×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
صید ترال دریا را فقیر کرده است/ صیادان در انتظار اقدامات مناسب

در حالی که صیادان متخلف با صید ترال ضربه‌های مهلکی بر دریا وارد کرده و باعث شده‌اند آبزیان بسیاری از بین بروند، اما اقدامات پیشگیرانه مناسبی در این زمینه انجام نشده است.

به گزارش "چغادک نیوز"، به نقل از مهر، متاسفانه در سال‌های اخیر برخی روش‌های نامناسب برای صید به کار می‌رود که یکی از نمونه‌ها صید ترال است.

برخی صیادان با استفاده از تورهای مخرب(ترال) در دریا صید می‌کنند و نسل آبزیان دریایی را به خطر می‌اندازد.

در روش صید ترال، معمولا ۸۰ تا ۹۰ درصد ماهی های صید شده به عنوان دور ریز به دریا ریخته می‌شود؛ به عبارت دیگر به ازای صید هر ۱۰۰ کیلو میگو، ۸۰ تا ۹۰ کیلوگرم انواع گونه‌های آبزی ریز و نابالغ صید می‌شود.

صیادان، روش صید ترال را عاملی مهم در تخریب صیدگاه‌ها، زیستگاه‌ها، آبزیان دریایی و رکود فعالیت صید و صیادی می‌دانند. انجام غیرقانونی این روش صید توسط صیادان متخلف غیربومی در این منطقه و نبود برخورد قاطع با آنها از جمله دلایل نگرانی و گلایه صیادان بومی است .

صید ترال عاملی مهم در تخریب محیط زیست آبزیان دریایی است

یکی از صیادان بندر دیر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شماری از موتور لنج‌ها بدون مجوز قانونی به صید غیرقانونی ترال می‌پردازند .

محمد ابراهیمی افزود: صید ترال، عاملی مهم در تخریب محیط زیست آبزیان دریایی و رکود فعالیت صید و صیادی است.

این صیاد ادامه داد: نگرانی بسیار صیادان از عدم برخورد جدی مسئولان با این صیادنماهای متخلف است و باید با آنها برخورد جدی شود.

ابراهیمی گفت: اگر مسئولان مربوطه قادر به برخورد با این متخلفان نیستند، ماموریت این کار را به صیادان بدهند تا با همکاری نیروی دریایی سپاه، جلوی فعالیت آنها گرفته شود.

دریا برای صیادان متخلف نا امن شود

فرماندار شهرستان دیر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت : چند سالی است که صیادان بندر دیر در مورد صید غیرقانونی ترال توسط برخی صیادان غیر بومی در  آب های خلیج فارس گلایه دارند.

حمزه اعتماد افزود: صید غیرقانونی ترال که خارج از فصل در صیدگاه های بندر دیر صورت می‌گیرد، نسل آبزیان دریایی را به نابودی و مخاطره کشانده است.

اعتماد اضافه کرد: مشکلات صیادان بارها با مقامات استان و مرکز کشور مطرح شده و برای مقابله با روش غیرقانونی صید ترال اقدامات خوبی صورت گرفته است ولی این اقدامات کافی نیست.

فرماندار شهرستان دیر تصریح کرد: متاسفانه صید ترال همچنان توسط برخی صیادان متخلف در دریا تکرار می شود.

وی گفت: با توجه به وسعت دریا و مستعد بودن صیدگاه‌های بندر دیر، برای مقابله با روش غیرقانونی صید ترال، عزم همگانی مسئولان و ناامن کردن محیط صید برای صیادان متخلف نیاز جدی است.

اعتماد گفت: علاوه بر همت و عزم همگانی، باید اصلاح مجوزهای شناورها، مشخص کردن منطقه صید، اصلاح جرائم تخلفات صیادان متخلف، ابطال مجوزهای شناورهای متخلف و افزایش نیروهای حفاظت دریایی در دستور کار قرار گیرد.

صیادان ترال ماهی را از دریا جارو می کنند

نماینده دیر، کنگان، جم و عسلویه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در سواحل شهرستان‌های دیر، کنگان و عسلویه با معضل صید ترال روبرو هستیم و جلساتی نیز با رئیس سازمان شیلات کشور داشتیم و خواستار ممانعت از صید ترال شدیم.

حجت الاسلام موسی احمدی با بیان اینکه شغل بسیاری از مردم ساحل نشین صیادی است، تصریح کرد: با صید ترال، صیادان مبادرت به جاروی دریا از ماهی می‌کنند و باعث خسارت‌ها و نگرانی‌هایی برای صیادان شده‌اند.

رئیس فراکسیون توسعه بنادر و صنایع دریایی مجلس با اظهار اینکه باید نیروهای حراست و یگان‌های ویژه فعالانه با موضوع برخورد کنند، ادامه داد: در جلسات با مسئولان مربوطه تاکید کردم اگر این تخلفات آشکار ادامه یابد باید پروانه لنج و کشتی متخلفان باطل شود.

در تذکر کتبی خواستار ورود جدی وزرای کشاورزی و کشور در بحث صید ترال شدم

احمدی با انتقاد از اینکه اقدام جدی در این زمینه صورت نمی گیرد افزود: روزهای اخیر نیز در صحن علنی مجلس به وزیر جهاد کشاورزی و وزیر کشور تذکر کتبی دادم و خواستار ورود جدی به بحث جلوگیری از صید ترال در منطقه شدم.

وی گفت: برخی صیادان منطقه برای جلوگیری از صید بی رویه متخلفان درگیری هایی نیز داشته اند . در تذکر کتبی به وزیر کشور تاکید کردم  باید شورای تامین تصمیمات جدی در زمینه مسائل امنیتی موضوع صید ترال اتخاذ کند.

گزارش : ابراهیم قیصری

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false