جان کری: در صورت بدقولی ایران، تحریم‌ها فوراً بازمی‌گردد/تحریم‌ها تدریجاً برداشته می‌شود | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
جان کری: در صورت بدقولی ایران، تحریم‌ها فوراً بازمی‌گردد/تحریم‌ها تدریجاً برداشته می‌شود

جان کری می‌گوید که اگر پارامترهای مورد توافق لوزان اجرایی شود، برای جهان اطمینان حاصل می‌شود که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند.

به گزارش "چغادک نیوز"، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا پس از اتمام گفت‌وگوهای فشرده لوزان به میان خبرنگاران آمد و گفت که «اگر پارامترهای مورد توافق لوزان اجرایی شود، برای جهان اطمینان حاصل می‌شود که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند.»

وی در ادامه افزود: اوباما البته این درک را داشت که بهترین راه برای بازداشتن ایران از ساخت سلاح هسته‌ای، دیپلماسی است.

کری در ادامه به روند بررسی پرونده هسته‌ای ایران در سال‌های گذشته پرداخت و ضمن «تاریخی» خواندن توافق امروز گفت: «از همان سال‌هایی که در کنگره بودم، با مسئله هسته‌ای ایران درگیر بودم و در این ۴ سال هم از نزدیک با این پرونده درگیر شدم.»

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا، برآیند مذاکرات لوزان را پارامتر خواند و گفت که کارشناسان از هفته آینده، کار خود را برای نهایی کردن این پارامترها، آغاز خواهند کرد.

جان کری یک سری عدد هم از توافق امروز ارائه داد و گفت که بر اساس پارامترها مورد توافق در لوزان، تعداد سانتریفیوژهای این کشور تا دو سوم کاهش می‌یابد و این کاهش تا ۱۰ سال ادامه می‌یابد.

وی گفت که تحت این توافق حجم اورانیوم غنی شده ایران برای مدت ۱۵ سا تا ۹۸ درصد کاهش می‌یابد.

زمان لازم برای ساخت بمب اتم که از آن با نام «زمان گریز» یاد می‌شود، محور بعدی صحبت‌های کری بود که به گفته وی این زمان پس از اجرایی شدن توافق لوزان، زمان گریز از ۲ تا ۳ ماه امروزی به یکسال می رسد.

وی به دوره اجرای این پارامترها هم اشاره کرد و گفت که برخی پارامترها دوره زمانی اجرای ۱۰ ساله و برخی دوره اجرایی ۱۵ ساله دارند.

جزئیات غنی‌سازی که موردی بسیار حساس در این مذاکرات بوده هم در خلال سخنان کری گنجانده شده بود؛ وی گفت که نطنز تنها مکان غنی‌سازی در ایران خواهد بود و البته ذخائر اورانیوم آن کاهش خواهد یافت و اورانیوم موجود در آن فقط کاربردی صلح‌آمیز خواهد داشت.

مجتمع غنی‌سازی فردو بحث مهم بعدی بود، کری گفت که غنی‌سازی در این سایت متوقف می‌شود و فردو فقط یک مرکز تحقیقاتی خواهد بود.

جان کری توافق امروز را توافقی خوب خواند؛ وی گفت که بر اساس این توافق خوب، تحریم‌ها به صورت مرحله به مرحله و در قبال عمل کردن ایران به تعهداتش برداشته خواهد شد و به محض تخطی ایران از این تعهدات، تحریم‌ها فوراً بازخواهد گشت.

کری در پایان گفت که هنوز جزئیاتی باقی ماده و مسائلی هست که باید حل شود؛ از آن جمله می‌توان به برنامه موشکی ایران و بحث زمان‌بندی اجرای توافق امروز خواهد بود.

منبع: دانا

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false