احتمال ادامه مذاکرات تا بعد از تحویل سال نو | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
احتمال ادامه مذاکرات تا بعد از تحویل سال نو

چهارمین روز مذاکرات هسته‌ای میان ایران و آمریکا و نیز ۱+۵ در حالی پایان یافت که احتمالات بسیاری درباره رسیدن به تفاهم شفاهی مشترک برای ورود به مرحله تدوین توافق تا روز جمعه یا تا قبل از سوم فروردین، مطرح می‌شود.

به گزارش "چغادک نیوز"، اعزامی به لوزان سوئیس، سیدعباس عراقچی عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در پایان چهارمین روز مذاکرات و پنجمین دور مذاکرات ظریف و کری، به خبرنگاران حاضر در هتل محل مذاکرات درباره ادامه گفت‌وگوها، گفت که «تا هر وقت که نیاز باشد در مذاکرات می‌مانیم تا کار تمام شود».

همچنین یک عضو دیگر تیم مذاکره‌کننده ایران درباره رسیدن به نتیجه‌ای مشترک تا روز جمعه، به ایسنا گفت: اگر بحث‌ها به خوبی پیش برود و به این جمع‌بندی برسیم که امکان رسیدن به مرحله‌ای که بتوانیم تدوین متن توافق را آغاز کنیم وجود دارد، ممکن است چند روز بیشتر مذاکرات را ادامه دهیم و ما این آمادگی را داریم.

به گزارش ایسنا، مذاکرات هسته‌ای ایران بعد از حدود ۳۰ دور مذاکره در مجموع دو سال گذشته، در آخرین روزهای سال ۹۳ حساس‌ترین روزهای خود را طی می‌کند. دو طرف تلاش دارند تا پایان ماه مارس (۱۰ فروردین ۹۴) گفت‌وگوها بر سر تمامی موضوعات و مسائل مطرح در چارچوب توافق جامع را پایان دهند و وارد مرحله تدوین و نهایی کردن متن توافق در مدت باقی‌مانده تا پایان ماه ژوئن شوند.

همچنین برخی منابع نزدیک به مذاکرات اعلام کردند که مسائل فنی و به تبع آن مسائل سیاسی، تا پایان روز پنجشنبه روشن خواهد شد.

اما برخی منابع دیگر اعلام می‌کنند که مذاکرات تا روز جمعه ادامه خواهد داشت و چنانچه ضرورت داشته باشد و مسیر تفاهم روشن باشد، هیأت ایرانی آمادگی دارد تا به مذاکرات برای چند روز دیگر هم ادامه دهد و نوروز و فرارسیدن سال جدید شمسی، مانع این کار نیست.

برخی منابع، از ادامه مذاکرات تا ظهر جمعه خبر می‌دهند و برخی دیگر تا پایان روز یکشنبه هفته آینده. چگونگی ادامه مذاکرات در روزهای آینده، بیش از مسائل فنی و سیاسی و موارد مورد اختلاف مورد توجه خبرنگاران و رسانه‌های مختلف قرار گرفته است و به نظر می‌آید هیأت‌های مذاکره‌کننده نیز سعی دارند در بازی «زمان»، ابتکار عمل را از دست ندهند و شرایطی فراهم نشود که یکی، دیگری را به فرار از مذاکرات یا ترک آن در شرایط حساس متهم کند.

این در حالی است که پیشرفت‌های زیادی در مسایل فنی در روزهای گذشته صورت گرفته است. به گفته علی‌اکبر صالحی، حدود ۹۰ درصد مسائل فنی حل شده است و درباره آنها به تفاهم مشترک رسیده‌اند.

یکی از موضوعات مورد اختلاف، مسأله سایت غنی‌سازی فُردو است که آمریکایی‌ها معتقدند این سایت نباید غنی‌سازی کند اما ایران به استناد توافق ژنو که غنی‌سازی را برای ایران پذیرفته، معتقد است که می‌تواند و باید در مکان‌های حال حاضر خود که غنی‌سازی انجام داده و می‌دهد، در طول اجرای توافق نیز ادامه دهد.

به گزارش ایسنا، برای دومین‌بار از زمان روی کار آمدن دولت روحانی و انجام مذاکرات هسته‌ای در دولت یازدهم، مذاکرات با شب عید نوروز مصادف شده است، اما دور فعلی مذاکرات که از یک هفته مانده به پایان سال جاری آغاز شده، از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ چراکه به نوعی سرنوشت مذاکرات و حل و فصل مسأله هسته‌ای در روزهای جاری و پیش رو رقم خواهد خورد.

وزیران خارجه ایران و آمریکا در پایان مذاکرات هسته‌ای در وین در آذرماه اعلام کردند که طی چهارماه نخست مهلت هفت ماهه تمدید مذاکرات، تلاش خواهند کرد به تفاهم سیاسی دست یابند؛ از این‌رو چنانچه مهلت چهارماه یعنی تا ۱۰ فروردین سال آینده شمسی، به اتمام برسد و طرف‌ها موفق به عبور از مرحله مذاکرات و چانه‌زنی بر سر مسائل مطروحه نشوند، مذاکرات در سراشیبی بن‌بست و شکست قرار خواهد گرفت.

محمدجواد ظریف در پایان چهارمین روز مذاکرات پس از دیدار با کری، در جمع خبرنگاران حاضر در لابی هتل محل مذاکرات، در پاسخ به خبرنگاری که از وی پرسید: «شیرید یا روباه؟» گفت که «مردم ایران همیشه شیر هستند و شب عید شیرتر هم می‌شوند».

خبرنگاران این شانس را پیدا کردند که هنگام عبور ظریف از اتاق مذاکرات به سمت اتاق خود در هتل از او سؤالاتی بپرسند.

همچنین در اقدامی جالب، هتل بوغیواژ پالاس در لوزان به مناسبت سال نو ایرانی، میزی را که با هفت‌سین تزئین شده بود برای هیأت ایرانی تهیه کرد. در کنار این میز، ظریف، صالحی، فریدون، عراقچی، روانچی و بعیدی‌نژاد حضور دارند.

قرار است صبح روز پنجشنبه، مذاکرات هیأت‌های ایران و آمریکا در سطوح مختلف از سر گرفته شود.

 
منبع: ایسنا

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false