تبدیل ایران به قطب گردشگری حلال | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
تبدیل ایران به قطب گردشگری حلال

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: باید به اماکن مذهبی همچون مشهد، قم و شیراز و ۳ هزار بقعه متبرک رسیدگی بیشتری شود تا بتوان ایران را به قطب گردشگری حلال تبدیل کرد.

به گزارش "چغادک نیوز"، ، مسعود سلطانی‌فر عصر امروز در جمع خبرنگاران تعداد گردشگران خارجی را در سال ۹۲، رقمی معادل ۴٫۷ میلیون نفر و درآمد حاصل از این تعداد گردشگر را ۶ تا ۶٫۵ میلیارد دلار اعلام کرد و اظهار داشت: تاکنون آماری از سال ۹۳ برآورد نشده است اما به طور قطع در سال ۹۳ بحث گردشگر به دلایلی همچون شرایط امن کشور، مردم فرهنگ‌دوست و مهمان‌نواز، توسعه یافته و به نحو قابل توجهی افزایش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه عمده درآمد حاصل از گردشگری از گردشگری خارجی حاصل می‌شود، خاطرنشان کرد: گردشگری داخلی هر ساله در کشور در چند موج خاص مقطعی با تعداد قابل توجه گردشگر رو به رو است که نوروز به عنوان موج قابل توجه قلمداد می‌شود و به طور کلی گردشگری داخلی در دو بخش پرحجم ۱۰۰ تا ۱۱۰ روز و کم حجم ۲۰ تا ۶۰ روزه، پذیرای میلیون‌ها گردشگر داخلی در کشور است.

*مقصد نیمی از گردشگران خارجی اماکن مذهبی است

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه گردشگری خارجی روز به روز در حال بهبود است و مقصد ۵۰ درصد گردشگران را اماکن مذهبی و زیارتی تشکیل می‌دهد، از توانایی ایران برای تبدیل شدن به قطب گردشگری حلال تاکید کرد و افزود: باید به اماکن مذهبی همچون مشهد، قم و شیراز و ۳ هزار بقعه متبرک رسیدگی بیشتری شود تا بتوان ایران را به قطب گردشگری حلال تبدیل کرد.

وی تصریح کرد: در نظر داریم با جذب گردشگر از ۵۷ کشور مسلمان و همچنین کشورهای شیعه از سراسر جهان، با تبدیل ایران به قطب گردشگری حلال، در سال ۹۴ و ۹۵ خیز بلندی در زمینه گردشگری برداریم.

*لزوم توجه به یادمان دفاع مقدس به عنوان ظرفیت‌های گردشگری

سلطانی‌فر مراکز مذهبی و یادمان‌های دفاع مقدس را از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری خواند و اظهار کرد: در بحث گردشگری، دفاع مقدس به عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگری داخل کشور محسوب می‌شود که مورد توجه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز قرار دارند.

وی در ادامه بیان کرد: در سال گذشته مراسم راهیان نور را به عنوان میراث ناملموس ثبت ملی کردیم و یادمان‌های شلمچه، طلائیه و چذابه نیز به عنوان یادمان‌های دفاع مقدس ثبت ملی شدند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در ادامه به استقبال روزافزون از حرکت راهیان نور در کشور اشاره کرد و گفت: یکی از نعمت‌هایی که خداوند به بشر ارزانی داشته عشق و علاقه به اهل بیت (ع) است که همین عشق باعث شده توجه گردشگران داخلی و خارجی به مراکز مذهبی و یادمان‌های دفاع مقدس بیشتر شود و باید ساماندهی این مراکز توسط دستگاه‌های مربوطه انجام گیرد.

سلطانی‌فر با بیان اینکه معتقدیم باید کارهای بسیاری در حوزه گردشگری و بحث راهیان نور انجام شود، از انعقاد تفاهمنامه با ستاد راهیان نور خبر داد و اظهار کرد: توافقنامه‌ای با ستاد راهیان نور برای معرفی این آثار منعقد شده است که سازمان میراث فرهنگی نیز در ثبت یادمان و احداث المان‌ها می‌تواند کمک‌رسان باشد.

وی اضافه کرد: سقفی برای اعتبارات این امر در نظر گرفته نشده است و این حرکت برای شناخت نسل جدید از دفاع مقدس می‌تواند تاثیر گذار باشد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شلمچه را سومین محل با تعداد بالای آمار گردشگر اعلام کرد و گفت: روزانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار نفر از یادمان شلمچه بازدید می‌کنند که این آمار بسیار قابل توجه بوده و خرمشهر پس از مشهد و قم بیشترین آمار گردشگر را دارا است.

*احداث هفت دهکده گردشگری دریایی

سلطانی‌فر، همچنین نوار ساحلی را دارای ظرفیتی بالا برای جذب گردشگر خواند و اظهار کرد: نوار ساحلی دارای ظرفیتی بالا برای جذب گردشگر و توسعه گردشگری دریایی است که تاکنون نسبت به آن توجه کافی صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: در نظر داریم طرح احداث هفت دهکده گردشگری در استان‌های بوشهر، سیستان و بلوچستان و هرمزگان را اجرایی کرده تا تحولی نیز در این بخش صورت گیرد.

معاون رئیس جمهور با برشماری سایر اقدامات انجام شده در این بخش، عنوان کرد: ۹۵۰ پروژه با اعتباری بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که استانداران مختلف از جمله استاندار خوزستان نیز با در اختیار قرار دادن امکانات و خدمات دراین راستا کمک شایانی داشتند.

وی در پایان با تاکید بر ظرفیت‌های بالای گردشگری دریایی در استان خوزستان به انجام اقدامات مثبت بسیار در این استان در راستای رونق این بخش گردشگری خبر داد.

 
منبع: فارس

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false