میزان باروری در کشور ۱٫۸ درصد است | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
میزان باروری در کشور ۱٫۸ درصد است

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هم اکنون میزان باروری کلی در کشور ۱٫۸ درصد است و با توجه به سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص جمعیت این نرخ را باید به ۲٫۱درصد ببریم.

به گزارش "چغادک نیوز"، محمد اسماعیل مطلق روز یکشنبه در سمینار باروری و افزایش جمعیت از دیدگاه اسلام در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: رفع چالشهای موجود در خصوص سلامت منجر به ارتقای نرخ باروری کلی در کشور می شود.

وی با بیان اینکه با ابلاغ سیاستهای رهبرمعظم انقلاب در رابطه با جمعیت برنامه ریزی لازم و چالشهای موجود در این بخش بررسی شده تصریح کرد: کاهش نرخ باروری در هر کشور تهدیدی برای آن کشور به حساب می آید و با رفع چالشها باید نرخ باروری را ارتقا داد.

مطلق اضافه کرد: براساس بررسیهای انجام شده سن ازدواج در کشور بین پنج تا ۱۰ سال افزایش یافته و هم اکنون ۱۱ میلیون زوج در آستانه ازدواج در کشور داریم.

وی یادآور شد: وجود این تعداد زوج در آستانه ازدواج به دلیل ازدواج نکردن سن باروری آنها از دست می رود واین بزرگترین چالش در مسیر جمعیت است که باید با فرهنگ سازی رفع و زمینه ازدواج آنان فراهم شود.

مطلق با تاکید بر سلامت ازدواج نیز گفت: براساس بررسیهای انجام شده ازدواج عامل ارتقای سلامت جسمی، روحی، روانی و معنوی است و باید در جامعه ترویج داده شود.

وی تصریح کرد: فرزندآوری زوجهای ایرانی بعد از ازدواج ۳٫۵سال زمان می برد که برای پویایی و بالندگی خانواده کاهش این فاصله زمانی ضروری است.

وی گفت: ارتقای مشاوره هابا تاکید بر مهارت های زوجین و سلامت جنسی با رعایت چارچوب های مذهبی، فرهنگی و اجتماعی، کاهش میانگین فاصله زمانی بین فرزندان، پیشگیری از بارداری های پرخطر و سقط ، جلوگیری از مرگ مادر، نوزاد و شیرخوار وکاهش میانگین فاصله زمانی بین ازدواج و فرزند اول از رویکردهایی است که وزارت بهداشت برای افزایش نرخ باروری در پیش دارد .

رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز گفت: توجه به مسایل جمعیتی در کشور تنها با شعار امکان پذیر نیست بلکه رفع این مشکلات نیاز به فرهنگ سازی و آسیب شناسی دارد.

علیرضا رییسی افزود: برای اجرای سیاستهای ابلاغی رهبر معظم انقلاب در خصوص جمعیت باید زمینه و بسترسازی مناسب انجام شود.

وی با بیان اینکه جمعیت با اقتدار ملی کشور ارتباط دارد تصریح کرد: اقتدار امروز کشور از مسیر فکر و بالندگی جوانان این مملکت به دست آمده و برای حفظ این وضعیت باید تلاشهای هدفمند و جهت دار صورت گیرد.

وی یادآور شد: برای اینکه افزایش ناگهانی جمعیت ما را با مشکل مواجه نکند باید همزمان با اجرای این سیاست زیرساختها و امکانات لازم را نیز مهیا کرد.

رییسی ادامه داد: رشد جمعیت در کشور ۱٫۲۹ درصد و در استان بوشهر ۱٫۶۱درصد، نرخ باروری در کشور ۱٫۸ و در استان بوشهر دو است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر گفت: این استان در خصوص سیاستهای ابلاغی رهبری در خصوص جمعیت عقب نیست ولی این رشد باید با برنامه ریزی حفظ شود.

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false