اجرای طرح مشاوره ژنتیک برای همه زوجین | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
اجرای طرح مشاوره ژنتیک برای همه زوجین

مدیرکل دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور با اشاره به موفقیت طرح پایلوت مشاوره ژنتیک اظهار کرد: این طرح از سال آینده برای تمامی زوجین در کل کشور اجرا خواهد شد.

به گزارش "چغادک نیوز"، مینو رفیعی با بیان اینکه دفتر پیشگیری از معلولیت‌ها از سال ۷۴ فعالیت خود را آغاز کرده است گفت: فعالیت در دفتر پیشگیری از معلولیت‌ها به سه بخش تقسیم می شود؛ فعالیت‌های ارتقایی، آگاه‌سازی و دانش مردم، برنامه‌های سطح پیشگیری (خدمات مشاوره ژنتیک) و خدمات پیشگیری ثانویه (غربالگری) از جمله فعالیت‌های دفتر پیشگیری از معلولیت‌ها محسوب می‌شوند.

وی با تاکید بر اهمیت فعالیت در زمینه آگاه‌سازی گفت: موضوعات مهمی از جمله پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از حوادث ترافیکی ، آگاه‌سازی و پیشگیری از حوادث انفجار مین و همچنین برنامه‌های پیشگیری از معلولیت‌های سالمندی پیگیری می‌شود. همچنین برنامه‌های نیز برای پیشگیری از معلولیت های ناشی از سالمندی اجرا می‌شود.

رفیعی با تاکید بر اینکه اولویت دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور، آموزش است گفت: در سال ۹۴ برنامه‌های متعددی در بخش آموزش انجام خواهد شد که یکی از این برنامه‌ها آگاه‌سازی برای پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از دوران سالمندی خواهد بود.

وی با اشاره به ارائه خدمات مشاوره ژنتیکی از سوی سازمان بهزیستی افزود: در این بخش نیز دوره‌های آموزشی برای پزشکان پیش‌بینی شده است تا مهارت‌های لازم را در این زمینه پیدا و در نهایت مشاوره ژنتیک لازم را به خانواده‌ها ارائه کنند.

مدیرکل دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور از ارائه مشاوره ژنتیک برای تمام زوجین در سال آینده خبر داد و گفت: این طرح به صورت پایلوت امسال در چهار شهرستان آبادان، بوشهر، میبد و شاهرود برگزار شد. در سه ماهه آخر سال تمام ازدواج‌ها در این شهرستان‌ها پس از مشاوره ژنتیک صورت گرفته و نتایج خوبی از این طرح به دست آمده است.

وی افزود: دو گلوگاه برای مشاوره لازم است که یکی مشاوره قبل از ازدواج و دیگری مشاوره پیش از انتخاب همسر است.

رفیعی در ادامه اظهار کرد: در سال ۹۳ صد هزار مشاوره ژنتیک انجام شده است که این مشاوره‌ها در ۲۴۰ مرکز صورت گرفته است که از این تعداد ۳۰ مرکز دولتی و مابقی غیردولتی است.

رفیعی با بیان اینکه دو برنامه‌ غربالگری برای ناشنوایی و نابینایی کودکان نیز انجام می‌شود گفت: در حال حاضر طرح غربالگری شنوایی در تمامی بیمارستان‌ها و مراکز بهداشت روستاها انجام می‌شود و در صورت مشکوک بودن کودک به حوزه‌های بعدی و در نهایت جهت کاشت حلزون و سمعک معرفی می‌شود.

وی با بیان اینکه ۶۵ درصد از کودکان متولد شده در سال ۹۳ در طرح غربالگرایی شنوایی شرکت کرده‌اند گفت: در سال ۹۳ نیز دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در طرح غربالگری بینایی شرکت کردند که ۱۵ هزار نفر از آنها دچار اختلالات بینایی و تنبلی چشم بودند که جهت درمان به مراحل بعدی ارجاع داده شدند.

 
منبع: ایسنا

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false