پول‌هایی که در فدراسیون فوتبال غیب می‌شود | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
پول‌هایی که در فدراسیون فوتبال غیب می‌شود

درآمدهای میلیاردی و ناتوانی در تامین هزینه‌های اولیه تیم‌های پایه و ملی فوتبال، پارادوکسی را در اداره این تیم‌ها ایجاد کرده که بی‌راه نیست دلیل آن را در ضعف‌ها و ابهام‌های مدیریتی جست‌وجو کنیم.

به گزارش "چغادک نیوز"، درآمدهای میلیاردی و ناتوانی در تامین هزینه‌های اولیه تیم‌های پایه و ملی فوتبال، پارادوکسی را در مساله اداره این تیم‌ها ایجاد کرده که بی‌راه نیست دلیل آن را در ضعف‌ها و ابهام‌های مدیریتی جست‌وجو کنیم. اگرچه هزینه‌ای که در تیم‌های ملی فوتبال ایران انجام می‌شود، در قیاس با کشورهای اروپایی که حتی آسیایی‌ها چندان زیاد نیست و بعضا به مراتب هم کمتر است اما مدیریت توام با ضعف در تخصیص اعتبار هرچقدر اندک و کم‌توجهی به تیم‌های پایه، پایه‌های فوتبال ملی ایران را لرزان می‌کند.

در شرایطی که سازمان لیگ متاثر از سیاستگذاری‌های کلان فدراسیون، هزینه‌کرد باشگاه‌ها برای ساخت و تجهیز آکادمی، تشکیل تیم‌های پایه و توجه ویژه به آنها را الزامی اعلام می‌کند، خود فدراسیون ظاهرا رغبت چندانی به این مهم ندارد. یک نمونه آن می‌تواند لغو پی‌درپی اردوهای تدارکاتی خارجی و بسنده کردن به برنامه‌های از پیش تنظیم شده باشد؛ یک نمونه دیگر امکانات نسبتا ضعیف در تمرینات داخلی از جمله زمین‌های بی‌کیفیت، ناهموار و آسیب‌زا در کمپ تیم‌های ملی، البسه و… است، یک نمونه بدون ‌قرارداد بودن و حتی مشخص نبودن مبلغ توافقی اعضای کادر فنی تیم‌های جوانان، نوجوانان و… است. در آخر هم اینکه مربیان این تیم‌ها که شغل دیگری ندارند و بعضا به‌خاطر این کار شغل قبلی را از دست داده‌اند، پس از حدود ۵ ماه فعالیت حتی یک‌ریال دریافت نکرده‌اند.

اسفبار است وقتی می‌شنویم مربی‌ای که با بیش از ۴۰ سال سن، از ۹۰۰ هزار تومان حقوق معلمی هم گذشته و کارش را به اجبار به خاطر تیم‌ملی رها کرده و برای تیم‌ملی استعدادیابی می‌کند اما ۶ ماه است حقوقی دریافت نکرده و با قرض و بدهی عید را گذراند. اینها در شرایطی است که روز ۲۹ فروردین، یک‌ماه می‌شود که تمام توجه فدراسیون به توافق و قرارداد با کارلوس کی‌روش است و اتفاقا در آنجا هم سرمربی تیم‌ملی از وضع امکانات همچنان ناراضی است.

بی‌شک هیچ‌کدام در شأن تیم‌های ملی ایران نیست و این سوال در اذهان عمومی شکل می‌گیرد که پس درآمد فدراسیون فوتبال از کجاست؟ آیا از فیفا پولی نمی‌گیرد؟ آیا سهمی از AFC به‌خاطر حضور در بازی‌های بین‌المللی دریافت نمی‌کند؟ آیا سازمان لیگ درصدی را از تبلیغات و مسابقات باشگاهی به این نهاد نمی‌دهد؟ آیا بودجه‌ای از وزارت ورزش و جوانان نمی‌گیرد؟ اسپانسر ندارد؟ تکلیف درآمد از شرکت‌های حامی چون فناپ چه شد؟ پول حق پخش تلویزیونی را نمی‌گیرد؟ کمیته اقتصادی و بازاریابی چه می‌کند! گاهی اوقات صحبت‌ از تحریم‌ها به میان می‌آید اما پرواضح است که تحریم‌ها فقط می‌تواند دریافت مطالبات از فیفا را از موارد فوق تحت‌الشعاع قرار دهد که البته بخش عمده‌ای از آن هم در قالب پرداخت قرارداد کی‌روش، دریافت شده است.

همه این سوالات و ابهام‌ها در حالی وجود دارد که بعضا شنیده می‌شود فدراسیون در پرداخت حقوق کارمندانش (که تعدادشان بیش از ۱۰۰ نفر است) مانده و در انجام جزئی‌ترین هزینه‌های لازم در تامین امکانات تیم‌های ملی کوتاهی می‌کند. اگرچه نحوه درآمدزایی و رقم پول‌های دریافتی فدراسیون مشخص نیست اما مهم‌تر از هزینه‌کرد فدراسیون است که مورد سوال است.

× فرهاد بهارفر (تحلیلگر روزنامه وطن امروز)

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false