×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
چند درصد دنیا با "سل" دست به گریبانند؟

برآوردها نشان می‌دهد که موارد سل فعال و مقاوم به دارو، در سال‌های اخیر افزایش یافته است به طوری که در حال حاضر حدود ۵۵ تا ۶۰ میلیون نفر به سل فعال دچار شده‌اند.

به گزارش "چغادک نیوز"،به نقل از تسنیم، احمد سراوانی استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: درصد بالایی از جمعیت جهان یعنی حدود یک سوم مردم دنیا به میکروب سل آلوده هستند که درصد قابل ملاحظه‌ای از آن‌ها دچار موارد فعال بیماری هستند.

وی تأکید کرد: برآوردها نشان می‌دهند که موارد سل فعال و مقاوم به دارو، در سال‌های اخیر افزایش یافته به طوری که در حال حاضر حدود ۵۵ تا ۶۰ میلیون نفر به سل فعال دچار شده‌اند.

سراوانی یادآور شد: الگوهای نادرست زندگی و تغییر ماهیت بیماری‌های مزمن و غیرواگیر از جمله دلایل گسترش موارد سل فعال و مقاوم به دارو بوده است.

وی با اشاره به اینکه مصرف نادرست داروها به ویژه آنتی‌بیوتیک‌ها نیز در افزایش موارد سل مقاوم به دارو نقش داشته است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر شاهد هستیم که بسیاری از موارد درمان بیماری سل با شکست مواجه می‌شود که این موضوع ناشی از پیشرفت بیماری و کاهش اثربخشی داروهایی نظیر آنتی‌بیوتیک‌ها است.

سراوانی گفت: البته نباید اقدامات بهداشتی و درمانی بسیار خوبی را که موجب کنترل بیماری سل در اغلب مناطق جهان شده و از شمار مرگ و میر کلی این بیماری کاسته است را نادیده گرفت.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false