اوباما: به جای سناتورها شرمنده‌ام | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
اوباما: به جای سناتورها شرمنده‌ام

رئیس‌جمهوری آمریکا در یک مصاحبه اعتراف کرد داعش حاصل حمله کشورش به عراق در سال ۲۰۰۳ است.

به گزارش "چغادک نیوز"، به نقل از فارس، پایگاه خبری «وایس» ویدئوی کامل مصاحبه با «باراک اوباما»، رئیس‌جمهوری آمریکا را که بخش‌هایی از آن روز شنبه منتشر شده بود روی وب‌سایت خود قرار داد.

پیش از این بخش‌هایی از این مصاحبه منتشر شده بود که در آن آقای اوباما خطاب به ۴۷ سناتوری که با امضای نامه‌ای به ایران درباره توافق هسته‌ای هشدار داده بودند، گفته بود: «به جای آنها شرمنده‌ام.»

 اوباما در ادامه افزود: «چون این روشی نیست که آمریکا با آن وارد داد و ستد می‌شود.»

رئیس‌جمهور آمریکا گفت این کاملاً قانونی است که نمایندگان امضاکننده آن نامه در سنا سخت‌ترین سوالات را درباره نحوه تضمین عدم دست‌یابی ایران به بمب بپرسند یا درباره روشهای مذاکراه با ایران و یا تحریم‌ها بپرسند.

اوباما افزود او برای هر یک از این سوالات پاسخ دارد چون متعهد شده که ایران سلاح هسته‌ای نخواهد داشت و او آماده به کارگیری تمامی گزینه‌ها برای اطمینان از عدم دست‌یابی ایران به این سلاح‌ها است، اما بهترین گزینه، گزینه دیپلماتیک برای نیل به این هدف است.

رئیس‌جمهور آمریکا تصریح کرد که اگر دو طرف به توافقی دست یابند به این دلیل است که او می‌تواند موضوع عدم دست‌یابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای را مورد راستی‌آزمایی قرار دهد و جامعه بین‌الملل به این فرایند راستی‌آزمایی کمک خواهد کرد.

باراک اوباما گفت: «ما می‌توانیم این مباحثات را داشته باشیم»؛ و در ادامه با لحنی تمسخرآمیز گفت اما اینکه آنها مستقیماً رهبر عالی ایران را خطاب قرار دهند و «بحث اساسی آنها با او این باشد که با رئیس‌جمهور ما توافق نکنید، چون شما نمی‌توانید به او اعتماد کنید که به آن پایدار بماند، اتفاقی تقریباً بی‌سابقه است. اگر نگاهی به تاریخ بیندازیم تا نمونه‌ای برای آن پیدا کنیم، نمی‌توانیم مورد مشابهی پیدا کنیم.»

رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه ادعاهای پیشین خود را تکرار کرد و گفت نمایندگان جمهوری‌خواه با کسانی که به گفته وی «تندروها در ایران» هستند در صف مشترکی قرار گرفته‌اند، چون آنها هم به دنبال حل و فصل دیپلماتیک این موضوع نیستند.

وی رویکرد جمهوری‌خواهان را برای کشور آمریکا مضر خواند و گفت این موضوع برای کشور سازنده نیست.

باراک اوباما در ادامه به موضوع گروه تروریستی داعش پرداخت و در پاسخ به این سوال که این گروه چگونه به این سرعت توانست «محبوبیت» به دست بیاورد و پیکارجویان غربی را جذب کند، گفت: «داعش حاصل مستقیم بزرگ‌تر شدن القاعده در عراق است که به دلیل حمله ما (به عراق در سال ۲۰۰۳) رشد پیدا کرد؛ این یکی از نمونه‌های تبعات ناخواسته (جنگ) است و به همین خاطر است که ما باید به طور کلی قبل از شلیک کردن، ابتدا نشانه بگیریم.»

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false