×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
نصرالله: قدرت ایران باعث حصول توافق هسته‌ای شد

دبیر کل حزب الله لبنان در مصاحبه‌ای گفت که قدرت ایران باعث حاصل شدن توافق هسته‌ای تهران با غرب شد.

به گزارش "چغادک نیوز"، "سید حسن نصرالله" دبیر کل حزب الله لبنان درباره تفاهم هسته‌ای درباره برنامه هسته‌ای گفت تا کنون سخنی درباره توافق نهایی در زمینه برنامه هسته‌ای ایران حاصل نشده و در اینجا رصد واکنش اسرائیل کفایت می‌کند در واقع خشم عربستان و اسرائیل اهمیت این توافق را نشان می‌دهد و تجربه مذاکره در این باره باید مورد مطالعه قرار گرفته شود و ملت‌ها از آن درس و عبرت بگیرند.

وی افزود: این توافق در صورتی که نهایی شود شبح جنگ منطقه‌ای را دور خواهد کرد و یکی از مهمترین چیزی که در این توافق حاصل شد این است که زمانی که ایران به مذاکره نشست گفته شد که اوضاع منطقه‌ای به موضوع هسته‌ای مرتبط می‌شود اما در مذاکرات هیچ چیزی به جز موضوع هسته‌ای مورد مذاکره قرار نگرفت این در حالی است که آمریکایی‌ها اصرار داشتند که موضوعات دیگری نیز در این مذاکرات گنجانده شود.

سید حسن نصرالله گفت: عامل نخستی که به حصول این توافق منتهی شد قدرت ایران بوده است و ایران در هیچ یک از موضوعات منطقه کوتاه نیامده چون اصلا درباره آنها مذاکره نکرده است.

دبیر کل حزب الله لبنان گفت: توافق هسته‌ای قدرت ایران و نقش این کشور در منطقه را تقویت می‌کند و به فشار بر همپیمانانش در منطقه منتهی نخواهد شد.

"محمدجواد ظریف" و "فدریکا موگرینی" پنجشنبه‌شب در کنفرانس خبری از حصول تفاهم سیاسی میان ایران و غرب درباره برنامه هسته‌ای تهران خبر دادند.

بر اساس راه‌حل به دست آمده، دوره زمانی برنامه جامع اقدام مشترک در خصوص برنامه غنی‌سازی ایران ۱۰ ساله خواهد بود. در طول این مدت، تعداد بیش از ۵۰۰۰ ماشین سانتریفیوژ در نظنز به تولید مواد غنی‌شده در سطح ۳٫۶۷ درصد ادامه خواهند داد و تأسیسات هسته‌ای فردو به مرکز تحقیقات هسته‌ای و فیزیک پیشرفته تبدیل خواهد شد و بیش از ۱۰۰۰ ماشین سانتریفیوژ و تمامی زیرساخت آنها در فردو حفظ و نگهداری خواهند شد.

راکتور تحقیقاتی اراک آب سنگین باقی خواهد ماند و با انجام بازطراحی ارتقا یافته و روزآمد خواهد شد و در بازطراحی راکتور ضمن کاهش میزان تولیدی پلوتونیوم، کارآیی راکتور اراک به‌میزان قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد.

براساس راه‌حل‌های به دست آمده، پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک، تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت لغو خواهد شد و همه تحریم‌های اقتصادی و مالی چندجانبه اروپا و یک‌جانبه آمریکا از جمله تحریم‌های مالی، بانکی، بیمه، سرمایه گذاری و تمامی خدمات مرتبط با آنها در حوزه‌های مختلف از جمله نفت، گاز، پتروشیمی و خودرو سازی فوراً لغو خواهند شد.

در چارچوب راه‌حل‌های به دست آمده؛ برای بازگشت پذیری متقابل تعهدات مندرج در برنامه جامع اقدام مشترک در صورت نقض تعهدات از سوی هریک از طرفها سازوکار لازم پیش‌بینی شده است.

 
منبع: تسنیم

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false