بیگاه این خبرها را می‌شنویم، اما متاسفانه کمتر شاهد فرهنگسازی برای ترویج اهدای عضو از سوی رسانه‌ها هستیم.

شاخص‌های اجتماعی موثر در سلامت در کشور از وضعیت خوبی برخوردار نیست

وی در بخش دیگر از سخنان خود بااشاره به نشست مشورتی بررسی مولفه‌های اجتماعی موثر در سلامت، گفت: شاخص‌های اجتماعی موثر در سلامت در کشور از وضعیت خوبی برخوردار نیست. دلیل این موضوع نیز آن است که همکاری‌های بین بخشی طی سال‌های گذشته خوب نبوده و نظارت بر قوانین نیز مطلوب نبوده است و در برخی موارد هم اصلا قانونی وجود نداشته است.

وی افزود: متاسفانه مشاهده می‌کنیم برخی از دستگاه‌ها که خود نیز متولی امر سلامت هستند و از بیماران حمایت مالی می‌کنند، خود در جهت ایجاد بیماری حرکت می‌کنند، به طوری که به عنوان مثال کارخانه دخانیات و فولاد دارند. علاوه بر این مساله غذا و سلامت روان نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. ایمنی جاده‌ها نیز موضوع مهمی است، بی‌توجهی به چنین مسائلی از یکسو به دلیل آن است که چندان کار تیمی را یاد نگرفته‌ایم و به آن اهمیت نمی‌دهیم و از طرف دیگر سلامت در همه سیاست‌ها لحاظ نمی‌شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: برهمین اساس نباید ادعا کنیم که مولفه‌های موثر بر سلامت از شاخص‌های خوبی برخوردارند، البته شرایط برخی کشورها نیز مشابه ما و برخی نیز بدتر از ما هستند. برخی دیگر از کشورها نیز قوانین بسایر خوبی در این زمینه دارند به طوری که همه طرح‌های ملی‌شان از پیوست سلامت برخوردار است.

هاشمی در این باره ادامه داد: البته در دولت یازدهم جلسات خوبی در این زمینه گذاشته شده و هماهنگی‌های خوبی در نوشتن تفاهم‌نامه‌ها و امضای آنها وجود دارد که امیدواریم در اجرا نیز شاهد همکاری‌های بین بخشی باشیم.

دستگاه نظارتی مناسبی در حوزه غذا نداریم

وی در ادامه صحبت‌هایش به شایعاتی که هرازچندگاهی در حوزه سلامت موادغذایی مطرح می‌شود اشاره کرد و گفت: در موضوع غذا شرایط به گونه‌ای است که هرازگاهی شایعه یا واقعیت می‌تواند باعث آزار مردم شود. البته دستگاه نظارتی مناسبی در حوزه غذا نداریم و عملکرد مناسبی را در بخش نظارت شاهد نیستیم.

وی با تاکید بر اینکه جرایم متخلفین باید سنگین‌تر شود و در مجلس قوانین محکم‌تری گذرانده شود ادامه داد: این در حالی است که در برخی موارد جرایم حدود ۵۰۰۰ تومان است که بیشتر به شوخی شبیه است تا اعمال مجازات. برهمین اساس به نظر می‌رسد شورای عالی امنیت ملی باید قوانینی وضع کند که هرکسی یا هر مجموعه‌ای مجاز به اظهارنظر در این زمینه نباشد.

وزیر بهداشت افزود: به عنوان مثال یک شایعه در حوزه آب می‌تواند یک شهر را به هم بریزد. برهمین اساس لازم است دولت، مجلس و همچنین دستگاه قضا و دیگر سیاست‌گذاران در این زمینه حمایت کنند تا قوانین بازدارنده‌تری وضع شود و در عین حال وزارت بهداشت، سازمان استاندارد و وزارت جهاد کشاورزی می‌توانند موضوع غذا را سامان دهند.

دامپزشکی باید درباره واردات گوشت بوفالو اظهارنظر کند

هاشمی در ادامه صحبت‌هایش در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره واردات گوشت بوفالو و ارائه مجوز آن از سوی سازمان دامپزشکی گفت: در این زمینه سازمان دامپزشکی باید اظهارنظر کند، چراکه موضوع گوشت مربوط به این سازمان است.

فقر؛ مهم‌ترین مولفه اجتماعی موثر بر سلامت

وی همچنین در ادامه صحبت‌هایش گفت: در حوزه مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت کمیته‌ای را مامور کردیم که در این حوزه تحقیق کند، این در حالی است که مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت بیشتر به سایر دستگاه‌ها مربوط می‌شود و به همین دلیل ما اطلاعات کافی در مورد آن نداریم، اما مسلم آن است که اگر بخواهیم عدالت در سلامت اتفاق بیفتد، باید به این مولفه‌ها توجه کنیم. مهم‌ترین مولفه اجتماعی موثر بر سلامت مولفه فقر است. برهمین اساس باید زندگی مردم سامان بهتری یابد، اقتصاد کشور رونق یافته و تورم همچنان که مهار شده، کاهش یابد. اینچنین اقدامات باید توسط دولت، مجلس و سایر سیاستگذاران حمایت شود.

وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت گفت: همانطور که در جلسه امروز عنوان شد، نقش وزیر مالی در امور سلامت مهم‌تر از وزیر بهداشت است. سلامت امری هزینه‌بر است که البته نباید با دیده هزینه‌بری به آن نگریسته شود. در صورتی می‌توانیم موفق شویم که همگان این هزینه را بپذیرند. به جای فرافکنی باید برای سلامت مردم هزینه کرد. نباید آدرس غلط داد. سلامت مردم در کنار امنیت مهم‌ترین موضوعی است که باید برای آن فکر شود. برهمین اساس لازم است در جهت جبران عقب‌ماندگی‌ها تلاش شود.

 
منبع: ایسنا

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false