×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۳۱ شهریور - ۱۴۰۰  
false
true
خودروهایی که ارزان نمی‌شوند

چند سالی بود که قیمت خودرو تخت گاز بالا می رفت، افزایش قیمتی که بخشی از آن تحریم‌ها عنوان می‌شد اما ظاهرا زمرمه‌های توافق هم غول قیمت‌ها را قلقلک نمی‌هد.

به گزارش "چغادک نیوز"، ، نزدیک به سه سال است که قیمت‌گذاری خودرو شاید به یکی از مهم‌ترین اخبار اقتصادی تبدیل شده، موضوعی که هر بار نا امیدی مردم برای حضور در بازار خودرو را بیشتر می کند.

در واقع در عرصه قیمت‌گذاری و فروش این محصول نسبتا ضروری به ثبات مناسب و در خور مصرف‌کننده ایرانی نرسیده‌ایم به گونه‌ای که بازار خودرو همواره با چالش‌هایی مواجه بوده است.

حتی با گذری به سال ۹۱ متوجه می‌شویم قیمت خودرو در این سال میانگین ۳۰ درصد رشد داشته است که خود به نوعی رکوردی در این عرصه محسوب می‌شود.

بر این اساس؛ مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده سبب شد خودروسازان قیمت محصولات خود را یک درصد افزایش دهند به گونه‌ای که محصولات گروه خودروسازی ایران خودرو و سایپا به صورت میانگین ۳۰۰ هزار تومان با افزایش مواجه شد.

در این میان در روزهایی که مشتریان در صف خودرو، گوش‌هایشان را برای شنیدن کاهش قیمت تیز کرده بودند اما خودروسازها ساز افزایش قیمت را کوک کرده‌اند به گونه ای که طبق گفته شیوا رئیس شورای رقابت خودروسازان درخواستی را مبنی بر افزایش قیمت خودرو البته بدون ذکر درصد افزایش به این شورا ارائه داده‌اند.

این در حالیست که سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس هفته گذشته طی گفتگویی اعلام کرده بود که در جلسه مجلس با مدیران عامل دو گروه خودروسازی سایپا و ایران خودرو مقرر شد قیمت خودرو طی سال جاری افزایش نیابد.

بر این اساس؛ غلامحسین قاسمیان رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل تهران می‌گوید: هم اکنون عرضه به اندازه کافی در بازار وجود دارد ولی همچون سال گذشته و حتی اواخر سال که طبق سنت همواره بازار با افزایش تقاضا مواجه می‌شد هنوز مشتری تمایلی به حضور در بازار خودرو ندارد.

وی ادامه می دهد: افزایش قیمت نسبی در محصولات خودرو صورت گرفته ولی تقاضایی وجود ندارد.

از طرفی محسن صالحی نیا در سال گذشته در واکنش به احتمال افزایش قیمت خودرو برای سال ۹۴، این موضوع را بعید دانست.

البته در این میان برخی از کارشناسان بر این باورند رشد هزینه‌های دولتی و غیردولتی در صنعت خودرو همچون  افزایش نرخ کارگر، قیمت مواد اولیه، تعرفه گمرکی و تاثیر پس لرزه‌های روانی لغو تحریم‌ها قیمت تمام شده تولید خودروهای داخلی را به دنبال خواهد داشت.

بر این اساس؛ آنچه که در این میان ضروری به نظر می‌رسد شفاف سازی این مسئله است که خودروسازان در پی کسب چند درصد سود هستند.

و از طرفی بر خلاف نظر تولیدکنندگان نرخ ارز امسال تا حدودی با کاهش نیز مواجه بوده و شورای رقابت نیز هنوز هیچ نرخ جدیدی را برای محصولات خودرو اعلام نکرده است.

 چند سالی می شود که قیمت خودرو تخت گاز بالا می رود و آرزوی کاهش قیمت‌ها به یک رویا تبدیل شده اما امیدواریم حداقل سیر صعودی قیمت‌ها با دنده سنگین انجام شود.
 

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false