بایدها و نبایدهای استفاده از مواد شوینده | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
بایدها و نبایدهای استفاده از مواد شوینده

یک متخصص بهداشت محیط با تاکید بر اینکه استفاده بیش از حد معمول و طولانی مدت از مواد شوینده تهدیدی جدی برای سلامتی است، گفت: افراد هنگام استفاده از این مواد باید از دستکش و ماسک استفاده کنند.

به گزارش "چغادک نیوز"، دکتر احمد عامری، با بیان اینکه در آستانه سال نو هستیم و یکی از رسوم ایرانیان خانه تکانی و تمیز کردن منازل است، گفت: در این ایام باید به استفاده از مواد شوینده و آسیب‌هایی که می‌توانند بر سلامت فرد اثر گذارند، دقت کرد.

وی یادآور شد: مواد شوینده انواع و اقسامی دارد که به صورت مایع و پودری هستند و در صورت تبخیر شدن می‌تواند تاثیرات مضری بر افراد بگذارند، به عنوان مثال با باز کردن پاکت مواد شوینده، احساس تندی در بینی ایجاد می‌شود که همان تبخیر است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با تاکید بر اینکه نباید بیش از حد معمول از مواد شوینده استفاده کرد، گفت: افراد باید به صورت کم و مختصر از این مواد مصرف کنند؛ زیرا استفاده بیش از اندازه خطرات جدی برای سلامتی افراد دارد.

عامری در خصوص مشکلات ناشی از مصرف مواد شوینده اظهار کرد: استفاده بیش از حد از مواد شوینده یا زیاد بودن مدت زمان تماس با آن می‌تواند برای ریه و دستگاه تنفسی خطرناک باشد. بنابراین افراد نباید طی یک مدت زمان به صورت مداوم به تمیز کردن خانه با مواد شوینده بپردازند.

این متخصص بهداشت محیط مشکلات پوستی را از عوارض مصرف مواد شوینده دانست و گفت: افراد در هنگام استفاده از مواد شوینده و حتی در هنگام شست و شوی ظروف باید از دستکش استفاده کنند؛ زیرا این مواد دارای مواد شیمیایی هستند که می‌تواند اثرات بدی بر روی پوست بگذارد. علاوه بر تاثیرات بد مواد شوینده بر سلامت فرد، حتی استفاده بیش از اندازه از آنها نیز به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: آن دسته از مواد شوینده که حالت اسپری دارند نیز می‌توانند فضا را برای وارد شدن مواد شیمیایی از طریق تنفس به ریه آماده کنند؛ بنابراین نباید از فاصله دور آنها را به پنجره یا مکان مورد نظر اسپری کرد، زیرا این عمل باعث پخش وسیع‌تر مواد در محیط می‌شود که علاوه بر ریه می‌تواند چشم فرد را هم مورد هجوم قرار دهد.

عامری در پایان خاطر نشان کرد: افراد باید هنگام استفاده از مواد شوینده‌ای که به صورت اسپری هستند؛ از ماسک یا دستمال مرطوب استفاده کنند تا از ورود مواد مضر به داخل ریه جلوگیری شود.

 
منبع: ایسنا

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false