×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
آخرین خبرها از آزادسازی تکریت

پس از محاصره کامل مرکز استان صلاح‌الدین نیروهای عراقی روز سه شنبه برای درهم کوبیدن تروریست‌ها که هیچ راه فراری ندارند عملیات خود را برای ورود به شهر تکریت آغاز کردند و انتظار می‌رود این شهر طی چند روز آینده به صورت کامل آزاد شود.

به گزارش "چغادک نیوز"، نیروهای منظم (ارتش) و نامنظم (بسیج مردمی) روز سه شنبه مواضع داعش در مرکز شهر تکریت را از زمین و آسمان هدف حملات سنگین قرار دادند.

پس از بمباران سنگین زمینه برای ورود نیروها به شهر فراهم شد و توانستند از چندین ناحیه از جمله از منطقه قادسیه به تکریت نفوذ کنند.

منابع امنیتی گزارش دادند تعداد انبوهی از اجساد تروریست‌ها روی زمین افتاده بود.

همچنین پرچم عراق بر فراز بیمارستانی در تکریت برافراشته شد.

در پی حملات سنگین و پی‌درپی نیروهای عراقی خط دفاعی اول داعش در شهر فرو ریخت و تروریست‌ها مجبور شدند به مرکز شهر فرار کنند.

نیروهای داعش پس از عقب نشینی پل اصلی رودخانه دجله را که دو قسمت شهر را به هم متصل می‌کند منفجر کردند تا مانع پیشروی سریع نیروهای عراقی شوند.

گزارش‌ها همچنین حاکی از آن است که داعش بمب‌های کنارجاده‌ای و تله‌های انفجاری کار گذاشته و همین مسئله از سرعت پیشروی نیروهای عراقی کاسته است.

این حملات پس از آن صورت می‌گیرد که روز دوشنبه این شهر به تصرف کامل نیروهای دولتی درآمد.

مقامات عراقی تأکید کردند که شهر به صورت «۳۶۰ درجه» تحت محاصره است و داعشی‌ها هیچ راه فرار ندارند.

منابع میدانی عصر روز سه شنبه گزارش دادند به تروریست‌ها آخرین شانس داده شد که تسلیم شوند در غیر این صورت از بین خواهند رفت.

عملیات آزادسازی کامل استان صلاح‌الدین با مرکزیت تکریت از روز یک شنبه هفته گذشته (۱۰ اسفند) با رمز لبیک یا رسول‌الله شروع شد.

در این عملیات نزدیک به ۳۰ هزار نفر مشارکت دارند و بزرگ‌ترین عملیات علیه داعش محسوب می‌شود.
منابع خبری و کارشناسان پیش بینی کردند آزادسازی کامل تکریت احتمالا تا یک هفته طول خواهد کشید.

هادی محمدی کارشناس مسائل منطقه به جوان گفت: «آزادسازی تکریت ممکن است یک هفته و حتی شاید کمتر طول بکشد اما پاکسازی آن زمان بیشتری نیاز دارد و طول خواهد کشید. »

در همین حال شبکه سی‌ان‌ان طی گزارشی پیش‌بینی کرد تکریت طی «چند روز آینده» آزاد شود.

مشارکت ۱۰۰ مستشار ایرانی

مقامات عراقی از حضور نیروهای ایرانی برای مشورت و کمک به نیروهای این کشور در عملیات آزادسازی خبر دادند.

«هادی العامری» دبیرکل سازمان بدر و مسئول نظارت بر نیروهای داوطلب مبارزه با داعش که در حال انجام عملیات در استان صلاح‌الدین است گفت که «نزدیک به ۱۰۰ مستشار نظامی ایرانی در عملیات صلاح‌الدین در حال کمک به نیروهای عراقی هستند. »

وی افزود: «کارشناسان نظامی از کشور همسایه ما یعنی ایران در تمامی محورهای عملیات آزادی صلاح‌الدین با ما همکاری می‌کنند.

این کارشناسان دارای تجربه نظامی کافی هستند و این تجارب را از میدان‌های نبرد سوریه و لبنان کسب کرده‌اند.

به همین دلیل ما از آنها به طور ویژه تشکر می‌کنیم چراکه بدون هیچ توقعی تجارب خود را در اختیار ما گذاشته‌اند. »

اذعان این مقام عراقی به کمک همه‌جانبه ایران برای مبارزه با تروریسم در حالی است که رسانه‌های غربی از زمان شروع آغاز عملیات سعی کرده‌اند در راستای پروژه «ایران‌هراسی و شیعه هراسی» نقش ایران را در عملیات آزادسازی تکریت منفی نشان دهند.

فروپاشی روانی داعش

علاوه بر شکست‌های نظامی داعش، این گروه تروریستی روحیه خود را نیز از دست داده است.

گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که داعش نیروهای خود را که قصد فرار دارند اعدام می‌کند. «رشید البیاتی» عضو شورای استانداری «صلاح‌الدین» اعلام کرد که با پیشروی نیروهای امنیتی عراق و داوطلبان و عشائر در تکریت، شمار زیادی از سرکرده‌های داعش با تابعیت‌های مختلف در حال فرار از این شهر هستند و شمار زیادی از آنها حاضر به مقابله و جنگیدن نیستند.

وی افزود: داعش در حال اعدام عناصری است که حاضر نیستند در نبرد با نیروهای مسلح عراقی شرکت کنند.

از سوی دیگر، داعش ساکنان شهر موصل را تهدید کرده است که در صورت ترک این شهر، حکم ارتداد و مصادره دارایی‌ها در قبال آنها اجرا خواهد شد.

مشارکت عشایر در نبرد تکریت

عشائر استان صلاح‌الدین که عمدتا سنی هستند اعلام کردند که در عملیات آزادی تکریت و حماسه تاریخی ارتش، پلیس و نیروهای داوطلب در این شهر شرکت خواهند کرد.

عشائر صلاح‌الدین اعلام کردند که تمام ساکنان تکریت و عشائر آن برای مقابله با داعش و همکاری با نیروهای مسلح عراقی در آمادگی کامل هستند.

این امر نیز با توافق فرماندهی نیروهای داوطلب و «بدر الفحل» نماینده دولت مرکزی و محلی محقق شده است. حضور عشایر سنی در این عملیات نقش مهمی در خنثی کردن تبلیغات بعضی رسانه‌های غربی و عربی دارد.

این رسانه‌ها از زمان آغاز عملیات سعی کردند با برجسته کردن بحث‌های شیعه و سنی به اختلافات فرقه‌ای دامن بزنند و دستاورد عراقی‌ها را منحرف کنند.

منبع: جوان

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false