جزییات واردات گوشت بوفالو به ایران | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
جزییات واردات گوشت بوفالو به ایران

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به واردات گوشت بوفالو به کشور گفت: این محصول اواخر سال گذشته به مقدار خیلی ناچیز در حدود ۸۰۰ تن از هند و فقط برای تولید فرآورده های گوشتی وارد شده است.

به گزارش "چغادک نیوز"، مهدی خلج رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه گوشت بوفالو فقط برای مصارف کارخانجات تولید سوسیس و کالباس استفاده می شود افزود: تا پایان سال گذشته هیچ مجوزی برای واردات گوشت بوفالو صادر نشد ، در پایان سال گذشته ستاد تنظیم بازار بر اساس ارزیابی ها و نیاز سنجی کشور برای واردات بسیار محدود گوشت بوفالو از هندوستان مجوز داد.

وی گفت:‌ سازمان دامپزشکی کشور پس از اعلام مجوز ستاد تنظیم بازار برای واردات گوشت بوفالو از هندوستان الزامات مورد نظر بهداشتی و سلامت و ارزیابی مخاطرات بهداشتی و سلامت دام را تنظیم و به این کشور ارسال کرد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: در پی ارسال دستور العمل الزامات بهداشتی از سوی جمهوری اسلامی ایران ، چندین جلسه کمیته علمی با حضور متخصصان کشورمان در هندوستان برگزار شد و مسئله بهداشت و سلامت این گوشتها با حساسیت بیشتری پیگیری شد.

خلج در پاسخ به ادعای برخی مبنی بر آلودگی بوفالوهای هندی گفت: برخی اعلام کرده بودند که هند با مخاطرات بهداشتی و سلامت دام روبروست و نباید واردات انجام شود اما باید بگویم که کشور هند از گروه کشورهایی است که در سایت سازمان جهانی بهداشت دام درگروه درجه یک و در ردیف استرالیا ، نروژ و برزیل قرار دارد بنابراین از این منظر یکی از بهترین کشورهاست .

وی افزود: گوشت بوفالوی هندی به لحاظ وجود انگل سارکو سیست نیز بررسی شده است این انگل در دام های کشور خودمان نیز دیده می شد و بر اساس اظهار نظر تمام متخصصان بهداشت غذایی این انگل مخاطره ای برای انسان ندارد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: این اظهارات غیر تخصصی است و به علت آشنا نبودن این افراد درباره بیماری هاست.

خلج تاکید کرد: ‌سازمان دامپزشکی سلامت و بهداشت گوشت بوفالوی هندی را با حساسیت بیشتری بررسی می کند و علاوه بر نظارت های دقیق، کارشناسان این سازمان نیز در هندوستان حضور دارند و با نظارت و تایید آنها مجوز بهداشتی صادر می شود.

وی گفت: گوشت بوفالو یا همان گاومیش در فرآوردهای گوشتی حرارت دیده مصرف می شود.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: واردات و مصرف گوشت بوفالو سابقه ای ۳۰ ساله دارد و تاکنون نیز با مجوز و نظارت سازمان دامپزشکی انجام شده است.

خلج گفت: گوشت بوفالو از بعد تغذیه ای کیفیت بالاتری در مقایسه با گوشت گاو دارد و حتی در داخل نیز پرورش داده می شود و در کشتارگاهها ذبح و با نظارت بهداشتی سازمان دامپزشکی در فروشگاهها توزیع و عرضه می شود.

وی یادآور شد: سازمان دامپزشکی کشور امانت دار موازین سلامت و بهداشت در سطح ملی و بین المللی است بنابراین فرآورده هایی که وارد و یا صادر می شود با تایید این سازمان است .

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت:‌ سال گذشته سال عطف توجه این سازمان به برخورد منطقی و سختگیرانه برای اعمال موازین بهداشتی برای واردات مواد خوراکی و همچنین اعمال موازین سختگیرانه برای صادرات محصولات بوده است.

خلج افزود:‌ باور ما این است که اگر بخواهیم بخش صادرات غیر نفتی رونق گیرد باید به گونه ای عمل کنیم که بازارهای جهانی به کالای ما اعتماد کنند و سلامت مصرف کنندگان را تامین کنیم .

وی گفت: در ۹ ماه ابتدای سال گذشته سازمان دامپزشکی کشور بیش از ۲۲ هزار مورد مجوز بهداشتی برای صادرات کالاها و محصولات خام دامی صادر کرده است .

 
منبع: تسنیم

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false