×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
برنامه نکوداشت روز چغادک از ۱۶ الی ۲۰ اسفند اجرا می شود

۲۰ اسفند ماه به عنوان روز نکوداشت چغادک نام گذاری شد و برنامه های متنوعی از ۱۶ الی ۲۰ اسفند در این شهر برگزار می شود

به گزارش "چغادک نیوز"، در حالی که در سطح استان بوشهر ۱۸ اسفند سالروز تاسیس مدرسه تاریخی سعادت را به عنوان روز بوشهر و ۲۵ اسفند تولد آیت الله فاضل جمی را به عنوان روز نکوداشت جم نام گذاری کرده اند مسئولین شهر چغادک نیز خود را از قائله مستثنی ندانسته و ۲۰ اسفند ماه را به بنام روز نکوداشت شهر چغادک نام نهادند.

گفته می شود علت نام گذاری این روز به نام شهر چغادک به مناسبت تاسیس شهر چغادک در سال  1379 می باشد و قرار است آئین نکوداشت این شهر از۱۶ الی۲۰ اسفند ماه برگزار شود.

در این چند روز برنامه های متنوعی از قبیل نواختن زنگ نمادین روز چغادک در دبیرستان دخترانه طوبی، آغاز عملیات اجرایی ساختمان آتش نشانی و پارک محله ای در چغادک شرقی،یادواره شهدای دانش آموز چغادک و  برگزاری مراسم شب شروه در سالن ورزشی فجر، تجلیل از شهروند نمونه شهر چغادک و…اجرا می شود.

لازم به ذکر است:  شهر چغادک از قدمت تاریخی بسیار کهنی برخوردار است و برخی از کارشناسان قدمت تاریخی آن را به دوران ایلامی ها تخمین می زنند و یکی از مهمترین رویدادهای تاریخ ایران و جهان نیز در جنگ جهانی اول در چغادک رقم خورده است.

مرکز فرماندهی مجاهدین جنوب علیه مستکبران انگلیسی در جنگ جهانی اول در باغ کوتی چغادک واقع در ضلع جنوبی قرار داشته است و خط دفاعی ضداجنبی در استان در چغادک بوده است .

مهترین نبرد ها را می توان به نبرد ۱۰ نفره چغادکی هادر تاریخ ۷اردیبهشت ۱۲۹۵/ مصادف با آوریل ۱۹۱۶ علیه ۲ هزار نیروی انگلیس در چغادک و کشته شدن ژنرال انگلیسی و پیروزی چغادکیها در آنجا و ….. را نام برد که چغادکیها در راه دفاع از خاک، ناموس و میهن خود شهید و اسیر داده اند.

 از دیگر اتفاقات مهم تاریخ ایران و جهان در جنگ جهانی اول نیز جنگ سر بست چغادک می باشد که بعد از شهادت رئیسعلی دلواری افراد مشهوری همچون غضنفر السلطنه برازجانی، زائر خضر خان اهرمی و شیخ حسین خان چاهکوتاهی در آنجا جهت دفاع از میهن به جنگ می پرداختند.

با توجه به قدمت و تاریخ کهن این شهر و انجام این نبرد حساس در جنگ جهانی مسئولین چغادک جایز بود جهت پاسداشت مبارزات استکبار ستیزانه چغادکیها علیه استعمارگران انگلیسی این روز را به نام نکوداشت چغادک تعیین کنند ولی بواسطه اینکه نظر مسئولین این شهرفراتر از احیاء تاریخ، قدمت و فرهنگ آن است ۲۰ اسفند را به نام روز چغادک نام نهادند.

از همین رو لازم است در ایامی که به نام چغادک نام گذاری شده است نسبت به تاریخ و قدمت این شهر و شهدای جنگ جهانی در چغادک اهمیت داده شود و آئین بزرگداشتی نیز در این خصوص برگزار شود.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false