×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۲۹ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
ایزدی: از ۲۸ تحریم فقط پنج تحریم قابل لغو است

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه طراحی مذاکرات تنها برای رسیدن به توافق است نه برداشته شدن تحریم‌ها، گفت: از ۲۸ تحریم آمریکا تنها پنج تحریم قابل لغو و تعلیق است.

به گزارش "چغادک نیوز"، عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه طراحی مذاکرات تنها برای رسیدن به توافق است نه برداشته شدن تحریم‌ها، گفت: از ۲۸ تحریم آمریکا تنها پنج تحریم قابل لغو و تعلیق است.

فؤاد ایزدی، عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در همایش «مذاکرات هسته‌ای لوزان از دیدگاه علوم سیاسی» با اشاره به طرح یکی از نمایندگان مجلس سنای آمریکا، اظهار کرد: بر اساس این طرح، سناتورهای آمریکایی برای تیم مذاکره‌کننده آمریکا تعیین تکلیف کردند و به آنها اعلام کردند که در دادن امتیاز، دستشان بسته است.

وی افزود: این طرح هفته آینده به صحن مجلس سنا می‌آید و اوباما نیز اعلام کرده که آن را وتو نخواهد کرد.

ایزدی با بیان اینکه در توافق ژنو هر جا صحبت از تحریم بود، یک قید هسته‌ای در کنار آن دیده می‌شد، گفت: از ۲۸ تحریمی که ما از سوی آمریکا داریم، فقط پنج تحریم قابل لغو و تعلیق است که این مشکل در توافقنامه ژنو نیز دیده می‌شد و در متن بیانیه لوزان نیز هر جا صحبت از تحریم شده است، این قید هسته‌ای وجود داشته است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: در نهایت از ۲۸ تحریم آمریکایی، فقط پنج تحریم قابل لغو است و ۲۳ تحریم دیگر سر جای خود خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه طرح «کورکر منندز» تائید می‌کند که آمریکایی‌ها قرار نیست تحریم‌های نفتی و بانکی را دست بزنند، تصریح کرد: تیم هسته‌ای باید این مورد را اصلاح کند و تحریم‌های اصلی را بردارد و اگر این اتفاق بیفتد، معنای برد ـ برد خواهد بود و اگر قرار باشد هم امتیاز بدهیم و هم تحریم‌ها باقی بماند، توافق، برد ـ باخت است.

ایزدی ادامه داد: در ماه جولای ۳۴۴ سناتور آمریکایی که ۸۰ درصد نمایندگان مجلس سنای آمریکا را تشکیل می‌دهند، اعلام کردند ما چیزی به نام تحریم هسته‌ای نداریم و طرح «منندز» نیز هفته آینده ممکن است تبدیل به قانون شود.

وی تصریح کرد: طرف آمریکایی باید بداند که تحریم‌های هسته‌ای به بهانه هسته‌ای ایجاد شده است و با هدف سیاسی، اعمال می‌شود و تحریم‌های تروریسم و حقوق بشر نیز همین‌طور بوده است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران افزود: دولتی که از حمله عربستان به یمن حمایت می‌کند، حق صحبت در حوزه تروریسم و حقوق بشر ندارد و هیچ اشکالی ندارد که تیم هسته‌ای ما به طرف آمریکایی بگوید که تنها به دلیل سیاسی، ما را تحریم کرده‌اید.

ایزدی با بیان اینکه در این مدت که از مذاکرات می‌گذرد، چرا ما شرایطی را داریم که رئیس‌جمهور و تیم هسته‌ای از لغو همه تحریم‌ها صحبت می‌کنند، گفت: در عمل این اتفاق نخواهد افتاد. به نظر من شاید درست نباشد طراحی مذاکرات ما تنها با هدف رسیدن به توافق است، نه برای برداشتن تحریم‌ها؛ یعنی اینکه ما سعی می‌کنیم تنها مذاکرات و توافق با شکست مواجه نشود.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه آمریکا در کمیسیون روابط خارجی سنای آمریکا، خاطر نشان کرد: جان کری با صراحت می‌گوید که ما با ایران مذاکراتی را انجام می‌دهیم و شما اگر خواستید، بعداً به توافق ایران رای بدهید.

وی ادامه داد: در واقع کنگره آمریکا نتیجه مذاکرات را تعیین می‌کند و بهتر است تیم هسته‌ای اعلام کند که آدم‌هایی که در طرف مقابل ما هستند، توانایی در ارائه امتیاز ندارند.

ایزدی با تاکید بر اینکه امروز نیاز به بازبینی طراحی مذاکرات داریم، گفت: تیم مذاکره‌کننده باید توجه بیشتری به اختیارات نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تائید توافقنامه‌های بین‌المللی داشته باشند.

 
منبع: نسیم

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false