اسرائیل به دنبال طرح نظارت بر مذاکرات در کنگره | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
اسرائیل به دنبال طرح نظارت بر مذاکرات در کنگره

یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی تاکید کرد که تل‌آویو تلاش می‌کند تا کنگره آمریکا را برای تصویب طرح نظارت این نهاد بر توافق هسته‌ای احتمالی با ایران، ترغیب کند.

به گزارش "چغادک نیوز"، یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی تاکید کرد که تل‌آویو به دنبال ترغیب کنگره آمریکا برای تصویب طرح پیشنهادی کورکر-منندز درباره نظارت این نهاد قانونگذاری بر هرگونه توافق احتمالی با ایران است.

«لایحه ۲۰۱۵ بازبینی توافق هسته‌ای ایران» با پشتیبانی سناتور «باب کورکر» و «رابرت منندز»، رئیس‌جمهور آمریکا را موظف می‌کند، متن هرگونه توافق هسته‌ای با ایران را قبل از تأیید در اختیار کنگره قرار دهد و همچنین دولت آمریکا را به مدت ۶۰ روز از تعلیق تحریم‌های کنگره علیه ایران منع می‌کند.

در حالی که کاخ سفید با هشدار درباره تصویب چنین لایحه‌ای در سنا و کنگره، تهدید به وتوی آن کرده، روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی نوشت که «اسرائیل به دنبال ترغیب کنگره برای تصویب لایحه برای ایجاد مانع در برابر توافق ایران است».

سناتور «باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنا روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه «فاکس‌نیوز» تصریح کرد که حمایت ۶۴ تا ۶۵ سناتور آمریکایی از لایحه نظارت کنگره بر هرگونه توافق نهایی هسته‌ای با ایران را به دست آورده و تنها به دو رأی دیگر نیاز دارد تا حق وتوی اوباما را در این لایحه سلب کند.

در این گزارش به نقل از یک مقام ارشد این رژیم آمده است: «اسرائیل در تلاش برای مانع شدن از توافق بین‌المللی هسته‌ای با ایران طی هفته‌های آتی یا حداقل تعدیل مفاد توافق، دو مسیر حمله را در پیش خواهد گرفت».

در ادامه این گزارش درباره اقدامات آتی این رژیم می‌خوانیم: «ابتدائا برای تصویب لایحه(کورکر-منندز) در کنگره لابی خواهد کرد تا تصویب توافق جامع با ایران را بسیار سخت و یا حتی غیرممکن کند و در همان زمان به فشار بر کاخ سفید برای "ایجاد شرایط بهتری" که اسرائیل  می‌گوید باید در مفاد توافق باشد، ادامه خواهد داد».

در ادامه گزارش هم آمده است: «اسرائیل تا حد امکان به دنبال اقناع هر تعداد بیشتر از قانونگذاران کنگره و سناتورها برای حمایت از لایحه پیشنهادی باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی است».

این مقام صهیونیست خبر داد که تل‌آویو «به دنبال ترغیب قانونگذاران و سناتورهای آمریکایی برای طرح کردن  بندی در توافق با ایران است که توافق هسته‌ای احتمالی به عنوان معاهده بین‌المللی درنظر گرفته شود.یک معاهده بین‌اللمللی که آمریکا آن را امضا کرده باید برای اجرایی شدن به تصویب سنا و کنگره برسد».

این مقام ارشد صهیونیست با رد اینکه لابی در کنگره درباره مذاکرات هسته‌ای ایران سبب آسیب زدن به «توانایی تاثیرگذاری بر کاخ سفید» می‌شود، گفت:‌ «هیچ تناقضی بین تلاش برای مانع شدن از توافق و تلاش برای بهبود دادن آن وجود ندارد».

باب کورکر روز یکشنبه گفت اگر تنها ۲ یا ۳ نماینده دیگر کنگره از طرح نظارت بر توافق حمایت کنند، اوباما امکان وتوی آن را از دست می‌دهد. بر اساس قوانین آمریکا، در صورتی که طرحی با بیش از دو سوم آرا در کنگره به تصویب برسد، رئیس‌جمهور امکان وتوی آن را ندارد. تصویب این طرح، اجرای توافق هسته‌ای را دستکم به مدت دو ماه به تعویق می‌اندازد، امری که بر خلاف تعهدات آمریکا در توافق خواهد بود.

 
منبع: فارس

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false