ریابکوف: فکت‌شیت آمریکایی صحیح است | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
ریابکوف: فکت‌شیت آمریکایی صحیح است

معاون وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه صحت و سقم بیانیه مطبوعاتی منتشرشده از سوی آمریکا در مورد تفاهم لوزان را تأیید کرد، اما گفت برخی مسائل حل‌نشده، در این متن نادیده گرفته شده است.

به گزارش "چغادک نیوز"، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه گفت نمی‌تواند اظهارات مقامات آمریکایی در خصوص نحوه برداشته شدن تحریم‌های ایران را تائید کند.

به نوشته خبرگزاری تاس، وی این موضع را در پاسخ به سوالی در خصوص گفته واشنگتن مبنی بر مشروط بودن برداشته شدن تحریم‌ها به تائیدیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اتخاذ کرده است.

وی با ابراز تردید در خصوص نیاز به انتشار گزارش ویژه آژانس پیش از برداشته شدن تحریم‌ها، گفته است: «مطمئن نیستم که بتوانم تائید کنم این تفاهمی است که در نشست کلی با شرکت طرف ایرانی به دست آمد.»

در همین حال، خبرگزاری اینترفکس به نقل از آقای ریابکوف نوشته است که وی صحت بیانیه مطبوعاتی آمریکا (فکت شیت) در خصوص تفاهم لوزان را تائید کرده است.

وی در این خصوص گفته است: «چیزی که ایالات متحده به عنوان مرجع منتشر کرد، صحیح و خالی از انحراف است. این (متن) حاوی تفاهمی است که عینا بیانگر توافقی است که در لوزان به دست آمد، اما برخی موضوعات باقی‌مانده را نادیده گرفته است: ترتیب برداشته شدن تحریم‌ها و معیارهایی که باید رعایت شود، همین‌طور فعال‌کننده‌ها و ابزارهایی اجرایی مربوط به آن. هیچ‌یک از این موارد مورد اشاره قرار نگرفته است. این‌ها مواردی است که همچنان نیاز به هماهنگی دارد.»

هیأت‌های دیپلماتیک ایران و کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ پنجشنبه (۱۳ فروردین ماه) اعلام کردند به تفاهمی بر سر چارچوب توافق نهایی رسیده‌اند که قرار است زیربنای ادامه رایزنی‌ها تا ضرب‌الاجل خودخوانده ۳۰ ژوئن (۹ تیرماه) باشد.

بیانیه مشترکی که «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران و «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در لوزان قرائت کردند به مشخص کردن رئوس چارچوبی می‌پردازد که طرفین برای توافق نهایی به آن رسیده‌اند.

علاوه بر این، ایران و آمریکا همزمان سندهای جداگانه و متفاوتی منتشر کرده‌اند که به شرح جزئیاتی از مفاد مورد توافق طرفین می‌پردازد. محمد جواد ظریف سند طرف آمریکایی (فکت‌شیت) را رد کرده و آن را تلاش طرف آمریکایی برای مصادره به مطلوب تفاهم یاد شده خوانده است.

 
منبع: فارس

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false