«قرارگاه رمضان» تصور تجاوز را از داعش گرفت | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
«قرارگاه رمضان» تصور تجاوز را از داعش گرفت

«شرایط جنگی برای مرزداران تمامی ندارد.» این سخن امیرعلی حاجیلو جانشین فرمانده قرارگاه منطقه‌ای غرب نیروی زمینی ارتش است که در بازدید اخیرمان از مناطق عملیاتی کرمانشاه و ایلام، دقایقی با وی همکلام شدیم.

به گزارش "چغادک نیوز"، امیر حاجیلو که خود سابقه حضور در جبهه‌های جنگ را دارد، اکنون در کسوت یک مرزدار همچنان شرایط جنگی را برای خود محفوظ داشته و در گفت‌و‌گو با ما از حضور موثر یگان‌های ارتش در مرزهای کشورمان هنگام شیطنت‌ داعش سخن گفت که این بخش از سخنان او نکات جالبی دارد که با هم می‌خوانیم.

حضرت امام اعتقاد خاصی به بقای ارتش پس از استقرار نظام اسلامی داشتند، اعتماد ایشان به ارتش از کجا نشأت می‌گرفت؟

حضرت امام(ره) از قبل انقلاب واقف بودند که پیکره ارتش دل در گرو اسلام و رهبری ایشان دارد. در تاریخ می‌بینیم از سال ۱۳۳۷ که شهید قرنی در اداره اطلاعات ارتش دوران طاغوت بود، ارتباط زیادی با روحانیونی چون مرحوم طالقانی، آیت‌الله میلانی و … برقرار می‌کند و با شروع نهضت اسلامی امام خمینی نیز هسته‌های مقاومت در بدنه ارتش شکل می‌گیرد. آن زمان که مبارزات انقلابی اوج گرفته بود، خبرنگاری از حضرت امام می‌پرسد نگران نیستید ارتش مقابل شما بایستد، ایشان هم پاسخ می‌دهند خیر ما از بابت ارتش نگرانی نداریم. تاریخ هم گواهی می‌دهد که چطور به فرمان ایشان، نظامی‌ها گروه گروه پادگان‌ها را ترک کردند و به صف انقلابیون ‌پیوستند. بعد از انقلاب گروه‌های چپ به دنبال تجزیه ارتش بودند که امام خمینی با آن مخالفت کرده و ۲۹ فروردین را به عنوان روز ارتش اعلام کردند.

غرب کشور که محور گفت‌و‌گوی ماست، آماری از حضور یگان‌های ارتش در اوایل انقلاب وجود دارد؟

در این منطقه ارتش از ۲۱ فروردین ۵۸ وارد عمل شد تا به حفظ امنیت و استقرار نظام اسلامی کمک کند. ارتشی‌ها در آن زمان در قالب لشکر ۸۱ زرهی و در مناطقی چون سنجابی، دشت ذهاب، جوانرود، کامیاران، پاوه و… حضور یافتند. ما قبل از انقلاب در همین منطقه غرب ۲۰۰ شهید دادیم که میزان جدیت ارتش در مقابله با عناصر ضدانقلاب را نشان می‌دهد. همین اقدامات انقلابی ارتش بود که باعث ایجاد کینه ضد انقلاب شد و آنها با ترور شهید قرنی در دوم اردیبهشت ۵۸ میزان کینه و عداوت خود را از ارتشیان نشان دادند.

صرف نظر از حضور ارتش در دوران دفاع مقدس که قاعدتا موارد متعدد و گسترده‌ای را شامل می‌شود، بعد از اتمام جنگ،‌ مأموریت شما در مناطق غربی کشور چه مواردی را شامل می‌شود؟

بعد از جنگ ماموریت ما خاتمه نیافت. اصولا نظامیانی که در مناطق مرزی حضور دارند باید همیشه خود را در شرایط جنگی بدانند و در آمادگی کامل باشند. غرب همواره شرایط ویژه‌ای دارد، چراکه این منطقه مسیر سهل‌الوصولی به مرکز کشور به شمار می‌رود. بنابراین بعد از جنگ مأموریت ما شکلش تغییر کرد و این بار باید از طول مرزی ۶۰۰ کیلومتری حراست می‌کردیم. در قالب همین مأموریت نیز نیروی زمینی ارتش در منطقه غرب تاکنون توانسته‌ است ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از اتباع بیگانه و گروهک‌ها را دستگیر کند. ۴ الی ۵ هزار قبضه اسلحه غیرمجاز نیز از قاچاقچیان کشف و ضبط شده که تصور کنید این تعداد اسلحه اگر وارد کشور می‌شد چه مشکلاتی را می‌توانست به وجود بیاورد.

اخیراً که کشور همسایه ما عراق با مشکل هجوم داعش مواجه شده است، شرایط مرزهای غربی کشور چگونه بود و ارتش چه اقداماتی را انجام داد؟

از ۲۳ خرداد سال جاری عنوان شد تهدید داعش جدی است و باید اقدامات مناسبی برای جلوگیری از هرگونه خطر احتمالی انجام شود. با ابلاغ دستورات لازم واحدهای ارتش ظرف ۴۸ ساعت تمام عملیات‌های شناسایی، جابه‌جایی و حضور یگان‌های خود را در مرزها به انجام رساندند. آن زمان به دلیل برخی از شایعاتی که به وجود آمده بود، ما حتی شاهد مهاجرت تعدادی از مردم مرزنشین بودیم که با حضور پرقدرت واحدهای ارتش، احساس اطمینان و امنیت به این عزیزان داده شد و همگی به محل زندگی‌شان بازگشتند. در همین راستا قرارگاه عملیاتی رمضان را تشکیل دادیم که این قرارگاه با نیروهای اعزامی تقویت شد و حتی به ارتش عراق در آن سوی مرزها قول مساعد همکاری از حیث مشاوره‌های نرم افزاری داده شد و دیداری نیز با نظامیان ارشد عراقی صورت گرفت.

واکنش نیروهای خودی، سربازان یا افسران ارتشی که احتمال درگیری با دشمن را می‌دادند چه بود؟

اتفاقا این نکته از خاطرات به یادماندنی است که در ذهنم ماندگار شده است. ماموریت اصلی ما در ماجرای اخیر حضور همه جانبه و پیشگیرانه از هرگونه خطر احتمالی بود، اما یگان‌های حاضر در مرز که متوجه جنایات داعش بودند، به ما فشار می‌آوردند که بالاخره چه زمانی باید به آن طرف برویم و داعش را بکوبیم. برای خود من جالب بود سربازی که سال‌ها از دوران جنگ فاصله دارد، با همان روحیه رزمندگان دفاع مقدس و با شجاعتی مثال زدنی برای یورش به دشمن لحظه شماری می‌کرد. داعش هم با درک چنین آمادگی و روحیه‌ای از سوی نیروهای نظامی کشورمان بود که جرئت نکرد هرگز از فاصله ۴۰ کیلومتری مرزهای ما جلوتر بیاید.

منبع : روزنامه جوان

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false